ورود بیش از ۱۸۳ هزار مسافر به استان تهران

آزادی ۸ نفر از زندانیان مالی در استان تهران

ایجاد شبکه «دستیار مردمی سازی» در استان تهران

نخستین جشنواره «تجربه نگاری» در استان تهران

جمعه 1403/01/10

با ما از شهر بدانید؛

آشنایی با گزینه‌های تصدی شهرداری تهران

فرایند انتخاب شهردار تهران از 7 آبان ماه با ارائه لیست 30 نفره آغاز و پس از آن 12 آبان ماه رای گیری مخفی و انتخاب 5 گزینه برای حضور در صحن، 20 آبان حضور 5 منتخب در صحن و ارائه نقطه نظرات و رای گیری برای انتخاب دو نفر و 22 آبان ماه نیز رای گیری برای انتخاب شهردار انجام خواهد شد.

آشنایی با گزینه‌های تصدی شهرداری تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، فرایند انتخاب شهردار تهران از 7 آبان ماه با ارائه تهیه لیست بلند آغاز می شود و پس از آن 12 آبان ماه رای گیری مخفی و انتخاب 5 گزینه برای حضور در صحن، 20 آبان حضور 5 منتخب در صحن و ارائه نقطه نظرات و رای گیری برای انتخاب دو نفر و 22 آبان ماه نیز رای گیری برای انتخاب شهردار انجام خواهد شد.

در نخستین مرحله صبح امروز اعضای شورای شهر تهران لیست بلندی متشکل از 30 نفر را جمع بندی کردند که اسامی آشنا و بعضا با سابقه های خاص در این لیست به چشم می آید.

لیست بلند گزینه های پیشنهادی سمت شهرداری تهران

عباس آخوندی(61 ساله): وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت که پس از دو بار استیضاح در نهایت تن به استعفا داد و از همان روز شائبه خیز برای شهرداری تهران مطرح شد. وی یکی از وزرای پر حاشیه دولت تدبیر و امید در سال های اخیر بوده است. بازنشستگی وی یکی از موضوعاتی است که حضور وی در این لیست را با شک و تردید همراه می کند.

معصومه ابتکار: وی که معاون رئیس جمهور است درباره این موضوع به رسانه ها گفت: این مطلب را در رسانه ها دیدم.صحبتی با من نشده و طرح چنین موضوعی شایعه است، بنابراین اصلا روی آن فکر نکردم.
علی اصغر احمدی(62 ساله): در سابقه وی کار اجرایی ویژه ای به چشم نمی آید، او تاکنون استاندار گلستان، یک دوره نماینده مردم شاهرود در مجلس، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دبیر شورای امنیت کشور و معاون وزیر کشور بوده است.
رضا اردکانیان (60 ساله): وزیر نیرو دولت تدبیر و امید، وی که کار خود را از سال 64 به عنوان مسئول دفتر وزیر کشور وقت آغاز کرده به نظر می رسد یکی از گزینه های در آستانه بازنشستگی است. اردکانیان از جمله گزینه هایی است که به نظر نمی رسد پست وزارت را برای حضور در ساختمان بهشت خالی بگذارد و جدی به نظر نمی رسد.
جواد امام: وی یکی از افراد جوان حاضر در این لیست به شمار می آید که سابقه سیاسی وی بر سوابق اجرایی اش می چربد. امام مدیرعامل بنیاد باران و معاون وزیر نیرو در دولت اصلاحات، مسئول ستاد میرحسین موسوی درتهران، عضویت در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد. به نظر می رسد قرار گرفتن نام وی نیز بیشتر جنبه سیاسی و حزبی دارد.

حمید امامی: از وی اطلاعات خاصی ثبت نشده است.

غلامرضا انصاری(62 ساله): از اعضای چهارمین دوره شورای شهر تهران بود و یکی از گزینه های سال گذشته شورای شهر مشهد برای تصدی شهرداری بود. وی قائم مقام حزب اتحاد ملت نیز است که به نظر می رسد در جریان سهمیه بندی های حزبی نام وی در لیست قرار گرفته باشد.
ابراهیم انصاری لاری (57 ساله): وی به عنوان یکی از افراد بازنشسته در این لیست است. انصاری لاری از سال گذشته هر بار برای شهرداری تهران خیز برداشته و ناچار به عقب نشینی شده است. او وقتی نتوانست بر کرسی شهرداری تهران بنشیند به مدیرعاملی منطقه آزاد کیش اکتفا کرد.
محسن پورسید آقایی (57 ساله): وی که در سال 95 مدیرعامل راه‌آهن بود به دلیل حادثه برخورد دو قطار مشهد- تبریز که علت آن اهمال و قصور مأموران راه‌آهن در وقوع سانحه برخورد دو قطار مسافری بود از سمت خود استعفا کرد و سال گذشته از سوی نجفی عهده دار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شد. او همچنان در این پست حضور دارد. کارنامه وی پر از نقد است و حتی از سوی برخی از اعضای شورای شهر نیز بارها تذکر گرفته است.
کامل تقوی نژاد(54 ساله): رییس سازمان امور مالیاتی کشور که فاقد سابقه فعالیت در حوزه شهری است.
نصرالله جهانگرد(61 ساله): وی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران است.
سمیع الله حسینی مکارم (57 ساله): وی سال گذشته از سوی محمدعلی نجفی عهده دار معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران شد و پس از استعفای نجفی مدتی سرپرست شهرداری تهران بود. او با آمدن افشانی از مسئولیت خود استعفا کرد و اینک به عنوان یکی ازگزینه های اعضای شورا در لیست قرار گرفته است. گفته می شود مکارم نیز شائبه بازنشستگی دارد و احتمالا حضور وی در این لیست جدی نیست.
پیروز حناچی (55 ساله): وی که معاونت فنی و عمرانی شهردار تهران را طی دوره جدید مدیریت شهری عهده دار شده است پیش از این نیز طی یکساله گذشته همواره بعنوان یکی از گزینه های مطرح در این لیست بوده اما تاکنون از رسیدن به تصدی شهرداری تهران ناکام مانده است.
صادق خرازی (74 ساله): وی که چندین مرتبه سودای انتخابات ریاست جمهوری داشته این سال ها با بیماری دست و پنجه نرم می کند. وی نیز از گزینه های جدی در این لیست نخواهد بود.
محمود رضا خواجه نصیر: وی عضو هیات مدیره بورس تهران است و سوابق زیادی از وی در دسترس نیست.
علی ربیعی (63 ساله): وزیر استیضاح شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید که موفق نشد رای اعتماد از مجلس بگیرد. وی نیز یکی از گزینه های بازنشسته در این لیست است.
مصطفی سالاری (52 ساله): استاندار گیلان است و سابقه ای در حوزه شهری ندارد.
مصطفی سلیمی وی پس از استعفای نجفی مدتی عهده دار سرپرستی شهرداری تهران بود. سلیمی سابقه شهردار بودن در مناطق 6، 18 و 21 را در کارنامه کاری دارد.
ابراهیم شیخ(44 ساله): یکی از گزینه های جوان پیشنهادی که سال گذشته از سوی محمدعلی نجفی به عنوان معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران منصوب شد.
رسول کشت پور: سابقه بیش از ۱۵ سال فعالیت مستمر مدیریت شهری با عنوان شهردار در شهرهای مختلف استان تهران، ارومیه و همچنین ۴ سال به عنوان شهردار منطقه ۲ تهران را در کارنامه خود دارد .وی نیز یکی از گزینه های بازنشسته لیست بلند شورای پنجم برای تصدی شهرداری تهران است.
الهه کولایی (62 ساله): کولایی یکی از زنان سیاستمدار است که تاکنون نمایندگی مجلس شورای اسلامی تهران را در کارنامه خود داشته و عملا سابقه اجرایی از وی دیده نشده است. وی که یکی از رقبای نجفی برای تصاحب صندلی شهرداری تهران بود این بار نیز در لیست قرار گرفته، وی اما در زمره بازنشستگان محسوب می شود و بعید است گزینه جدی برای اعضای شورای شهر باشد.
ایرج معزی: وی امسال خرداد ماه از سوی افشانی به عنوان معاون فنی و عمران شهرداری تهران جایگزین پیروز حناچی شد.
علی مقدس زاده: وی که سال گذشته به عنوان یکی از گزینه های مطرح شهرداری کرج بود پس از ناکامی از رسیدن به این سمت به معاون امور عمرانی استاندار اصفهان انتخاب شد. مقدس زاده طی سالهای 78 تا 82 شهردار منطقه 6 تهران بوده است.
مصطفی موسوی لاری: مصطفی موسوی لاری فرزند عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور خاتمی، یکی از آقازاده های پرحاشیه در موضوع ژن خوب است. وی سال گذشته بدون هیچ سابقه خاصی از سوی محمدعلی نجفی به عنوان مدیر کل هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران انتخاب شد. وى پیش از این به عضویت هیئت مدیره سولیران (زیرمجموعه شستا) منصوب شده بود.

شهین دخت مولاوردی (53 ساله): وی که تاکنون معاونت و دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوقی را بر عهده داشته یکی از زنان پیشنهادی برای تصدی مدیریت شهر تهران است اما بنظر می رسد مولاوردی به دلیل جایگاه کنونی اش گزینه جدی در این لیست نباشد.
حجت الله میرزایی دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری، توسعه و برنامه ریزی و اقتصاد است. او از سوی محمدعلی نجفی به عنوان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران انتخاب شد اما مدتی پیش در پی انتشار شایعه شنود مکالمات مدیران شهرداری توسط افشانی، از سوی شهردار تهران عزل شد.
محمدرضا واعظ مهدوی: مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر است و سابقه خاصی تاکنون از وی منتشر نشده است.
علی اوسط هاشمی (60 ساله): وی علیرغم پرونده کاری سنگین اما یکی از گزینه های بازنشسته و مردود این لیست محسوب می شود.
مناف هاشمی : وی که دانش آموخته کارشناسی ارشد شهرسازی از کارولینسکای سوئد است طی سال های گذشته مسئولیت های مختلفی داشته و در دوران مدیریت اصولگریان در پایتخت نیز مسئولیت هایی همچون معاونت برنامه‌ریزی و توسعهٔ شهری، قائم مقام معاونت خدمات شهری و مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران را عهده دار بوده است.
محسن هاشمی رفسنجانی(57 ساله): هاشمی جدی ترین و با سابقه ترین گزینه این لیست است که از ابتدای حاکمیت اصلاح طلبان بر پایتخت همواره به عنوان گزینه اصلی شهرداری مطرح می شود اما به دلیل اختلاف بین کارگزاران و اصلاح طلبان تاکنون از رسیدن به جایگاه شهرداری تهران بازمانده است. اما پس از تغییر دو شهردار در کمتر از 14 ماه به نظر می رسد جدی ترین گزینه محسن هاشمی است.

در مجموع بررسی های اولیه این لیست نشان می دهد اعضای شورای شهر جدیت زیادی برای ارائه یک لیست تخصصی ندارند، عدم حضور بانوان شایسته و کارآمد، جای خالی گزینه های جوان و نخبه و شایسته و نیز شائبه بازنشستگی تعداد زیادی از این افراد مهمترین نقاظ منفی لیست جمع بندی شده است.

به نظر می رسد اعضای شورای شهر تهران در دوراهی انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار و عدم حضور وی در شورای شهر مانده اند. همین موضوع سبب شده که طی 14 ماه گذشته ناچار به انتخاب سه شهردار و دو سرپرست شوند و این عدم ثبات در مدیریت تا حد زیادی اختلال در روند عملکرد مدیریت شهری را به همراه داشته است.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
موزه گردی نوروزی در تهران

موزه گردی نوروزی در تهران

تهران رسانه | موزه‌ها، ابنیه تاریخی و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در نوروز، از ساعت ۹ تا ۱۸ آماده خدمات‌دهی به گردشگران و بازدیدکنندگان هستند.

تورهای گردشگری از شمال تا جنوب تهران

تورهای گردشگری از شمال تا جنوب تهران

تهران رسانه | به مناسبت نوروز، تورهای پیاده و سواره در همه مناطق تهران طراحی شده است که عمده آنها در مناطق ۱۲، ۲۰، ۱۱، ۱، ۵ و ۶ اجرا می شود.

خطر سیلابی شدن رودخانه ها در تهران

خطر سیلابی شدن رودخانه ها در تهران

تهران رسانه | در تهران احتمال وزش باد شدید، خیزش گردو خاک، بارندگی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی، خطر صاعقه، اختلال در فعالیت ناوگان حمل و نقل هوایی و جاده‌ای به ویژه در جاده‌های کوهستانی از جمله محور سولقان، ارتفاعات امام زاده داود (ع) و وردیج و واریش پیش بینی شده است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت