چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

در جلسه شورای شهر مطرح شد؛

افراط در تأسیس دانشگاه های وابسته به شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران موضوع افراط در تأسیس دانشگاه های وابسته به شهرداری تهران را بررسی کردند.

افراط در تأسیس دانشگاه های وابسته به شهرداری تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سی و هشتمین جلسه علنی خود موضوع ساماندهی موسسه و مراکز آموزش علمی کاربردی وابسته به شهرداری را در دستور کار خود قرار دادند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این موضوع گفت: بعضی از فعالیت های شهرداری به افراط رسیده و در حوزه فعالیت های آموزشی به دلیل حمایت های شهرداری این دانشگاه ها رقیب بخش خصوصی شده اند.
محسن هاشمی افزود: مراکز آموزش عالی در شهرداری برای تدریس موضوعاتی بود که در سایر دانشگاه ها تدریس نمی شد اما کم کم در طول سالیان متمادی این فعالیت ها گسترش پیدا کرد و در حال حاضر 9 مرکز آموزش علمی کاربردی در رشته هایی فعالیت می کنند که در سایر مراکز نیز تدریس می شوند.
وی ادامه داد: شهرداری به این دانشگاه ها یارانه هایی مانند ساختمان رایگان، کارمند و حتی شهریه پایین نیز می دهد و حتی شنیده شده مدرک نیز آسانتر به دانشجویان داده می شود.
به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران، 58 درصد دانشجویان این دانشگاه ها از خارج از شهرداری هستند.
هاشمی افزود: گزارشاتی به ما رسیده که برخی کارمندان شهرداری که به عنوان دانشجو در این مراکز ثبت نام کردند سر کلاس حاضر نمی شوند و این موضوع نشان می دهد باید این مراکز ساماندهی شود.
وی پیشنهاد کرد: این مراکز از 9 مرکز به 2 مرکز برای تدریس دروسی که در سایر دانشگاه ها وجود ندارد، کاهش پیدا کنند.

*** شهرداری وظیفه دانشگاه داری ندارد
زهرا نژاد بهرام در مخالفت با نظر کمیسیون تخصصی در خصوص تعطیلی این دانشگاه ها نیر گفت: من با نظر کمیسیون زاویه جدی دارم چراکه هدف ایجاد این دانشگاه ها افزایش ظرفیت دانش عملیاتی و اجرایی کارکنان شهرداری و اتصال نظریه های تئوری به فعالیت های اجرایی است.
وی با بیان اینکه نقدها به عملکرد این دانشگاه ها قابل قبول است، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی دانشجو در این دانشگاه ها مشغول آموزش هستند که با تصمیم آنی شورا دچار مشکل خواهد شد.
بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورا نیز در این خصوص گفت: بیشتر دانشجویان این دانشگاه ها کارمندان و شاغلان شهرداری هستند که برای افزایش حقوق ادامه تحصیل می دهند.
وی ادامه داد: ایجاد دانشگاه جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست و می توان کارمندان شهرداری را برای طی دوره های آموزشی به دانشگاه های معتبر کشور فرستاد و پیشنهاد می کنم از میان 9 دانشگاه فعلی 2 دانشگاه حفظ و سایر موسسات تعطیل و دانشجویان به سایر واحدها منتقل شوند.
به گفته آروین، ادامه حیات دانشگاه های شهرداری با وجود رشته های تکراری تنها برای مدیریت شهری هزینه زا است.
احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز درخصوص دانشگاه های علمی کاربردی شهرداری تهران گفت: با این موضوع که وظیفه شهرداری دانشگاه داری نیست، موافقم؛ اما برخی از رشته ها در سایر دانشگاه های کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: رشته ای به نام چاپ در گذشته در دانشگاه ها وجود نداشت اما آن را راه اندازی کردیم و به سایر دانشگاه ها هم رفت یا مدیریت پسماند و مدیریت فضای سبز که این مدیریت در نهاد شهرداری به طور تخصصی انجام می شود.
سید حسن رسولی خزانه دار شورای شهر نیز در ارائه توضیحات طرح ساماندهی مراکز آموزشی علمی‌ـ کاربردی شهرداری تهران، گفت: طبق اسناد قانون هر مجموعه ای که بخواهد به شهرداری اضافه شود باید با رای و مصوبه شورای شهر باشد.
وی ادامه داد: همچنین ماده 55 قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه های اجرایی را از اینکه هم خود تربیت کننده نیروی انسانی و هم استخدام کننده باشند، منع کرده است که شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی مشمول این ماده قانونی است؛ با وجود ماده قانونی شهرداری تهران در سالهای گذشته بیش از 13 هزار نفر از طریق مراکز آموزشی علمی و کاربردی به صورت ناصحیح جذب کرده است.
رسولی تاکید کرد: در راستای کمک به اجرای بهتر مأموریت‌های ذاتی شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مراکز آموزش علمی‌ـ کاربردی حداکثر در حد دو مرکز ایمنی و آتش‌نشانی و حمل و نقل و ترافیک که تداوم فعالیت‌های آنان مورد نیاز است، به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: تأمین اعتبار، نیروی انسانی، ساختمان و تجهیزات به استثناء دو مرکز مورد نیاز مندرج در تبصره یک از ابتدای مهرماه سال 1398 ممنوع است و باید گزارش اجرای این مصوبه را حداکثر تا پایان مهرماه سال 1398 به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.
پس از استماع نظرات مختلف در این خصوص سیدرحیم ابوالحسنی سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران پشت تریبون شورا حاضر شد و گفت: براساس آمار موجود 60.49 درصد رشته های مراکز شهرداری در مراکز اموزش عالی کشور تدریس نمی شود.
وی افزود: رشته های مربوط به حمل و نقل و ترافیک و آموزش شهروندی از جمله انهاست.
ابوالحسنی ادامه داد: بنده موافق حذف رشته هایی هستم که در دیگر دانشگاه های کشور تدریس می شود اما با کاهش 9 علمی کاربردی به 2 مرکز مخالفم و حداقل باید چهار مرکز داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، در ادامه با توجه به اتمام وقت شورا تصمیم گیری در این خصوص به جلسه بعد موکول شد.

**مدیریت یکپارچه شهری یک رویاست
سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: امروز 120 هزار نفر از چهره های معتبر مردمی و دارای تحصیلات عالی در شهرها و روستاهای کشور در حوزه شوراها فعال شدند.
وی تاکید کرد: اگر شوراها نبودند امروز مشکلات بیشتری در کشور داشتیم.
میرلوحی با انتقاد از اینکه هنوز مدیریت یکپارچه شهری عملیاتی نشده است اظهار داشت: مدیریت یکپارچه شهری در کشور هنوز یک آرزو و رویا است و همچنان شاهد موازی‌کاری و صرف هزینه های اضافی برای بیت المال به دلیل محقق نشدن مدیریت یکپارچه هستیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وجود شورا برای کشور یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است و بی توجهی به نقش شوراهای اسلامی موجب شده تا شاهد ایجاد بنگاه داری در اقتصاد کشور باشیم.
میرلوحی نظارت بر حسن اداره و حفظ اموال و دارایی های شهرداری ها را از وظایف شوراهای اسلامی برشمرد و تأکید کرد: باید شوراهای اسلامی بر این بند از وظیفه خود اهتمام داشته باشند.
این عضو شورا ادامه داد: صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی با همکاری شورای عالی استان‌ها در ارتقای جایگاه شوراهای اسلامی برنامه های مناسبی تهیه کنند.
میرلوحی گفت: از ریاست جمهوری و وزارت کشور انتظار داریم به جایگاه شوراها توجه بیشتری کنند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت