جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی در ادارات استان تهران

یک شنبه 1403/02/30

گردشگری تهران؛

بازدید اعضای انجمن پارس از مجموعه کاخ سعد آباد

تور فرهنگی، تفریحی با مشارکت و همکاری انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس و کمیته ملی موزه های (ایکوم) با موضوع موزه و معلولیت در کاخ موزه سعد آباد برگزار شد.

بازدید اعضای انجمن پارس از مجموعه کاخ سعد آباد

به گزارش تهران رسانه ؛ این برنامه فرهنگی تفریحی با مشارکت و همکاری انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس و کمیته ملی موزه های (ایکوم) با موضوع موزه و معلولیت در کاخ موزه سعد آباد برگزار شد.
هدف از تشکیل این برنامه تعامل و گفت وگو جهت حضور همه جانبه معلولان در مکانهای فرهنگی و تاریخی بود.
مهمانان در قسمت کاخ موزه ظروف سلطنتی بازدید داشته و به سالن کنفرانس دعوت شدند. 
در آغاز نشست آقای دکتر سید احمد محیط طباطبایی که از طراحان و پیشگامان فضای مناسب سازی در موزه ها مي باشد، ضمن تشکر از همكاري واحد پژوهش کاخ سعدآباد گفت؛ افراد دارای معلولیت به عنوان بخشی از اقشار اجتماعی باید در تعاملات و مباحث فرهنگی حضور پیدا کنند و در این نشست چند تن از مشاوران طراح شهری و موزه داران حضور دارند تا از رهنمودهای آنها بهره مند شده و با همكاري و .همفكري زمینه تسهیل حضور اجتماعی در مکانهای تاریخی برای معلولان فراهم شود

آقای قرایی رئیس انجمن پارس با اين هدف که افراد داراي معلولیت حق دارند از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور خود بازدید داشته باشند و از موانع پیش روی افراد داراي معلوليت و توجه به انعکاس این موانع به جامعه و مسوؤلان صحبت کردند و از فعالیت های گردشگری انجمن پارس گفتند و تصاویری از بازدید افراد دارای معلولیت از مکانهای تاریخی به نمايش گذاشتند.

آقای مهندس سعید سادات نیا ضمن تشکر از دکتر محیط و آقای قرایی برای برگزاری نشست مذکور گفت؛ جای تبریک دارد که به معلولیت در ابعاد گردشگری فکر می شود و این نشست ها نشان از این دارد که جامعه به اقشار مختلف توجه داشته و این توجه جامعه را به سمت تعادل و سلامت فکرپیش می برد و اهمیت به حضور اجتماعی و فرهنگی افراد دارای معلولیت در جامعه نشان خوبی است از جامعه ای متوازن تر ؛عادلانه تر وخردمند تر. 
ایشان در بخش دیگر به بحث ایمنی سازی و طراحی عمومی شهر و آموزش کارکنان در مکانهای عمومی اشاره داشتند مثل(موزه ها، بانکها، مترو...)

آقای امیری معاونت سلامت شهرداری تهران ضمن تشکر از آقای قرایی و خانم مهدیزاده و اقای دکتر محیط بدليل فراهم کردن فرصت گفت و گو در خصوص مبحث لزوم حضور معلولان در جامعه به فعالیت هاي شهرداری در حوزه معاونت اجتماعی اشاره داشتند و در ادامه آقای دکتر محیط گفت ما حدود٨٠ موزه در تهران داریم و آدرس مکان این موزه ها را در اختیار معاونت شهرداری قرار میدهیم و از اقای .امیری معاونت امور اجتماعی درخواست می کنیم در همین جلسه قول اولویت امکان رفت وامد شهری برای معلولان ایجاد شود

خانم الهام خادم حسینی راهنمای گردشگری گفت: بنده با پیشنهاد آقاي قرایی در سال ٩١ با انجمن معلولان پارس همکاری خود را آغاز کردم وافزود گردشگری یک فعالیت پویا ومتحرک است وبر خلاف تعریف گذشته که گردشگری را یک فعالیت صرفا تفریحی و لوکس می دانستند امروز گردشگری راحقی از حقوق بشروبرای تمدد اعصاب می دانند وگردشگری به سیصد نوع تقسیم می شود که یک نوع از آن گردشگری معلولان وسالمندان است ومتاسفانه در ایران این نوع گردشگری یک حلقه ی مفقوده می باشد ولازم است گردشگري معلولان در زنجیره گردشگری ایران جای گیرد زیرا گردشگری وسفر از نظر توانبخشی برای معلولان وسالمندان نوعی درمان است. 
خانم الهام خادم حسینی خادم در ادامه افزود بحث دیگر موضوع اهمیت به خانواده های افراد دارای معلولیت و سالمندان است که از عزيزان خود نگهداری می کنند و نمی توانند از جاذبه های گردشگری دیدن کنند وی در بخش دیگر افزود نگاه اجمالی به وضعیت کشور نشان می دهد که اغلب فضاها مناسب تردد اقشاربخشي از جامعه بامحدوديت هاي جسمي نمي باشد و از سویی افراد دارای معلولیت دارای انگیزه زيادي بزاي سفر و بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی دارند پس این علاقه و انگیزه ایجاب میکند در تصمیم گیری ها جدی تر باشیم.
خانم خادم حسینی در بخش دیگر گفتند خوب است که به دانشجویان جوان دررشته های معماری، عمران و گردشگری پیشنهاد دهیم در فعاليت هاي پژوهشي دردهای جامعه را پیدا کند و راهکار ارائه دهند. 
آقای دکتر محیط ضمن تشکر ازهمکاری انجمن پارس گفت هر پیشنهادی به شهرداری در خصوص موزه ها دارید با ما و انجمن معلولان پارس درمیان بگذارید و پرسش ما این است که، معیار وشاخص ارزیابی یک موزه مناسب را در چه می دانید؟ پاسخ وایده های خود را به ما يا از طریق انجمن پارس منتقل کنید و مهمانان را به بازدید از موزه پوشاک سلطنتی دعوت كردند.

.در خاتمه به دانشجوی رشته گردشگری خانم مهسا رحمانی نیا به دلیل پایان نامه دانشگاهی با عنوان "توسعه و استانداردسازی زیرساخت های گردشگری برای معلولان و سالمندان" لوح تقدیر تقدیم شد. 

گزارش از محبوبه نجومیان




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت