ورود بیش از ۱۸۳ هزار مسافر به استان تهران

آزادی ۸ نفر از زندانیان مالی در استان تهران

ایجاد شبکه «دستیار مردمی سازی» در استان تهران

نخستین جشنواره «تجربه نگاری» در استان تهران

پنج شنبه 1403/01/09

فخاری اظهار نمود؛

لزوم توجه به مشاوره های روانشناسی در استان تهران

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت؛ بدلیل مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، درصد زیادی از شهروندان به خدمات مشاوره ای روانشناسی و روانپزشکی نیاز مبرم دارند.

لزوم توجه به مشاوره های روانشناسی در استان تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ الهام فخاری؛ رئیس شورای اسلامی استان تهران در بیست و یکمین جلسه این نهاد با اشاره به آمار فزاینده افراد نیازمند مشاوره های روانشناسی در شهر و استان تهران گفت : بدلیل مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی درصد زیادی از شهروندان به خدمات مشاوره ای روانشناسی و روانپزشکی نیاز مبرم دارند.

وی افزود: شمار رو به رشد درگیری های خیابانی و همچنین آمارهای رسمی و غیررسمی ابتلا شهروندان به افسردگی های حاد و مزمن بیانگر این واقعیت است که حال عمومی شهروندان رضایت بخش نیست و دسترسی آنان به خدمات مشاوره ای ارزان قیمت از ضروریات غیرقابل انکار است.

الهام فخاری وجود معضل رو به گسترش اعتیاد درکنار پدیده هایی همچون بیکاری و کارهای کاذب بر مشکلات شهرها افزوده و ساکنان کلنی های شهری هرروزه به نوعی با یکی از این معضلات دست به گریبان هستند.

رئیس شورای استان تهران مشکل گرانی ارزاق عمومی و تامین مسکن را از دیگر دغدغه های ذهنی و روانی مردم دانست و گفت: این مشکلات در کنار ترافیک شهری آلودگی های زیست محیطی و نبود فرصت کافی برای گذران اوقات فراغت از عوامل تشدیدکننده اختلالات روانی در بین مردم است.

وی با اشاره به کمبود سطح کیفی و کمی خدمات مشاوره ای در شهرهای بزرگ افزود: بعلت گرانی خدمات مشاوره ای و همچنین زمان‌بر بودن تاثیرات مثبت این خدمات مردم بخصوص طبقات متوسط و ضعیف از این خدمات هیچ بهره ای نمی‌برند.

الهام فخاری با اشاره به هفته سلامت روان و بزرگداشت نقش روانشناسان تاکید کرد: باید با تنظیم سیاست های درست در حوزه سلامت روان باید خدمت رسانی در این حوزه را برای عموم مردم فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت روان در حوزه سلامت شخص و سلامت اجتماعی گفت: خوشبختانه امروزه مسئولان با اهمیت این موضوع آشنا هستند.

فخاری نقش شوراها در بحث سلامت روان را پررنگ دانست و گفت: برای اولین بار در احکام برنامه سوم محور سلامت و روان در بودجه ۹۷ تصویب شد و همچنین برای این مهم ردیف بودجه خاصی در سال ۹۸ تعریف شد.

رئیس شورای استان تهران با اشاره به ظرفیت شورای استان تهران برای استقرار تخصصی شعبات نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ۱۶ شهرستان استان تهران گفت: پیش نویس همکاری بین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با مدیریت شهری تنظیم شده است.

وی با اشاره به هزینه زیاد مشاوره های تخصصی به لحاظ قیمتی و نیاز عموم مردم به این موضوع گفت : این تفاهم نامه کمک شایانی برای استفاده عموم مردم از خدمات مشاوره ای است.

فخاری با بیان اینکه فشارهای کاری و توقعات مردمی تاثیرگذار بر روحیه اعضای شورا است گفت : اولین جامعه هدف تفاهم نامه همکاری بین نظام روانشناسی و مدیریت شهری اعضای شورای استان هستند.

وی با بیان اینکه عنوان این تفاهم نامه توسعه خدمات مشاوره ای با هم افزایی ظرفیت در جهت ارتقا سلامت جامعه است گفت: اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ امضا به مدت ۲ سال و با قابلیت تمدید درصورت تمایل دوطرف است.

وی افزود: این تفاهم نامه به منظور اجرای سیاست استفاده بهینه از امکانات استعداد و توانایی های طرفین و در جهت گسترش همکاری های سازنده علمی حرفه ای آموزشی و پژوهشی امضا و مبادله می شود.

الهام فخاری در پایان ابراز امیدوار ی کرد با اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه ضمن افزایش درصد استفاده کنندگان از خدمات مشاوره ای تاثیرات مثبت آن نیز در جامعه ملموس و مشهود باشد.

حاتمی رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ای کشور هم در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری خدمات مشاوره ای با شورای استان تهران با اشاره به اهمیت موضوع سلامت روان در جامعه گفت: آسیب های اجتماعی و روانی و اختلالات روانی در جامعه یا به بحران رسیده و یا وضعیت موجود نزدیک به بحران است.

وی با بیان اینکه متاسفانه از هر ۴ مورد ازدواج حداقل دو مورد آن به طلاق و یک مورد به ناسازگاری منجر می‌شود گفت: تنها یک مورد آن بر اساس استانداردها موفقیت آمیز تلقی می گردد.

حاتمی با اشاره به معضلاتی همچون حاشبه نشینی و اعتیاد گفت: مهاجرت های بی رویه سبب افزایش نرخ آسیب‌های اجتماعی در شهرهایی مثل تهران شده است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ای کشور گفت: بیش از ۲۴ درصد مردم کشور نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره ای هستند و این میزان یعنی یک چهارم جمعیت کشور دچار سطحی از اختلالات روانی هستند.

افزایش سن ازدواج و کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۴ سال روند پیر شدن جمعیت و نبود زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات مناسب به سالمندان از دیگر موارد مورد اشاره حاتمی بود و افزود: از نظر سلامت روان و خدمات مشاوره ای برای سال های آینده نیازمند استانداردهای جدید و توجه ویژه و جدی هستیم.

حاتمی با بیان اینکه یک جامعه پویا و پیشرفته را با سلامت روان آن می سنجند افزود جامعه سالم از منظر روانشناسی جامعه ای است که مردم در آن خوب فکر کنند و از هیجانات به موقع استفاده کنند که این عوامل منجربه بهره وری بیشتر و توسعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان البرز و شهرستان های استان تهران از مناطق پر خطر در این زمینه هستند افزود به دلیل افزایش جمعیت و کمبود خدمات بهداشتی روانی این مناطق نیازمند توجه جدی تر می باشند.

خاتمی با بیان اینکه باید رفتار سالم را هدف اقدامات و برنامه های خود قرار دهیم گفت حل بسیاری از این مشکلات باید از منزل پیش دبستانی و مدارس و دانشگاه ها شروع شود.

وی افزود برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید مهارت آموزی وارد کتاب‌های درسی شود و اینگونه مهارتها به صورت عمومی آموزش داده شود

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه برنامه‌های خوبی برای شهر و استان تهران داریم گفت پزشک روانشناس خانواده یکی از ضروریات زندگی شهری است.

حاتمی با بیان اینکه صنف تخصصی روانشناسی مشاوره در کشور آغاز به کار کرده است گفت شعبات استانی در تمامی استان ها ۳۰ هزار عضو رسمی دارد که شش هزار نفر از آنها دارای پروانه تخصصی در این زمینه هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی تعداد کل روانشناسان کشور را ۱۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود ۱۱ هزار نفر از این افراد در استان تهران مشغول فعالیت هستند.

وی وی با تاکید بر اینکه سطح سواد سلامت روان مردم باید افزایش پیدا کند گفت پس از انعقاد تفاهم با شورای استان محلی در سراهای محله نیروهای متخصص مستقر و بحث آموزش‌های عمومی و مراکز خدمات روانشناسی مشاوره به طور جدی پیگیری خواهد شد.

حاتمی از تشکیل کارگروه تخصصی سلامت روان برای شورای استان خبر داد و گفت این کارگروه های تخصصی در سایر استانها نیز توسعه و گسترش خواهد یافت.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه خوشبختانه مردم به موضوعات روانشناسی و مشاوره ای نگاه مثبتی پیدا کردند گفت ۳۲ درصد از فضای مجازی در اختیار موضوعات مشاوره خانواده قرار دارد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری فی مابین شورای اسلامی استان تهران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در سه نسخه امضا شد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
موزه گردی نوروزی در تهران

موزه گردی نوروزی در تهران

تهران رسانه | موزه‌ها، ابنیه تاریخی و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در نوروز، از ساعت ۹ تا ۱۸ آماده خدمات‌دهی به گردشگران و بازدیدکنندگان هستند.

تورهای گردشگری از شمال تا جنوب تهران

تورهای گردشگری از شمال تا جنوب تهران

تهران رسانه | به مناسبت نوروز، تورهای پیاده و سواره در همه مناطق تهران طراحی شده است که عمده آنها در مناطق ۱۲، ۲۰، ۱۱، ۱، ۵ و ۶ اجرا می شود.

خطر سیلابی شدن رودخانه ها در تهران

خطر سیلابی شدن رودخانه ها در تهران

تهران رسانه | در تهران احتمال وزش باد شدید، خیزش گردو خاک، بارندگی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی، خطر صاعقه، اختلال در فعالیت ناوگان حمل و نقل هوایی و جاده‌ای به ویژه در جاده‌های کوهستانی از جمله محور سولقان، ارتفاعات امام زاده داود (ع) و وردیج و واریش پیش بینی شده است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت