رفع تصرف زمین ملی و دولتی در استان تهران

تحقق ۱۰۸ درصدی تعهد اشتغال در استان تهران

احداث نیروگاه برق خورشیدی در استان تهران

احداث یکصد مدرسه در استان تهران

شنبه 1403/02/08

کتاب رسانه؛

کتاب «تاریخ شکل شهر تهران» منتشر شد

تهران رسانه | کتاب «تاریخ شکل شهر تهران» به اهتمام دکتر مصطفی پاکدل‌نژاد و کاظم پیشگاهی توسط انتشارات فرهنگ و تمدن و با حمایت خبری و اطلاع‌رسانی «تهران رسانه» منتشر شد.

کتاب «تاریخ شکل شهر تهران» منتشر شد

به گزارش تهران رسانه ؛ تجزیه و تحلیل معماری و شهرسازی معاصر ایران و بررسی مبانی نظری آن، بدون توجه به نقطه آغازین و شرایط ذهنی و عینی آن مقطع تاریخی، ممکن و میسر نیست.
شهرسازان و معماران ما براي تبیین و تفسیر شرایط کنونی معماری و شهرسازی با پرسش‌هايی گوناگون مواجه هستند؛ پرسش‌هايی چون: معماری و شهرسازی ما از چه الگوهای شکلی و مفهومی‌ پیروی می‌کند؟ جایگاه و رابطه آن با فرهنگ و سنت ایران‌زمین چگونه است؟ چه ارتباطی با معماری و شهرسازی بین‌المللی و به ويژه معماری و شهرسازی غرب دارد؟ از چه زمان، رابطه معماری و شهرسازی ما با جهان خارج، به صورت یک‌سویه و یک‌طرفه در آمد؟ آيا امکان خارج شدن معماری و شهرسازی ما از این حالت حاشیه‌نشینی و خوش‌نشینی وجود دارد؟ و آیا می‌توان مجدداً وارد حوزه گفتگو و تبادل در دنیای مدرن کنونی با دیگر کشورها و فرهنگ‌ها شد؟
به فضل تلاش و تحقیق نویسندگان و مؤلفان، کتاب‌های متعدد و متنوعی درباره تهران نوشته شده است؛ برخی به تاریخچه، برخی به ساختار اجتماعی، برخی به کالبد و شماري نيز به ظاهر و نمای آن پرداخته‌اند؛ اما تهران حتی برای خود تهرانی‌ها، محققان، کارشناسان و مدیران اين شهر همچنان پایتختي ناشناخته مي‌نمايد.
در کتاب «تاریخ شکل شهر تهران از پیدایش تا پهلوی» سعی شده است تا حدی خلأ کمبود اطلاعات پایه در زمینه معماری و به ویژه شهرسازی شهر تهران را پر کند. در این نوشتار، به زمان پیدایش تهران در تاریخ و عوامل اثرگذار بر رشد و توسعه آن و مسائل و دلایل مؤثر در انتخاب این شهر نوپا برای پایتختی سلسله قاجار توسط آغامحمدخان قاجار و تغییرات و دگرگونی‌های عمده حادث‌شده در معماری و بالأخص شهرسازی (ریخت‌شناسی شهری و شکل شهر) که از ابتدا تا پایان سلسله قاجار (پیدایش سلسله پهلوی) اثرگذار بوده است، تأکید شده و به مراحل تاریخی رشد و تغییر و تحول ساختار شهر تهران بر اثر آمدوشد‌های مکرر مابین هیأت حاکمه و اروپاییان و برخورد موج نوگرایي یا مدرنیته با جامعه سنتی ایران‌زمین پرداخته شده است. این کتاب مراحل تغییر جامعه ایرانی- اسلامی‌ را نشان می‌دهد و محیط کالبدی– اجتماعی شهر پایتخت‌شده را به روشنی بیان می‌کند.
تاریخچه شهر تهران به طور همه‌جانبه به تاریخ مدرن ایران بستگی دارد. این تاریخچه و تغییر و تحول شهری، نقشی بسیار مهم در تغییر و تحول کشور به طور کلی دارد. در اين كتاب، تهران به سه دوره تاریخی تقسیم‌بندی شده است؛ اول، از پیدایش نام و جای تهران در تاریخ تا پایتخت شدن آن براي سلسله قاجار، دوم از پایتختی تهران تا اواسط سلطنت ناصرالدین شاه که اين شهر به دلیل ازدیاد جمعیت، توسعه می‌یابد و سوم از دارالخلافه ناصری تا پایان سلسله قاجار که با روی کار آمدن رضا شاه، سبکي دیگر در روند توسعه تهران حادث می‌شود.
اطلاعات و تصاویر گردآمده در این کتاب، بخشی از کمّ و کیف مادی و معنوی زندگی مردم و شهر تهران را در گذشته‌اي نه چندان دور به خوانندگان معرفی می‌کند.
کتاب حاضر، به اهتمام دکتر مصطفی پاکدل‌نژاد و کاظم پیشگاهی در سایز رحلی در 374 صفحه همراه با تصاویر و نقشه‌های مربوطه و با قیمت 490 هزار تومان توسط انتشارات فرهنگ و تمدن در اسفند 1401 و با حمایت خبری و اطلاع‌رسانی «تهران رسانه» منتشر شده است.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اجرای طرح ساماندهی مشاغل سیار در تهران

اجرای طرح ساماندهی مشاغل سیار در تهران

تهران رسانه | در طرح‌ ساماندهی چرخی ها ۹۹ نفر از نیروهای اجرایی معبربان، ۲۸دستگاه خودرو و ۳۱ نفر از نیروهای یگان عملیات راهور تهران حضور دارند.

جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

تهران رسانه | مالکان تاکسی‌ های فرسوده فعال می‌توانند برای جایگزینی تاکسی‌ های فرسوده خود با تاکسی‌های برقی در تهران نام نویسی کنند.

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تهران رسانه | هر ناحیه شهر تهران روزانه نزدیک به یک کامیون زباله از داخل کانال‌ها تخلیه می‌کند، که این میزان از نظر تناژ معادل ۵۰۰ تن زباله و لجن در ماه- معادل ۱۰۰ متر مکعب- در شهر تهران است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت