احداث نیروگاه برق خورشیدی در استان تهران

احداث یکصد مدرسه در استان تهران

تکریم مقام دختران در استان تهران

آزادسازی زمین در شهرک های صنعتی استان تهران

چهارشنبه 1403/02/05

محله رسانه؛

صدای اعتراض اهالی شهرک غزالی بلند شد

شاید باورتان نشود یکی از محله‌های غربی پایتخت روزانه فقط چند ساعت آب آشامیدن دارد.

صدای اعتراض اهالی شهرک غزالی بلند شد

به گزارش تهران رسانه ؛ باز شدن پای رسانه‌ها به این ماجرا هم نتوانسته مشکلات پیچیده شهرک غزالی را حل کند. این‌طور که معلوم است داستان بی‌آبی اهالی این منطقه پیچیده‌تر از چیزی است که به گوش رسانه‌ها رسیده. سازمان آب و فاضلاب منطقه ۵ که متولی آب‌رسانی به منطقه ۲۱ است ادعا دارد تا زمانی که خود اهالی شهرک غزالی همکاری نکنند آب‌رسانی به آنها مقدور نیست و ساکنان شهرک هم می‌گویند که آماده همکاری هستند و کوتاهی از شرکت آب و فاضلاب است. در این گزارش اول سراغ مدیران آبفای منطقه ۲۱ رفتیم و بعد از آن پای صحبت‌های اهالی نشسته‌ایم.

همین چند روز پیش بود که صدای اعتراض اهالی شهرک غزالی در فضای مجازی پیچید و متن شکایت‌نامه آنها دست به دست شد. موضوع از این قرار است که در شهرک غزالی روزانه ۸ ساعت آب قطع است. اهالی با شکایت‌های مداوم خود پای صدا و سیما و رسانه‌ها را به این شهرک باز و مشکلشان را علنی کرده‌اند. برای پیگیری این مسئله ابتدا سراغ یکی از مدیران آبفا منطقه ۵ می‌رویم که در این مدت جلسات زیادی برای رسیدگی به وضعیت آب شهرک غزالی داشته است.

«حمیدرضا نامداری» معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب منطقه۵ می‌گوید: «در سال‌های دهه ۶۰ که تهران توسعه پیدا کرد بعضی از سازمان‌ها مثل صدا و سیما، هواپیمایی و ارتش در غرب تهران شهرک‌هایی را ساختند. این شهرک‌ها با حفر چاه و تأسیساتی ابتدایی آب مورد نیاز خود را تأمین می‌کردند. بعد از اینکه منطقه‌های ۲۱ و ۲۲ شکل گرفت و این شهرک‌ها در حوزه شهر تهران قرار گرفتند.

بعد از آن شهرک‌هایی مثل غزالی، آسمان، انصار، فاطمه‌الزهرا(س)، المپیک و صدرا در منطقه‌های ۲۱ و ۲۲ ملزم به تحویل تأسیسات آبی خود به سازمان آب و فاضلاب شهر تهران شدند. خیلی از این شهرک‌ها برای واگذاری این تأسیسات مراحل قانونی را طی کردند اما بعضی شهرک‌ها از جمله شهرک غزالی حاضر به واگذاری تأسیسات نشدند و به‌رغم ارسال اخطاریه‌های متعدد از طرف شهرداری، فرمانداری و سازمان بهداشت از این کار استقبال نکردند.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سال‌های گذشته که وضعیت منابع آبی افت کرده است این شهرک‌ها دچار مشکل شدند، چراکه تأسیسات آبی آنها جوابگوی میزان جمعیتی که در این شهرک زندگی می‌کنند نیست. در سال‌های گذشته شرکت آبفا چند بار به شهرک غزالی توصیه کرده که زمین چاه‌های خود را در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار دهد اما متأسفانه این کار انجام نشده و تا زمانی که شهرک غزالی زمین ۲۰۰ متری‌ای را که چاه آبی در آن واقع شده و زمین ۴۰۰ متری‌ای را که تأسیسات در آن است به شرکت آب و فاضلاب تحویل ندهد، شرکت آب و فاضلاب نمی‌تواند برای حل مشکل آنها اقدامی انجام دهد.»

۴ ماه زمان می‌خواهیم

در حال حاضر سؤالی که ذهن اهالی شهرک غزالی را درگیر کرده، این است که اگر زمینی را که تأسیسات در آن واقع است به شرکت آب و فاضلاب بسپارند چه مدت زمان نیاز است که مشکل قطع آب در این محله حل شود. معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب منطقه ۵ می‌گوید: «شهروندان شهرک غزالی این انتظار را نداشته باشند که در صورت واگذاری زمین به شرکت آب و فاضلاب بلافاصله مشکل قطعی آب آنها حل شود.

مثلاً اگر روزانه ۸ ساعت قطعی داشتند حالا تبدیل به یک ساعت شود. تأمین، تصفیه آب و فاضلاب این شهرک فرآیند زمان‌بری است. مثلاً ما باید چاه‌ها را شناسایی کنیم و ویدئومتری ساختمان‌ها انجام شود. اگر چاه‌ها نیاز به بهسازی داشته باشد و لوله‌گذاری‌ها دچار اشکالات عمده نباشد این پروسه حدود ۴ ماه به زمان نیاز دارد. البته این در شرایطی است که خود اهالی شهرک غزالی برای واگذاری زمین زودتر اقدام کنند. یکی دیگر از موضوعات مهمی که شرکت آب و فاضلاب برای تأمین آب ساکنان شهرک غزالی مطرح کرده است مربوط به هزینه‌ انشعابات آب است.

نامداری می‌گوید: «این هزینه هنوز به‌صورت مشخص معلوم نیست اما طبق قانون مالک باید هزینه‌ای بابت آب‌رسانی به شرکت آب و فاضلاب بپردازد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده این مبلغ را تا حد ممکن تعدیل خواهد کرد و حتی هزینه‌ها قسط‌بندی خواهد شد و اهالی نباید نگران باشند.»

زمین باید قیمت‌گذاری شود

اهالی شهرک غزالی در پر مصرف‌ترین ساعات روز با قطع آب مواجه هستند. این زمان بین ۱۰صبح تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰ است. پای صحبت ساکنان شهرک غزالی که می‌نشینیم، آنها حرف‌های شرکت آب و فاضلاب را تأیید نمی‌کنند و می‌گویند نامه آنها برای تحویل زمین به شرکت آب و فاضلاب آماده است اما این شرکت تا زمانی که سند زمین آماده نشود حاضر به همکاری نیست. «صالح صیامی» دبیر شورایاری شهرک غزالی می‌گوید:

«اگر شرکت آب و فاضلاب حاضر به همکاری باشد در ۲هفته واگذاری انجام خواهد شد. برای این امر لازم است که زمین ۴۰۰ متری و ۲۰۰ متری با حضور کارشناس مورد تأیید از طرفین قیمت‌گذاری شود مثلاً اگر زمین از طرف کارشناس ۱ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد و هزینه انشعابات ۱ میلیارد و هفتصد میلیون تومان تخمین زده شد، یک میلیارد تومان پول زمین کسر شود و باقی پول از طرف ساکنان به‌صورت اقساط پرداخت شود.» صیامی ادامه می‌دهد: «زمین شهرک غزالی ۱۰۶ هزارمتر است که مالکیت آن به‌صورت تعاونی است. در حال حاضر امکان سند زدن نداریم اما طبق مبایعه‌نامه تعاونی مسکن شهرک غزالی اداره این زمین‌ها را به شرکت آب و فاضلاب خواهد سپرد و هیچ ادعایی در قبال آن نخواهد داشت.»

۷ کنتور مجزای آب می‌خواهیم

صیامی از طرف ساکنان شهرک غزالی خواهان این است که ۷ کنتور آب برای این شهرک در نظر بگیرند. او می‌گوید: «شرکت آب و فاضلاب در نظر دارد برای کل شهرک یک کنتور حجمی جای‌گذاری کند در صورتی که ما می‌خواهیم برای ۴۷۵ واحد شهرک غزالی ۷ کنتور آب جدا در نظر بگیرند و کنتور آب سرای محله و مدارس جدا باشد تا حق انشعاب آن را شهرداری و آموزش و پرورش پرداخت کنند.» صیامی درباره معایب کنتور حجمی می‌گوید: «ما برای انشعاب گاز از کنتور حجمی استفاده کردیم و برای پرداخت قبوض دچار مشکل شدیم. مثلاً از ۴۰۰ واحد ۴۰ واحد حق شارژ خود را نمی‌دادند در نتیجه گاز ۴۷۵ واحد قطع می‌شد.»

گزارش؛ زهرا اردشیری




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه بوستان محله جوادیه

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه بوستان محله جوادیه

تهران رسانه | پروژه بوستان محله جوادیه در منطقه ۱۶ از مرز پیشرفت ۹۰ درصد عبور کرد.

ساخت یک هتل کوهستان در منطقه ۲ تهران

ساخت یک هتل کوهستان در منطقه ۲ تهران

تهران رسانه | فراخوان ساخت هتل کوهستان در منطقه ۲ تهران به زودی اعلام می‌شود.

زباله های تهران در انحصار سلاطین

زباله های تهران در انحصار سلاطین

تهران رسانه | گروه‌های مافیایی جمع آوری زباله در تهران، کارگرانشان را از بین زنان و مردان بی‌خانمان، مهاجران بیکار، معتادان متجاهر و کودکان کار انتخاب می‌کنند تا پول بیشتری به جیب بزنند.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت