نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران

نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

یک شنبه 1403/02/23

قبادی عنوان نمود؛

آخرین وضعیت پرداخت خسارت به فعالان هنری

تهران رسانه | بسیاری از هنرمندان و اهالی هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر از اینکه با رکود اقتصادی در دوره کرونا مواجه شده‌اند، توقع دارند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها حمایت کند.

آخرین وضعیت پرداخت خسارت به فعالان هنری

به گزارش تهران رسانه ؛ از زمانیکه بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و کسب و کارهای فرهنگی و هنری تعطیل شدند بسیاری از هنرمندان و صاحبان مؤسسات فعال در این عرصه متضرر شدند. در برخی شهرستان‌ها گالری‌ها تا مرز ورشکستگی و تعطیلی هم رفتند. برای همین هیأت دولت تصمیم گرفت که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه‌ای به‌نام کارا طراحی و ثبت کند تا تمام فعالان اقتصادی متضرر و شناخته شده از سوی وزارتخانه‌ها در این سامانه ثبت‌نام کنند. تا هر وزارتخانه‌ای مشکلات مربوط به فعالان خود را از این طریق بررسی و مبلغی در اختیارشان بگذارد.
خسارت به فعالان و مؤسسات هنری بیش از ارقام طرح «کارا» است
27مرداد ماه حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری خبر از 3000 پرونده ثبت‌نام شده در حوزه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد. پیشتر هم لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ اعلام کرده بود که تا ۲۳ مردادماه نزدیک به 82 میلیارد ریال تسهیلات به مؤسسات و فعالانی که در عرصه هنری (تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و آموزش هنر) فعالیت دارند؛ پرداخت شده است. حالا سؤالات بسیاری ذهن فعالان و هنرمندان را به خود مشغول کرده است که حمایت‌ها به چه نحو خواهد بود و آیا این مبلغ کم کفاف و جبران خسارت‌های وارده به هنرمندن را می‌دهد؟

گفت‌و‌گوی حاضر با حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری پاسخ به دغدغه هنرمندان و فعالان این عرصه است.

بسیاری از هنرمندان و اهالی هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر بخصوص شهرستان‌ها از اینکه با رکود اقتصادی در دوره کرونا مواجه شده‌اند، توقع دارند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها حمایت کند آیا این مبلغ پاسخگوی نیاز 3000 مطالبه گر هست؟

بلافاصله بعد از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران جلسات متعددی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. متناظر این جلسات در معاونت امور هنری که حوزه‌های مختلف امور هنری اعم از موسیقی، نمایشی، تجسمی، آموزش هنر و مد ولباس را به خود اختصاص داده در این ایام تشکیل شد. این جلسات با حضور معاون امور هنری و مدیران و مشاوران این معاونت و برخی از متخصصان کار خود را انجام داد و تاکنون بیش از 11 جلسه برگزار شده و نکات مهمی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته که یکی از مسائل مهم بحث وضعیت فعالیت هنرمندان در تهران و سراسر کشور است. نکته بسیار مهم دیگر نحوه ادامه کار سالن‌های فرهنگی هنری و حوزه‌های تابعه بود و بررسی ابعاد موضوع در جامعه هنری کشور و حتی در بین کارکنان این معاونت مورد بحث قرار گرفت. از همان ابتدا بحث فعالیت فعالان این حوزه در تمامی بخش‌ها اعم از موسیقی، نمایشی و تجسمی و... مورد بحث قرار گرفت. برآوردهای مختلفی صورت گرفت به طوریکه اولین حوزه‌ای که توانست گزارش دقیق خود را تهیه و در اختیار وزارتخانه قرار دهد، معاونت امور هنری بود. دامنه فعالان معاونت امور هنری بسیار گسترده است. ما هم در شکل‌های مختلف پیشنهادات خود را اعلام کردیم و مطمئنیم که سطح خسارت و میزان خسارت به فعالان و بخصوص مؤسسات هنری موجود در کشور ازجمله آموزشگاه‌ها، گالری‌ها، گروه‌های نمایشی، مجموعه‌های مؤسسات مد و لباس بسیار گسترده‌تر از اعداد و ارقامی است که در طرح قرار گرفته است اما ما پیشنهادهای خودمان را ارائه کردیم و به‌دنبال راهی هستیم تا آن را محقق کنیم و بهترین نتیجه را به دست آوریم.

چطور شد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سامانه را طراحی کرد و به چه نحوی دولت تصمیم گرفت این کارانجام شود؟

موضوع مدیریت ثبت‌نام‌ها و اینکه اقدامات از سوی کدامیک از وزارتخانه‌ها صورت بگیرد، مصوباتی بود که در مجموعه دولت انجام شد و ما بر اساس آن اقداماتمان را جلو بردیم. مسئولیت و مدیریت این موضوع بر عهده وزارت کار قرار گرفت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قرار شد که کلیه اخبار و اطلاعاتش را از طریق معاونت توسعه مدیریت در روش‌ها و قالب‌های مختلف به این ستاد اعلام کند. در ابتدا از طریق اطلاعاتی که در اختیار داشتیم و در گام بعدی سامانه‌ای که در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و مجدداً سامانه‌ای که توسط وزارت کار به‌نام کارا تشکیل شد و میزبان و مبنای کار شد. منتها ما در این بخش هم مشکلاتی داشتیم. بعضی از فعالان در قالب مشاغل دارای کد کارگاه و بیمه بودند، امکان ثبت‌نام داشتند ولی بسیاری از فعالان فرهنگ و هنر بویژه معاونت امور هنری فاقد کد بیمه و کد کارگاهی بودند. البته این مشکل توسط معاونت توسعه برطرف شد. در حال حاضر این امکان وجود دارد که حوزه‌ها و مؤسساتی که کد بیمه و کارگاهی نداشته‌اند می‌توانند ثبت‌نام کنند. این تصمیمی بود که هیأت دولت گرفت و سایر وزارتخانه ها هم بنا شد که همراهی لازم را با وزارت کار انجام دهند.

بیشتر متقاضیان از تهران بودند یا از شهرستان‌ها؟

با توجه به اینکه این سامانه به‌صورت ملی است و امکان ثبت‌نام از سراسر کشور است و محدود به تهران نیست، تکثر و تعداد فعالان حوزه هنر در اقصی نقاط کشور گسترده است. آمار دقیقی از آنها در اختیارمان هست و می‌توانیم منتشر کنیم اما همین اندازه بگویم که تعداد شرکت‌کنندگان شهرستان‌ها قابل توجه است و اکثر استان‌ها آگاهی کامل از موضوع دارند. ما در مجموع در حوزه فعالان هنر در اکثر استان ها ثبت‌نام قابل توجه داریم. تعداد ثبت‌نام کنندگان در تهران نسبت به سایر استان‌ها یک سهم منطقی است. حدود 15 درصد از متقاضیان مربوط به استان تهران و مابقی از سراسر کشور ثبت‌نام کردند. البته این آمار مربوط به کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری است.

برخی از هنرمندان و مؤسسات هنری از این طرح اطلاع نداشته‌اند مثلاً گالری دارهای شهر اهواز. حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع‌رسانی به تمام نقاط ایران از چه طریقی این کار را انجام داده است؟

در سراسر کشور ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت این امر را به عهده دارند و این اخبار را به همه فعالان فرهنگی و هنری می‌رسانند. پل‌های ارتباطی زیادی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد وجود دارد. بخصوص ادارات کل استان‌ها، گروه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در استان ها این نقش را برعهده دارند. اکنون اگر موردی یا گروهی از قلم افتاده طبعاً می‌توانند با هماهنگی بیشتر از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان این کار را انجام دهند. ضمن اینکه سامانه کارا از طریق رسانه ملی و تمام مراجع اطلاع‌رسانی به‌عنوان تنها مرجع ثبت‌نام زیان دیدگان موضوع کرونا در کشور معرفی شده و فعالیت های فرهنگی وهنری بخشی از آن است. طبعاً همه فعالان حوزه‌ها می‌توانند از این طریق مطلع شوند. سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ادارات کل استان‌ها و گروه‌ها و کانال‌های ارتباطی انجمن‌ها و تشکل‌ها پل ارتباطی فعالی تشکیل داده‌اند. ضمن اینکه آمار نشان داده است که 85 درصد ثبت‌نام‌ها از طریق استان‌ها صورت گرفته و مستمراً این اطلاع‌رسانی هم ادامه پیدا می‌کند».

زمان ثبت طرح کارا

برآوردی از میزان خسارت و عدم النفع در مجموعه هنر کشور و فعالان تابعه معاونت امور هنری صورت گرفته و آمار و ارقامی تهیه شده و در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گرفته است. بهترین شرایط ایده آل کمکمان تأمین این میزان خسارت است که اعداد قابل توجهی است. تمامی گالری‌ها وآموزشگاه‌های فعال و مؤسسات تک منظوره هنری فعال و گروه‌های نمایشی و موسیقی در دستور کار هست و به محض اینکه اعتبار مستقلی به دستمان برسد از طریق هماهنگی با ادارات کل تخصصی معاونت هنری و اطلاع‌رسانی بین‌ گیرندگان و خسارت دیدگان این کار را دنبال می‌کنیم.مثلاً در حوزه نمایشی موضوع خسارت تماشاخانه‌ها به‌صورت اختصاصی دنبال می‌شود یا موضوع آموزشگاه‌ها.

در مورد تمدید سامانه باید بگویم گزارشی که اخیراً از طریق ستاد اقتصاد هنر وزارتخانه دادند این است که مؤسساتی که دارای کد کارگاهی یا بیمه هستند تا نیمه شهریور و مؤسساتی که کد ندارند از طریق همین سامانه می‌توانند تا پایان شهریور ماه ثبت‌نام کنند و اسامی خود را از طریق همین سامانه اطلاع دهند.‌




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

تهران رسانه | برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری تهران آغاز شد.

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

تهران رسانه | «سمیه گلپور» یکی از چهره‌هایی است که از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم راه پیدا کرده است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت