رفع تصرف زمین ملی و دولتی در استان تهران

تحقق ۱۰۸ درصدی تعهد اشتغال در استان تهران

احداث نیروگاه برق خورشیدی در استان تهران

احداث یکصد مدرسه در استان تهران

شنبه 1403/02/08

ابوالقاسم شیرازی

تشکیل اتحادیه محصولات حجاب و عفاف

تهران رسانه | براساس آمار منتشره بیش از ۱۰۰ تولیدکننده در عرصه عفاف و حجاب فعالیت مؤثر و تأثیرگذاری دارند.

تشکیل اتحادیه محصولات حجاب و عفاف

به گزارش تهران رسانه ؛ براساس آمار منتشره بیش از ۱۰۰ تولیدکننده در عرصه عفاف و حجاب فعالیت مؤثر و تأثیرگذاری دارند، تا جایی که بخشی از این فعالیت را در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه قرآن شاهد هستیم. امروز بخشی از این تولیدکنندگان در انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب عضو هستند و تعدادی دیگر به عضویت اتحادیه پوشاک در آمده‌اند و زیر مجموعه این اتحادیه فعالیت می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تولیدکنندگان حوزه عفاف و حجاب باید دارای یک اتحادیه مستقل باشند تا زیر سایه این اتحادیه مستقل بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند. تا جایی که تولیدکنندگان عفاف و حجاب در همه نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه قرآن ثابت کرده‌اند که با عرضه کالای با کیفیت و متنوع و زیبا می‌توانند تأثیرات بسیاری در این حوزه داشته باشند.

در خصوص محصولات عفاف و حجاب ساعتی با ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک به گفتگو نشستیم. او گرچه با ایجاد اتحادیه تخصصی عفاف و حجاب مخالف است، اما معتقد است که تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات حجاب و عفاف باید مورد حمایت حاکمیت و دولت قرار بگیرد.

در ادامه مشروح گفتگو با ابوالقاسم شیرازی را می‌خوانیم؛

* جناب شیرازی از نمایشگاه قرآن و بخش حجاب و عفافش شروع کنیم که تازه آن را پشت سر گذاشتیم. نظرتان درباره فعالیت تولیدکنندگان حوزه حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن چیست؟

همه دوره‌های بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن به نفع مردم مطالبه گر در حوزه عفاف و حجاب است؛ این دوره که همچون دوره‌های پیشین توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار شد، شاهد نمایشگاه متفاوتی از آثار متنوع و با کیفیت حوزه عفاف و حجاب بودیم. البته باید گفت که محل این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، مناسب نبود. مصلی ارج و قرب دیگری دارد و علی رغم زحماتی که اعضای انجمن برای برگزاری این بخش متحمل شده بودند، انتظار داشتم شأن عفاف و حجاب در مصلی بیشتر از اینها رعایت می‌شد، یعنی به لحاظ حمایتی لازم بود که از سوی معاونت قرآن که متولی این نمایشگاه بودند و مسئولان مصلی، شاهد خدمات مناسبی به غرفه داران و بازدیدکنندگان بودیم.

همچنین در بخشی که ویژه نگهداری کودکان درنظر گرفته شده بود تا والدین به خریدهاشان برسند، علی رغم زحمات اعضای انجمن، متأسفانه مسئولان مصلی محل مناسبی را برای این بخش درنظر نگرفتند و مقابل این بخش گودالی مملو از خاک بود. بنظرم این موضوع زیبنده نیست. البته با توجه به کاستی‌هایی که شاهد بودیم، اما استقبال از سوی بازدیدکنندگان بسیار خوب بود و از طرفی شاهد محصولات متنوع، زیبا و با قیمت مناسب بودیم.

محصولات عفاف و حجاب، محصولات فرهنگی است و تعداد بسیار بازدیدکنندگان بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، نشان می‌دهد مطالبه امروز آنها فرهنگی است. همچنین امروز بحث موارد اولیه ضروری‌ترین موضوعی است که باید به آن رسیدگی شود و علی رغم تورمی که امسال شاهدش بودیم، تولیدکنندگان محصولات حجاب توانستند از پس مواد اولیه محصولات بر بیایند و آن را با مناسب‌ترین سطح ممکن به دست مشتریان برسانند. همه می‌دانیم با توجه به گران بودن مواد اولیه، قیمت تمام شده یک محصول رقم بسیاری است اما تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف این از خودگذشتگی را می‌کنند تا محصولات شأن را با سود بسیار نازل به مخاطبان شأن ارائه کنند.

عضو دائمی کارگروه ساماندهی مد و لباس هستم، اما متأسفانه نزدیک به یک سال است که جلسه‌ای برگزار نشده است و هنوز خبری هم از برگزاری جلسه نیست. این درحالی است که جلسات باید هر ماه یکمرتبه برگزار شوداز طرفی انتظار داشتم تمامی تریبون‌های مذهبی و فرهنگی کشور در حمایت از بخش عفاف و حجاب باشند. بنظرم می‌بایست کسانی که برای عفاف و حجاب فعالیت دارند و سرمایه گذاری می‌کنند، حداقل مکانی که به نام مصلی است، این غرفه‌ها را رایگان در اختیار غرفه داران بگذارند یا حداقل برای شأن غرفه سازی کنند.

درست است که اسمش کسب و کار است اما امروز این کسب و کار جنبه فرهنگی اش به جنبه اقتصادی اش غلبه دارد و حتی کسی که غرفه می‌گیرند و مشغول به کار می‌شوند، شاید به ندرت اندکی برای کار اقتصادی باشد، اما عمده آنها، بسیار متعهد هستند و قصد دارند تا کار فرهنگی انجام دهند. امروز برای ترویج فرهنگ اسلامی در حوزه عفاف و حجاب باید از بهترین و زیباترین نوع پارچه و از تنوع و جذابیت بهره مند شویم، زیرا قشر جوانان ما که امروز مطالبه عفاف و حجاب دارند، می‌طلبد که برای شأن محصولاتی با پارچه‌های جذاب و زیبا تولید کنیم. کشورمان اسلامی است و شاید در گذشته کم لطفی شده است، اما امروز همه پای کار آمده‌اند و تمام تریبون‌ها به این سمت است و امیدواریم بتوانیم پاسخگوی نیازهای مخاطبانی باشیم که امروز مطالبه گر محصولات حجاب و عفاف هستند.

* درباره این‌که تولیدکنندگان عفاف و حجاب تحت نظارت یک اتحادیه مستقل فعالیت کنند چیست؟

آقای سلیمانی رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، دو سال گذشته تقاضای تشکیل اتحادیه محصولات حجاب و عفاف را داشت و این تقاضا را در قالب نامه‌ای ارائه کرد. من هم روی آن، نامه‌ای پیش روی مراجع جهت تشکیل اتحادیه قرار دادم و مطالب را انعکاس دادم. بنده به عنوان رئیس اتحادیه پوشاک دو مطلب نسبت به این پیشنهاد دارم. اول آنکه کشور ما یک کشور اسلامی است. شاید امروز شاهد گروهی از مردم هستیم که محجبه هستند و گروهی دیگر که تعدادشان اندک است، در بحث حجاب ضعیف هستند که معتقدم همین گروه به وقتش اهل خدا و پیامبر هستند و نماز می‌خوانند و روزه‌های شأن را هم می‌گیرند و به تعبیر مقام معظم رهبری همه اینها دختران و فرزندان ما هستند.

همچنین اگر می‌گوئیم «صنف پوشاک»، همه اعضای صنف باید در خدمت تولید و عرضه پوشاک عفیفانه باشد، شاید در جامعه این موضوع چندان مشهود نیست؛ بنابراین ما به کمک رسانه‌ها و انجمن‌ها از جمله انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب که متولی امر عفاف و حجاب است، دست به دست هم دهیم تا پوشش جامعه به سمت پوشش عفیفانه سوق یابد. نه آنکه گروه خاصی از جامعه به سمت پوشش عفیفانه باشد. بنظرم اتحادیه مجزا برای تولیدکنندگان محصولات حجاب و خط کشی کردن این حوزه کار چندان درستی نیست و جامعه را به سمت دوقطبی کردن سوق می‌دهد.

* اما این‌که تولیدکنندگان عفاف و حجاب به نوعی سردرگم هستند و نمی‌دانند در کدام گروه قرار دارند هم وضع درستی نیست...

در اتحادیه پوشاک، یک رسته برای تولیدکنندگان و یک رسته برای فروشندگان داریم که از تک تک اعضا حمایت شده و پروانه کسب ارائه می‌شود. همچنین نزدیک به سه سال است که رسته ای به نام رسته طراحی و مد و لباس افزوده شده است و ما هم اکنون با حمایت از طراحان، به آنها پروانه کسب می‌دهیم.

پیشنهادم به تولیدکنندگان محصولات حجاب این است که به عنوان یک رسته در اتحادیه پوشاک باشند؛ چراکه ایجاد یک اتحادیه مستقل برای محصولات عفاف و حجاب به مانند این امر می‌ماند که سایر تولیدکنندگان و فروشندگان عضو اتحادیه پوشاک، قائل به رعایت عفاف و حجاب نیستند درحالی که کشور ما یک کشور اسلامی است و همه تولیدکنندگان و فروشندگان موظف به تولید و عرضه پوشاک عفیفانه هستند.

به‌نظرم برای حمایت فرهنگی باید ابتدا از انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف حمایت کرد و سپس اتحادیه پوشاک، وزارت صمت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور همگی باید در جهت توسعه این فرهنگ کمک کنند. ما هم اکنون ده‌ها انجمن داریم که موازی با یکدیگر کار می‌کنند درحالی که باید همه اینها ذیل یک هدف مورد حمایت مسئولان کار کنند.

* انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف، سال هاست در این حوزه فعالیت می‌کند.

عمده‌ترین ضعفی که با آن روبرو هستیم، عدم حمایت مسئولان از انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف است و بدانیم این حمایت صرفاً ارائه یک پروانه نیست. هم اکنون اتحادیه پوشاک بالغ بر ۱۸ هزار پروانه کسب ارائه کرده که کنارش هیچ اعتبار فرهنگی یا ردیف بودجه نداریم تا بتوانیم اعضا را مورد حمایت ویژه قرار دهیم. یعنی بودجه اتحادیه همان مبلغ عضویت است.

عمده ترین ضعفی که با آن روبرو هستیم، عدم حمایت مسئولان از انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف است و بدانیم این حمایت صرفاً ارائه یک پروانه نیستامروز انجمنی با بیش از یکصد عضو نمی‌تواند تبدیل به اتحادیه شود بلکه ابتدا باید به رقم قابل ملاحظه‌ای برسد. برای مثال اتحادیه پوشاک پس از ۵۰ سال توانسته است تا ساختمانی را خریداری کند. امسال انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب که بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن را برگزار کرد، هیچ حمایتی از سوی مسئولان شاهد نبودند و حال اگر بخواهند تبدیل به اتحادیه شوند، بعید می دانم مورد حمایت قرار بگیرند و صرفاً اسم یک اتحادیه را به یدک می کشند و همچون بادکنک باد شده‌ای که تو خالی است.

* پیشنهادتان برای تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف چیست؟

به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان محصولات حجاب و البته انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب زیر چتر اتحادیه پوشاک قرار بگیرند تا از طریق اتحادیه بتوانیم فرهنگ عفاف و حجاب را توسعه دهیم، یعنی بحث فرهنگ عفاف و حجاب محدود به ۳۰۰ عضو انجمن نباشد بلکه اعضای اتحادیه پوشاک در کنار اینها قرار بگیرند و در کنار هم بتوانند اتفاقات مؤثری را رقم بزنند.

امروز تشکیل اتحادیه کار درستی نیست، تا جایی که اتحادیه‌ها ادغام می‌شوند و عدم حمایت‌های مالی یکی از دلایل این موضوع است و اتحادیه‌ها از طریق حق عضویت اعضا حیات‌شان را ادامه می‌دهند. هم‌اکنون چند اتحادیه موازی مشغول به فعالیت هستند که همگن‌اند. در این راستا قانون مصوب کرده است که همه اینها باید ادغام شده و تبدیل به یک اتحادیه متمرکز قوی‌تری شوند تا به لحاظ بودجه و اثرگذاری در جامعه قوی‌تر از گذشته فعالیت کنند.

همچنین در قانون پیش بینی شده است اگر گروهی قصد دارد فعالیت کند در اتحادیه همگن، یک رسته شود و پس از آنکه تعداد اعضایش بالاتر از ۳۰۰ عضو رسمی شد، می‌تواند تقاضای ایجاد یک اتحادیه را بدهد. پیشنهاد ما هم به انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب این است. گرچه امروز تشکیل یک اتحادیه مقرون به صرفه نیست؛ چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ اینکه قدرت اثرگذاری داشته باشد.

البته تا زمانی که رئیس اتحادیه پوشاک هستم و حتی پس از من که واقف هستم اعضای هیأت مدیره افراد بسیار متعهدی هستند، همیشه از انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف حمایت خواهیم کرد. امیدواریم با کمک آقای سلیمانی رئیس انجمن و اعضای اتحادیه پوشاک بتوانیم فرهنگ عفاف و حجاب را در سطح جامعه و به مرور در کل کشور ترویج دهیم تا همه یکچارچه پوشش فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشند و به نوعی به زیست عفیفانه ای که امروز مصطلح شده است، جامه عمل بپوشانیم.

* درباره ایجاد سکوهای فروش برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کل کشور چه‌نظری دارید؟

به‌نظر می‌رسد شهرداری می‌تواند برای برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب، مکان‌هایی را در اختیار تولیدکنندگان و عرضه کنندگان عفاف و حجاب بگذارد، شهرداری که امروز خودش مدعی برقراری عفاف و حجاب و صیانت از آن است. این مکان‌ها باید از طریق استانداری یا وزارت کشور قرار داده شود، زیرا امروز وزارت کشور جزو نهادهایی است که پرچم صیانت از عفاف و حجاب را در دست دارد و حتی به همین منظور قرارگاهی را تشکیل داده است.

بنابراین به‌واسطه وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و شهرداری این مکان‌ها باید در اختیار انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف قرار بگیرد تا این سکوها در چندین نقطه قرار بگیرند و البته اتحادیه پوشاک هم به انجمن در تحقق این مسیر کمک خواهد کرد. امروز مطالبات مردم در حوزه حجاب و عفاف افزایش یافته است. انجمن و اتحادیه پوشاک در کنار هم می‌توانند چنین سکوهایی را به واسطه نهادهایی که عرض کردم، در نقاط مختلف شهر و کشور ایجاد کنند.

* البته کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مجوزهای مختلفی برای «ایونت‌ها» می‌دهد.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ارشاد موظف به حمایت از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان حوزه عفاف و حجاب است. مدت‌هاست کارگروه به رویدادهایی با عنوان «ایونت» مجوز می‌دهند که چندان موافق برگزاری آن نیستم. چنین رویدادهایی اگر با عنوان عفاف و حجاب توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف برگزار شود، شاهد نتایج مثبتی خواهیم بود اما متأسفانه ایونت ها دکان - بازاری برای طراحان شده است.

پیشنهادم به تولیدکنندگان محصولات حجاب این است که به عنوان یک رسته در اتحادیه پوشاک باشند؛ چراکه ایجاد یک اتحادیه مستقل برای محصولات عفاف و حجاب به مانند این امر می‌ماند که سایر تولیدکنندگان و فروشندگان عضو اتحادیه پوشاک، قائل به رعایت عفاف و حجاب نیستندالبته ما برای طراحان ارزش قائل هستیم و به آنها بها می‌دهیم تا جایی که در سال گذشته مصوب کردیم تا طراحان با فروشندگان مانتوهای زنانه همکاری کنند به این صورت که در فروشگاه‌ها به طراحان رگال دهند و درصورت جذب مخاطب، پس از یک ماه درصدی از سودشان بابت فروش محصولات به فروشندگان ارائه کنند. متأسفانه چندان استقبالی از این موضوع نشد.

در نهایت با نمایشگاه‌های رویدادی یا ایونت ها که کارگزار مجوز می‌گیرد و پول کلانی به جیب می‌زند، بسیار مخالفم. این کارگزارها با تعدادی طراح ضعیف چنین رویدادهایی را برگزار می‌کنند و برای هر رگال ۵ تا ۱۰ میلیون تومان پول می‌گیرند و در نهایت آن چیزی که شاهدش هستیم، محصولاتی بوده که خلاف پوشش عفاف و عفاف است.

معتقدم کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به جای آنکه به شرکت‌ها برای برگزاری رویداد مجوز می‌دهند که در نهایت شاهد ضعیف‌ترین عملکرد از سوی انها می‌شویم، این مجوزها به بخشی ارائه شود که سال‌ها در حوزه عفاف و حجاب فعالیت کرده‌اند و نتایج مثبتی را به همراه آورده‌اند که می‌توان به انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اشاره کنیم. وجود سکوهای فروش امری ضروری است و باید هرچه زودتر چنین سکوهایی ایجاد شود.

عضو دائمی کارگروه ساماندهی مد و لباس هستم، اما متأسفانه نزدیک به یک سال است که جلسه‌ای برگزار نشده است و هنوز خبری هم از برگزاری جلسه نیست. این درحالی است که جلسات باید هر ماه یک‌مرتبه برگزار شود.

گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اجرای طرح ساماندهی مشاغل سیار در تهران

اجرای طرح ساماندهی مشاغل سیار در تهران

تهران رسانه | در طرح‌ ساماندهی چرخی ها ۹۹ نفر از نیروهای اجرایی معبربان، ۲۸دستگاه خودرو و ۳۱ نفر از نیروهای یگان عملیات راهور تهران حضور دارند.

جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

تهران رسانه | مالکان تاکسی‌ های فرسوده فعال می‌توانند برای جایگزینی تاکسی‌ های فرسوده خود با تاکسی‌های برقی در تهران نام نویسی کنند.

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تهران رسانه | هر ناحیه شهر تهران روزانه نزدیک به یک کامیون زباله از داخل کانال‌ها تخلیه می‌کند، که این میزان از نظر تناژ معادل ۵۰۰ تن زباله و لجن در ماه- معادل ۱۰۰ متر مکعب- در شهر تهران است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت