چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

بیستمین نشست نهان‌گنج‌های تهران؛

نشست فوتبالی؛ با حال و هوای تهران قدیم

بیستمین نشست از سلسله نشست‌های تهران‌شناسی و نهان‌گنج‌های تهران با موضوع «تاریخچه فوتبال در تهران» اختصاص داشت.

نشست فوتبالی؛ با حال و هوای تهران قدیم

به گزارش تهران رسانه ؛ در این نشست که به دبیری محمود منیعی رئیس انجمن دوستداران تهران و با روایتگری جهانگیر کوثری بازیکن قدیمی و نامدار استقلال تهران در سینما آستارای تجریش برگزار شد، روند شکل‌گیری ورزش فوتبال و تیم‌های فوتبالی در پایتخت و نیز سیر تحول تیم‌های فوتبالی تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران نیز مشارکت چشمگیری در مباحث مطرح شده داشتند.

جهانگیر کوثری در این نشست درباره چگونگی ورود فوتبال به تهران گفت: میدان مشق نخستین جایی بود که زمین‌های فوتبال در آن توسط انگلیسی‌ها ایجاد شد و آرام آرام در مناطق دیگر تهران شاهد ایجاد زمین‌های فوتبال توسط اشخاص و نهادهای مختلف بودیم.

این بازیکن سابق تیم استقلال که در نوجوانی و جوانی عضویت در تیم‌های‌ فوتبال تهران همچون آرش و راه‌آهن را تجربه کرده، به شکل‌گیری تیم‌های فوتبالی در تهران اشاره کرد و ادامه داد: تیم‌های طوفان، دارایی، تاج، شاهین، شعاع و ارامنه جزو نخستین تیم‌های فوتبالی پایتخت بودند که در مراحل بعدی تیم‌هایی همچون عقاب، هما، راه‌آهن، بانک ملی و آرارات ایجاد شدند.

به گفته وی، در دهه‌های ۳۰ و ۴۰، تشکیل و تاسیس تیم‌های فوتبال به نوعی جزو وظایف اجباری برخی اشخاص و نهادهای دولتی و حاکمیتی بود و البته برخی افراد هم از روی مسئولیت اجتماعی، قدم در این مسیر می‌گذاشتند.

کوثری که از زمین‌های خاکی جنوب غرب تهران پا به دنیای فوتبال گذاشته، ضمن اشاره به مهمترین اتفاقات فوتبالی پایتخت در دوره‌های مختلف و مروری بر چهره‌های شاخص و تاثیرگذار فوتبالی شهر تهران گفت: چهره‌های فوتبالی نامدار و بزرگی در مناطق و محلات مختلف تهران رشد کردند و در جنوب، شمال، غرب و شرق تهران زمین‌های فوتبالی وجود داشت که چهره‌های مطرحی از آن زمین‌ها پا به دنیای فوتبال گذاشتند اما در حال حاضر در این محلات و مناطق یک زمین فوتبال مناسب برای عموم جوانان و نوجوانان ساخته نشده است.

وی افزود: به طور مثال ورزشگاه امجدیه و اطراف آن را باید مرکز ثقل فعالیت های فوتبالی و ورزشی در تهران و ایران دانست که بسیاری از بازیکنان بزرگ و نامدار در محلات اطراف آن معرفی شدند و رشد کردند و ای کاش امجدیه را به عنوان میراث و هویت اجتماعی و ورزشی شهر تهران حفظ کنیم و حداقل بخشی از این ورزشگاه تبدیل به یک موزه و اثر تاریخی ارزشمند شود.

کوثری درباره فوتبال زنان در تهران هم اظهار داشت: توجه به فوتبال زنان در دوره‌های مختلف در تهران وجود داشته و امروز شاهد هستیم که دختران و زنان کشورمان در بسیاری از رشته‌ها از جمله فوتبال و فوتسال پیشرفت‌های جهانی را تجربه می‌کنند و حضور و ظهور استعدادهای خوب و ارزشمندی را در این زمینه‌ها شاهد هستیم.

گفتنی است نشست‌های تخصصی تهران‌شناسی با برند “نهان‌گنج‌های تهران” چهارشنبه هرهفته از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به دبیری محمود منیعی در سینما آستارای تجریش برگزار می‌شود.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت