چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

سه شنبه 1403/03/01

آگهی رسانه؛

چرا بدنه یخچال برق دارد؟

تهران رسانه | هدف ما در این مقاله این است که به شما بگوییم چرا بدنه یخچال برق دارد؟ هم‌چنین درباره راه‌حل‌های این مشکل صحبت می‌کنیم.

چرا بدنه یخچال برق دارد؟

یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که در هنگام لمس بدنه یخچال رخ می‌دهد، برق گرفتگی خفیف است. هر چند که این برق شدت زیادی ندارد و خیلی برای سلامت افراد تهدیدکننده نیست اما به دلیل استفاده چندین باره از این وسیله در طول روز، تکرار این اتفاق کمی اذیت کننده‌است. هدف ما در این مقاله این است که به شما بگوییم چرا بدنه یخچال برق دارد؟ هم‌چنین درباره راه‌حل‌های این مشکل صحبت می‌کنیم.

تعمیر یخچال

درست است که این برق ولتاژ بالایی ندارد و به سلامت شما آسیب نمی‌زند اما باید برای حل هر مشکلی از یخچال که مربوط به این مسئله است باید از یک فنی‌کار متخصص و ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا آسیبی به دستگاه یا شما وارد نشود.

علت برق گرفتگی در بدنه یخچال چیست؟

بروز این حادثه برای یخچال تحت تاثیر عوامل مختلفی است. از جمله این دلایل و عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معیوب بودن سیم برق یخچال
  • فرسودگی سیم داخلی یخچال
  • خرابی ترموستات
  • خرابی موتور دستگاه
  • خرابی لامپ داخل یخچال
  • خرابی بور الکترونیکی دستگاه
  • نبود رطوبت

معیوب بودن سیم برق یخچال

اگر بدنه یخچال شما برق داشت ابتدا باید سیم برق و پریز این دستگاه را چک کنید. اگر سیم یخچال خراب و پوسیده‌است و یا پریز برق سالم نیست برای رفع این مشکلات به سراغ یک برق‌کار بروید.

فرسودگی سیم‌های داخلی یخچال

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به برق داشتن بدنه یخچال شود فرسوده شدن سیم‌های داخلی یخچال و ازبین رفتن عایق‌های مربوط به این سیم‌هاست.

خرابی ترموستات

مشکلات و خرابی‌های مربوط به ترموستات مانند قطع شدن سیم اتصال به زمین، از بین رفتن عایق‌های داخلی این قطعه، برق دزدی از سر کنتاکت‌های ترموستات می‌تواند منجر به وجود برق در بدنه یخچال شود.

تعمیرات تخصصی یخچال

خرابی موتور یخچال

اگر حس کردید که که وجود برق در بدنه یخچال به علت خرابی موتور دستگاه است، برای چک کردن آن باید مراحل زیر را طی کنید:

  • کشیدن یخچال از برق
  • جداکردن رله استارت و اولورلود از موتور
  • دوباره یخچال را به برق وصل کنید
  • حالا باید برق موجود روی بدنه یخچال را با ولت متر اندازه بگیرید
  • اگر پس از تمام این مراحل بدنه یخچال برق داشت دیگر مطمئن شوید که موتور دچار نقص و ایراد است.

توجه داشته‌باشید حل خرابی‌های مربوط به موتور یخچال بدون دانش و مهارت کافی منجر به بروز خرابی‌های بزرگ‌تر می‌شود.

خرابی لامپ یخچال

در پاسخ به این سوال که چرا بدنه یخچال برق دارد؟ می‌توان به خرابی لامپ یخچال هم اشاره کرد. این خرابی یا به صورت سوختن سرپیچ لامپ دستگاه رخ می‌دهد یا به صورت معیوبی و نیم‌سوزی است. برای حل مشکل یا سرپیچ لامپ را عوض کنید یا سیم خراب را درست و عایق‌بندی کنید.

خرابی برد الکترونیکی یخچال

انتقال برق به بدنه یخچال از برد یک اتفاق رایج است. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که برد نتواند برق را به ارت بفرستد و به جای آن به بدنه منتقل کند.

چه عواملی باعث داغ شدن بدنه یخچال می‌شود؟

حالا که دانستید چرا بدنه یخچال برق دارد نوبت به آشنایی با عواملی که باعث بروز و تشدید این اتفاق می‌شود، می‌رسد. از جمله عوامل داغ شدن یخچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور فن فعال
  • جمع شدن یخ در یخچال
  • ایراد در بخش خنک‌کننده دستگاه

موتور فن فعال

در بیشتر یخچال‌‌ ها از موتور فن به منظور خنک کردن کمپرسور و قطعات داخلی استفاده می‌شود. اگر این موتور دچار مشکل شود جریان هوا دچار مشکل می‌شود و در نهایت دمای بدنه یخچال بالا می‌رود و داغ می‌کند.

جمع شدن یخ داخل یخچال

اگر درب یخچال آسیب ببیند یا خراب شود احتمال این‌که هوای گرم خارجی وارد یخچال شود و یخچال از درون یخ بزند بالا می‌رود. این اتفاق  در نهایت باعث تجمع یخ در یخچال می‌شود و اجازه ورود جریان هوای تازه برای خنک کردن پره‌های عمودی یخچال را نمی‌دهد. این امر را می‌توان یکی دیگر از دلایل داغ شدن بدنه یخچال دانست.

ایراد در سیستم خنک‌کننده دستگاه

یکی دیگر از عواملی که باعث داغ شدن بدنه یخچال می‌شود وجود مشکل در کمپرسور و سایر قطعات خنک‌کننده دستگاه است. این اتفاق هم وقتی رخ می‌دهد که یخچال به صورت منظم سرویس و تعمیر نشود، کثیفی فیلتر، نبود موادخنک کننده و عوامل دیگر رخ می‌دهد.

نحوه حل مشکل برق در بدنه یخچال

همان‌طور که گفتیم که تشخیص این‌که چه مشکلی باعث وجود برق در بدنه یخچال شده‌است، کار چندان آسانی نیست. وجود برق در بدنه یخچال یک اتفاق رایج است که به کمک سیم ارت می‌توان آن را به زمین انتقال داد و اجازه نداد که برق در بدنه یخچال باقی بماند. برای حل مشکلات مربوط به این مشکل بهتر است از یک فرد حرفه‌ای و متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

چگونه منشا برق بدنه یخچال  را پیدا کنیم؟

توجه داشته‌باشید حتی اگر از سیستم یخچال و قطعات مختلف آن آگاهی دارید، نباید در حیطه تعمیر و تعویض برق کشی این وسیله خودسرانه عمل کنید؛ چون هم جان خود و هم سلامت یخچال را به خطر می‌اندازید. برای این‌ که دستگاه شما به خوبی تعمیر شود و به کار خود ادامه دهد باید از یک فرد آشنا به امور تعمیرات یخچال کمک بگیرید. توجه داشته‌باشید استفاده از افراد بی‌تجربه و دانش برای تعمیر این وسیله جز ضررمالی و آسیب زدن بیش‌تر به یخچال چیزی به دنبال ندارد. همانطور که پیشتر توضیح دادیم، سیستم برقی یخچال‌ها، پیچدگی بسیاری دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم از یک متخصص کمک بخواهید.




نظر شما


نظرات

سولماز کرمی

سلام. گفته میشه اگر دو شاخه رو خارج کنیم و برعکس کنیم مشکل برطرف میشه اما من نتونستم با این روش مشکل رو برطرف کنم. سیم اتصال به زمین هم خیلی جواب نمیده. فکر کنم بیشتر نقص داخلی باشه و باید با تعمیرکار تماس بگیریم. اما تعمیرکارها هم خیلی جدی در نظر نمیگیرند این ایراد رو


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خیابان شهید ابراهیم رئیسی در تهران

خیابان شهید ابراهیم رئیسی در تهران

تهران رسانه | در زمان مناسب معبری به نام شهید ابراهیم رییسی در پایتخت نام گذاری خواهد شد.

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت