ورود بیش از ۱۸۳ هزار مسافر به استان تهران

آزادی ۸ نفر از زندانیان مالی در استان تهران

ایجاد شبکه «دستیار مردمی سازی» در استان تهران

نخستین جشنواره «تجربه نگاری» در استان تهران

پنج شنبه 1403/01/09

دنیای انتشارات؛

کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» رونمایی شد

کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» سروده «سحر اژدم‌ثانی» با حضور «سیف‌الله صمدیان»، «محمد فرنود»، دکتر «امیرمسعود انوشفر» در باغ کتاب تهران رونمایی ‌شد.

کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» رونمایی شد

به گزارش تهران رسانه ؛ مراسم رونمایی از کتاب «فصل پنجم زمین» نخستین مجموعه شعر «سحر اژدم‌ثانی» که به سبک نو سروده شده است؛ با حضور تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری از جمله؛ «سیف‌الله صمدیان» مستندساز سرشناس ایرانی، عکاس و مدیر باتجربه هنری، «محمد فرنود» عکاس سرشناس و بین‌المللی ایران، دکتر «امیرمسعود انوشفر» معمار برجسته شهری، مشاور سازمان زیباسازی شهرداری تهران و استاد دانشگاه، «معین سجادی» خواننده موسیقی پاپ، «کورش غربی» طراح بین‌المللی لباس، «علی مقامی» مستندساز، اساتید دانشگاه تهران و شماری از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در بخش سروستان (کتابفروشی بزرگسال) واقع در باغ کتاب تهران برگزار شد.
«سحر اژدم‌ثانی» در نشست مراسم رونمایی کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» گفت: به همه شما حاضران در این برنامه خیرمقدم می‌گویم و خیلی خوشحالم که در کنارم بودید و در مراسم رونمایی کتاب تشریف داشتید، این حضور پرمهر شما باعث افتخار و دلگرمی‌ام است. در مورد اشعار «فصل پنجم زمین» نیز بایستی به پیش مقدمه‌ای اشاره بکنم و آن اینکه شعر هنری بود که به صورت ذاتی در من وجود داشت؛ از سن هشت سالگی بدون اینکه اصلا آگاه باشم، شعر می‌گفتم و برای آن شعرها نقاشی می‌کردم و هنوز هم دفترهای شعر بچگی‌ام موجود است. از دوره راهنمایی شروع به سرودن غزل کردم و سال اول دبیرستان بود که رتبه اول غزل‌سرایی را کسب کردم. بعد از اینکه وارد دوره دانشگاه شدم به سمت شعر نو هم روی آوردم و شعر نو هم سرودم.
وی افزود: «فصل پنجم زمین» مجموعه اشعاری است که در تابستان سال 97 سروده شده‌اند و این آثار، اجتماعی هستند و شرایطی است که همه در این اجتماع در آن زندگی می‌کنیم و همه ما با آن کاملا دست و پنجه نرم می‌کنیم و با آنها روبرو هستیم. با توجه به اینکه در کشور ما یکسری از حقوق‌ بیشتر زنان نادیده گرفته می‌شود؛ چندین شعر هم در این کتاب، به زنان اختصاص داده شده است. چون خودم هم زن هستم و دوست دارم که به حقوق زنان بیشتر بها داده شود و کمتر فشار و نابرابری روی زن‌ها باشد.
اژدم‌ثانی در مورد انتخاب اسم کتاب «فصل پنجم زمین» گفت: ما چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان داریم، به هر حال، الان ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که یکسری نامردمی‌ها و مسائل خلاف اخلاقیات مثل دروغ، به همدیگر بدی‌کردن‌ و ... می‌بینیم که خیلی در جامعه زیاد شده است و به همین دلیل، اسم کتاب را «فصل پنجم زمین» گذاشتم. چون به لحاظ طبیعی چنین چیزی نباید باشد و مردم باید با همدیگر مهربانتر باشند تا زندگی بهتری داشته باشیم؛ اما متأسفانه برخلاف این رویه داریم حرکت می‌کنیم و به همین دلیل چون خیلی عجیب است؛ اسم کتاب را یک فصل جدیدی گذاشتم و گفتم که این «فصل پنجم زمین» است.
وی در مورد چگونگی انتخاب اسامی اشعار «فصل پنجم زمین» گفت: چون در حوزه موسیقی هم سررشته دارم؛ یکسری از شعرها در مورد موسیقی است و سبک موسیقی من در بعضی از شعرها نمود پیدا کرده است. اسم‌ها اغلب برگرفته از خود اشعار است و اسم شعرها متناسب با اشعار و یک بیت و یا یک کلمه از شعر، انتخاب شده است.
خالق اشعار «فصل پنجم زمین» در مورد انتشار این مجموعه شعر در زمان کنونی گفت: بیشتر یک حس درونی بود، از درون حس کردم تا چه زمانی من برای خودم شعر بگویم و این شعرها را خودم ببینم و بخوانم. معمولا شعر باعث می‌شود که یکسری احساسات درونی که آدم دارد؛ حالا چه هیجانات مثبت و یا هیجانات منفی تخلیه بشوند و یک خرده به سبک کردن روح آدم، بخصوص به بار هیجانات منفی کمک می‌کند. گفتم چرا بقیه از این بهره‌مند نشوند؛ چون وقتی‌که من شعری را می‌خوانم که خیلی شبیه به احوال روحی من است و روح من را سبک می‌کند، می‌گویم که این شعر، چقدر خوب بود که حال روحی من را توصیف کرد و روح من را سبک کرد.
وی در ادامه سخنانش افزود: پس من هم تصمیم گرفتم که اشعارم را چاپ کنم، چون بیشتر اشعار «فصل پنجم زمین» اجتماعی است و گفتم که چه بسا خیلی افراد دیگری هم هستند که با من در این زمان زندگی می‌کنند و درگیر این ناراحتی‌ها و خوشحالی‌ها و این دست از مسائل هستند و آنها هم از طریق این شعرها بتوانند به سبک شدن روح و تخلیه‌شدن هیجانات مثبت و یا هیجانات منفی برسند.

«سحر اژدم‌ثانی» در مورد آثار در دست انتشار خود در آینده گفت: یک مجموعه «اشعار نو» و مجموعه «ترانه‌های انگلیسی» را در دست انتشار دارم که با فاصله کمی از کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» منتشر خواهند شد. در ابتدا کتاب مجموعه «ترانه‌های انگلیسی» چاپ می‌شود و پس از آن کتاب مجموعه «اشعار نو» منتشر خواهد شد. فضای این اثر با فضای مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» کمی متفاوت است؛ چون من اعتقاد دارم که کسی که شعر می‌گوید و یا هنرمند است، در ابتدا بایستی نسبت به مسائلی که وجود دارد یکسری آواربرداری و آگاه‌سازی‌ها را انجام بدهد.
وی همچنین گفت: در کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» این آواربرداری و آگاه‌سازی‌ها انجام شده است؛ خُب نباید مخاطب را در آن حال، به حال خود رها کرد و او را به یخ‌زدگی و انجماد برد. در کتاب مجموعه «اشعار نو» رویکردم فرق خواهد کرد؛ در این اثر، دلگرمی و امید به زندگی داده می‌شود و اینها صرفاً شعر نیست و همه اینها واقعی است و از واقعیت سرچشمه گرفته است. بنابراین همه اینها برای این است که همه ما بتوانیم در کنار هم یک جهان بهتری داشته باشیم.
شاعر مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» در مورد پیشنهاد برای خلق ترانه از طرف آهنگسازان و خوانندگان گفت: سرودن ترانه به من پیشنهاد شده است، من شعر را چیزی می‌دانم که از درونم و از حسم بربیاید نه اینکه از کسی سفارش بگیرم که در آن فضا برایش ترانه بگویم، به نظرم آن شعر نیست و حس دروغین است و صرفاً برای پول است و آن برای من مقدس نیست. تاکنون برای خودم ترانه سروده‌ام؛ ممکن است در آینده، کتاب ترانه‌هایم هم چاپ بشود. تا زمانی‌که بتوانم بین آنها انتخاب‌هایی انجام بدهم و سپس چاپ بشود. از یکسری از خوانندگان عزیز کشور، به من پیشنهاد سرودن ترانه شده است و برای نمونه گفته‌اند که به شما فضایی می‌دهیم و شما براساس آن فضا به ما ترانه بدهید، خُب من این را قبول نمی‌کنم. اگر از ترانه‌هایی که خودم سروده‌ام را انتخاب کنند، می‌پذیرم؛ ولی سفارش ترانه را نمی‌پذیرم.
خالق کتاب «فصل پنجم زمین» در مورد رونمایی از این مجموعه اشعار در باغ کتاب تهران گفت: در اینجا از مسئولین محترم باغ کتاب تهران تشکر می‌کنم به دلیل اینکه خیلی منظم هستم و با روی خوش برنامه رونمایی را مدیریت می‌کنند و خودشان همه کارها را انجام می‌دهند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. باغ کتاب تهران، جایی برای کتاب است و طراحی بسیار مناسب و زیبایی دارد. از رونمایی کتاب «فصل پنجم زمین» در اینجا نیز خیلی خوشحالم و از همه عزیزانی که در این مراسم رونمایی به من کمک کردند تشکر می‌کنم.
«سحر اژدم‌ثانی» خالق کتاب مجموعه اشعار «فصل پنجم زمین» در پایان این نشست گفت: بعضی از اشعار این مجموعه را برای دکلمه انتخاب کرده‌ام که به همراه ملودی پیانویی که دوستان موزیسین می‌نوازند و با صدای خودم دکلمه آن در آینده منتشر خواهد شد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
تورهای گردشگری از شمال تا جنوب تهران

تورهای گردشگری از شمال تا جنوب تهران

تهران رسانه | به مناسبت نوروز، تورهای پیاده و سواره در همه مناطق تهران طراحی شده است که عمده آنها در مناطق ۱۲، ۲۰، ۱۱، ۱، ۵ و ۶ اجرا می شود.

خطر سیلابی شدن رودخانه ها در تهران

خطر سیلابی شدن رودخانه ها در تهران

تهران رسانه | در تهران احتمال وزش باد شدید، خیزش گردو خاک، بارندگی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی، خطر صاعقه، اختلال در فعالیت ناوگان حمل و نقل هوایی و جاده‌ای به ویژه در جاده‌های کوهستانی از جمله محور سولقان، ارتفاعات امام زاده داود (ع) و وردیج و واریش پیش بینی شده است.

ایجاد وحشت با سلاح گرم در محله شمیران نو

ایجاد وحشت با سلاح گرم در محله شمیران نو

تهران رسانه | عاملان قدرت‌نمایی، ایجاد رعب و وحشت با سلاح گرم، در محله شمیران نو شناسایی و دستگیر شدند.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت