چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

سه شنبه 1403/03/01

عدالتی خبر داد؛

تدوین اطلس نقاط بحرانی در استان تهران

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران گفت: اطلس نقاط بحرانی این استان که در ذیل سند آمایش و نوعی ضابطه و مقررات است، تدوین شد.

تدوین اطلس نقاط بحرانی در استان تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ شهرام عدالتی روز دوشنبه ضمن اعلام این خبر افزود: نظارت بر اجرای اسناد توسعه ای استان از سوی دستگاه های اجرایی اولین و اساسی ترین برنامه معاونت توسعه و برنامه ریزی در سال 98 است.
وی یاداورشد: برای به ثمر نشستن این اسناد، بیش از دو سال وقت گذاشته و تلاش های شبانه روزی انجام شده است، حال، در مسیر رصد و پیمایش اسناد توسعه ای هستیم و از هیچ کوششی برای اجرای آن دریغ نخواهیم کرد.
عدالتی به تهیه اطلس نقاط بحرانی استان تهران و تدوین آن تا اردیبهشت ماه سال جاری اشاره و اعلام کرد: تاکنون نقشه ای نداشته ایم تا نقاطی را به عنوان مرکز صیانت و حفاظت استان معرفی کنیم و آن را مبنای عمل همه دستگاه های اجرایی قرار دهیم.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران گفت: کار تهیه و تدوین اطلس نقاط بحرانی این استان تهران تا اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نهایی شده است و مفاد آن در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران به تصویب خواهد رسید.
عدالتی ادامه داد: روستایی به نام مرتضی گرد در استان تهران در یک شب با صدور مجوزهایی تبدیل به یک نقطه بحرانی در استان تهران شد در حالی که بسیاری از کانون های جمعیتی استان تهران در 20 سال قبل نقاط کوچک جمعیتی بودند که اگر مدیریت می شد امروز به نقاطی با بیش از یک میلیون جمعیت نمی رسید.
** مهاجرت اکولوژیک بحران جدید برای تهران
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه ایین استان هنوز هم مقصد اصلی مهاجرت در کشور است، گفت: پایتخت می تواند مقصد مهاجرت های اکولوژیک (مهاجرت هایی با مبنای زیست محیطی) نیز باشد.
وی تصریح کرد: ریزگردها و طوفان شن در بسیاری از شهرهای جنوبی کشور از جمله در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، سلامت و معیشت مردم را درگیر کرده و اگر فکری برای آن نکنیم، مقصد مهاجرت آنها نیز، پایتخت خواهد بود.
عدالتی در ادامه به شاخص های اطلس نقاط بحرانی استان تهران اشاره کرد و توضیح داد: این استان چند مساله مهم و بحرانی دارد که شکل گیری کانون های سکونتی غیررسمی از جمله آنها و یکی از اهداف این اطلس، شناسایی کانون های جدید جمعیتی است و از طریق رصد آن اجازه ساخت و ساز مسکونی صادر نخواهد شد.
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران ادامه داد: بسیاری از نقاط در حوزه های صنعتی، کارگاهی و تولیدی، مجوز رسمی ندارند و ضوابط زیست محیطی را رعایت نمی کنند و همچنان بدون نظارت فعال هستند که معروفترین آنها در خرم دشت، پردیس و تپه سیف است.
وی تاکید کرد: همچنین در بالای حوزه آبریز سد ماملو بسیاری از فعالیت های رنگرزی بدون رعایت ضوابط انجام می شود که سلامت ساکنان پایتخت را به خطر می اندازد.
عدالتی اظهار داشت: از سوی دیگر تعدادی کانون های جدید شناسایی کرده ایم که می تواند تبدیل به خرم دشت ها و تپه سیف های جدید باشد.
** این اطلس به کاهش ویژه خواری کمک می کند
عدالتی کوه خواری، طبیعت خواری بویژه در شمال و شرق استان تهران را از دیگر کانون های بحرانی این استان عنوان کرد و افزود: در چنین فضاهایی که در آن سوداگری اتفاق می افتد، نباید اجازه ساخت و ساز داده شود.
وی ادامه داد: اطلس نقاط بحرانی این نقاط را شناسایی و سند آمایش سرزمینی در این موارد به کمک ما خواهد آمد.
اطلس نقاط بحرانی، نقاطی را که از نظر ازدحام جمعیت، ساخت و ساز غیر قانونی، خطر آفرین شدن افزایش سکونت، از دست رفتن منابع طبیعی و مراتع و آلاینده های زیست محیطی را تعیین و مشخصات آن را اعلام می کند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خیابان شهید ابراهیم رئیسی در تهران

خیابان شهید ابراهیم رئیسی در تهران

تهران رسانه | در زمان مناسب معبری به نام شهید ابراهیم رییسی در پایتخت نام گذاری خواهد شد.

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت