چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

زیباکلام پیشنهاد داد؛

روز ولنتاین را به روز «محبت و دوستی» نام گذاری کنید

تهران رسانه | «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، روز ولنتاین را هم به «روز محبت و دوستی» نام‌گذاری نمایند.

روز ولنتاین را به روز «محبت و دوستی» نام گذاری کنید

️دیروز در خیابان‌ها، به‌علاوۀ بسیاری از مغازه‌ها، آثار روز ولنتاین به‌چشم می‌خورد. اگر همکار مریخی من به ایران می‌آمد، یقیناً تصور می‌کرد که ولنتاین ریشه در فرهنگ ایرانی - اسلامی دارد، که این‌گونه با استقبال ایرانیان روبه‌روست. اگر به‌او می‌گفتیم که ولنتاین نه ربطی به اسلام دارد و نه ایران، و چند سالی است که از غرب آمده و مثل سایر پدیده‌هایی که از فرنگ آمده‌اند، با استقبال گستردۀ ایرانیان مواجه شده، شگفت‌زده از تلاش‌های شبانه‌روزی ۴۵ سالۀ نظام اسلامی در مبارزه و لعن و نفرین غرب از یک‌سو، و استقبال ایرانیان، بالأخص جوانان و نسل‌های بعد از انقلاب از آثار و مظاهر غربی از سویی دیگر، مبهوت و متحیر از این‌همه تناقض، سوار بر سفینه‌اش می‌شد و با کوهی از علامت سؤال از هنجارهای ما ایرانیان، به کرۀ مریخ بازمی‌گشت.

هم برای کمک و ابهام‌زدایی از دوست مریخی‌مان، و هم به‌منظور رفع این تناقض، من پیشنهاد می‌کنم همان‌طور که مسئولین فرهنگی با درایت، این‌گونه تناقضات را با تدبیر و سعۀ صدر زایدالوصف‌شان حل کرده‌اند، معضل ولنتاین را هم مثل سیزده بدر، چهارشنبه سوری، شب یلدا و غیره حل کنند. روز «سیزده بدر» را با درایت نام‌گذاری کردند به «روز طبیعت». از آن به‌بعد، ایرانیان که در روز سیزدهم فروردین به دشت و صحرا می‌روند، نه بساط بزن و بکوب و رقص و شادمانی به‌راه می‌اندازند، و نه طبیعت را تبدیل به زباله‌دانی می‌کنند؛ بلکه کوچک و بزرگ، زن و مرد و پیر و جوان، از صبح علی‌الطلوع تا شامگاه، کیسۀ نایلون به‌دست، تمام زباله‌های پراکنده در طبیعت را جمع‌آوری می‌کنند. ایضاً تغییر نام «چهارشنبه سوری» به روز «تکریم همسایگان»، باعث خواهد شد که مردم به‌جای پریدن از روی آتش و روشن کردن فشفشه، به‌دیدن همسایگان‌شان بروند. تغییر نام «شب یلدا» هم به «روز ترویج میهمانی و پیوند با خویشاوندان»، باعث خواهد شد که به‌جای دور هم جمع‌شدن اعضای خانواده و صرف انار و هندوانه و گرفتن فال حافظ، به‌دیدن اقوام بروند.

در همین راستا، بنده پیشنهاد می‌کنم که «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، روز ولنتاین را هم به «روز محبت و دوستی» نام‌گذاری نمایند و برای جلوگیری از اشاعۀ روابط خارج از عرف میان جوانان به‌بهانۀ ولنتاین، و مبارزه با مظاهر غربی همچون هدیۀ بادکنک و خرس قرمز توسط عشاق جوان مجرد به‌یکدیگر، روز «عفاف، حجاب و نکاح» را هم به‌آن اضافه کنند.

صادق زیباکلام | ولنتاین را هم بومی‌سازی کنیم | ۲۶ بهمن ۱۴۰۲




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت