چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

هجدهمین نشست نهان‌گنج‌های تهران؛

مروری بر مشاغل تهران قدیم؛ از نشاسته‌ساز تا الاغ‌شمار!

هجدهمین نشست نهان‌گنج‌های تهران به دبیری محمود منیعی و روایتگری فتاح رمضانعلی برگزار شد.

مروری بر مشاغل تهران قدیم؛ از نشاسته‌ساز تا الاغ‌شمار!

به گزارش تهران رسانه ؛ هجدهمین نشست نهان‌گنج‌های تهران به دبیری محمود منیعی و روایتگری فتاح رمضانعلی برگزار شد.
هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های تهران‌شناسی و نهان‌گنج‌های تهران با موضوع “مشاغل تهران، از گذشته تا اکنون” در سینما آستارای تجریش برگزار شد.
در این نشست که به دبیری محمود منیعی و روایتگری فتاح رمضانعلی برگزار گردید، درباره موضوعاتی همچون پیشنینه و چگونگی شکل‌گیری مشاغل در تهران، سیر تحول نحوه برخورد و ساماندهی مشاغل شهر و نیز تازه‌ترین وضعیت آماری صنوف تهران شامل مشاغل دارای پروانه کسب دائم و موقت، مشاغل بدون مجوز و تعداد صنوف تولیدی، توزیعی و خدماتی شهر تهران بحث و گفتگو شد.

بر اساس این گزارش، مروری بر مشاغل تهران قدیم از دیگر موضوعاتی بود که در هجدهمین نشست نهان‌گنج‌های تهران مطرح شد و علاوه بر انتقال حس نوستالژیک به حاضران، اطلاعات قابل توجهی را در اختیار آنان قرار داد.

فتاح رمضانعلی با اشاره به مشاغل موجود در تهران قدیم گفت: سال ۱۳۰۵ بود که مطابق مصوبه مجلس شورای ملی، تعداد زیادی از مشاغل معاف از پرداخت مالیات شدند که برخی از آنها عبارت بودند از: سماک (ماهی‌فروش)، لش‌کش (کسی که با ارابه و گاری، لاشه گوسفند حمل می‌کرد)، علاقه‌بند (سازنده نوار و قیطان)، حلاج، پیله‌ور، پوست‌دوز، نشاسته‌ساز، نقاش، گیوه فروش، الاغ‌شمار، کرباس‌دوز، غسال، ابریشم‌تاب، نفت‌فروش، سرقاطر، قاشق‌تراش، صابون‌پز، نخودبریز، گاوکش، لبوفروش، کلاه‌مال، حمامی و…

رمضانعلی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه مطابق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی تهران برعهده مدیریت شهری گذاشته شده، پیشنهاداتی برای احیای مشاغل سنتی شهر تهران و برگزاری جشنواره مشاغل تهران (برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری) مطرح کرد و ادامه داد: مشاغل قدیمی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی دارای ارزش است اما به دلیل غلبه سوداگری در شهر و عدم قدرت رقابت، مشاغل سنتی و قدیمی به تدریج از بین رفته و برخی از آنها فقط در حد خاطره در ذهن سالمندان باقی مانده است.

* حمایت انجمن دوستداران تهران از احیای مشاغل سنتی و قدیمی شهر

محمود منیعی دبیر انجمن دوستداران تهران نیز در این نشست ضمن اعلام حمایت از احیای مشاغل سنتی و قدیمی شهر تهران، بر پیگیری شدن تحقق این موضوع از سوی شورای شهر و شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: ایجاد “موزه مشاغل تهران” می‌تواند یک حرکت جدید و ارزشمند در پایتخت باشد. بنابراین انجمن دوستداران تهران به عنوان نهاد مردمی و سرمایه بزرگ اجتماعی، همه تلاش خود را برای حفاظت و پاسداشت میراث و هویت شهر تهران به کار گرفته است و در این موضوع خاص نیز پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت