چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

ورامین رسانه؛

آغاز عملیات مبارزه با پوره سن غلات در ورامین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین از آغاز اجرای طرح مبارزه با پوره سن در سطح مزارع غلات این شهرستان خبر داد.

آغاز عملیات مبارزه با پوره سن غلات در ورامین

به گزارش تهران رسانه ؛ محمدحسین تاجیک گفت : در سال زراعی جاری بیش از 20 هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته تغییری نداشته است.
وی اظهار کرد: علاوه بر عوامل طبیعی نظیر بارش نزولات جوی و شرایط آب و هوایی، مبارزه با آفات زراعی از جمله سن غلات نیز بر کیفیت و کمیت محصول اثر مستقیم دارد و عدم توجه به مبارزه با آن می تواند محصول یک مزرعه را به طور کامل نابود کند.
تاجیک گفت : مراکز دولتی خرید تضمینی گندم، محصولاتی که بیش از 2 درصد سن زدگی داشته باشد را خریداری نمی کنند و این امر لزوم مبارزه جدی کشاورزان با این آفت را می رساند.
وی تصریح کرد: سال گذشته، کار مبارزه به آفت سن غلات در شهرستان ورامین با موفقیت صد در صدی همراه بود و هیچ گونه سن زدگی در محصول گندم و جو تولیدی مشاهده نشد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین تأکید کرد: در مبارزه با آفت سن لازم است تا تمامی کشاورزان مشارکت داشته باشند چرا که اگر حتی یک مزرعه نیز نسبت به این امر مبادرت نکند ، آفت از آن مزرعه به سایر مزارع حرکت کرده و با تکثیر، به محصول دیگر کشاورزان آسیب وارد می کند.
وی افزود: کشاورزان می توانند با دریافت مشاوره از کلینیک های گیاه پزشکی خصوصی و مراکز ترویجی بخش دولتی، نسبت به مبارزه با آفت سن غلات اقدام کنند.
تاجیک از کشاورزان خواست تا در بازه زمانی 26 فروردین ماه امسال تا 10 اردیبهشت ماه امسال نسبت به سم پاشی مزارع اقدام کنند تا بهترین اثرگذاری در مبارزه با آفت سن غلات به دست آید.
سن مادر، خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون از خاک قرار دارد وارد می کند و خسارت می زند.
از محل ورود خرطوم حشره، بالای گیاه به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در آمده و خوشه ها سفید رنگ می شوند ضمن آن که پوره های سن غلات با وارد کردن ماده ای در دانه گندم، کیفیت نانوایی محصول را پایین می آورند.
اگر از هر صد دانه گندم 5 دانه آلوده به سن باشد این گندم کیفیت لازم جهت تهیه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در این مرحله می تواند تا 100 درصد به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.
شهرستان ورامین بیش از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی تنها 38 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت