جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی در ادارات استان تهران

یک شنبه 1403/02/30

محمدرضا طالبی نژاد؛

خطر حضور سیاهی لشگر در انتخابات شورایاری ها

با پایان یافتن مهلت اولیه ثبت نام در انتخابات شورایاری ها و عدم استقبال شهروندان تهرانی، بیم آن می رود حضور افراد بی انگیزه و خطر حضور سیاهی لشگر به کارآمدی این نهاد مردمی ضربه وارد کند.

خطر حضور سیاهی لشگر در انتخابات شورایاری ها

از دیروز با پایان یافتن مرحله ثبت نام در انتخابات شورایاری ها و به دلیل استقبال کم شرکت کنندگان، به ناجار تصمیم بر تمدید این زمان تا تاریخ 15 تیرماه گرفته شد، تمدیدی که با اندکی پیش بینی واقع بینانه تر و برنامه ریزی عالمانه تر، می توانست اتفاق نیفتد.

طبق آخرین اطلاعات تا روز گذشته نزدیک به 4500 نفر در کل مناطق 22 گانه ثبت نام کرده اند یعنی هر محله از جمع 352 محله هرکدام بطور میانگین کمتر از 13 نفر.

معنای این عدد این است که با توجه به افزایش تعداد اصلی و علی البدل این دوره از 10 نفر به 13 نفر در این دوره، در هفت روز اصلی ثبت نام، حتی اندکی کمتر از تعداد اصلی وعلی البدل موردنیاز برای شورایاری محله، تازه آن هم بصورت میانگین ثبت نام کرده اند. معنای میانگین این است که ممکن است در محله هایی تعدادی بیشتر از 13 نفر ودر محله هایی تعدادی کمتر از 13 نفر ثبت نام کرده باشند.

چون در یادداشت روز گذشته، برخی دلایل و عوامل این اتفاق نادر در طول ادوار تشکیل شورایاری ها را نوشته بودم، از ذکر مجدد آن خودداری و با توجه به تمدید زمان ثبت نام، نکاتی را متناسب با شرایط جدید به عرض می رسانم:

نکته اول اینکه علیرغم همه قصورها، همه ما باید کمک کنیم که در زمان باقی مانده از ثبت نام، از هر طریقی که می توانیم زمینه تشویق و ترغیب افراد سالم، باانگیزه و توانمند محلات برای ثبت نام در انتخابات شورایاری ها را فراهم کنیم، سهم ونقش همه وساز کارهای آن در چند یادداشت مرتبط قبلی مفصل پرداخته شده و مجدد تکرار نمی کنم.

نکته دوم اینکه توصیه دلسوزانه و کارشناسانه ما به دست اندرکاران این انتخابات این است که خطاها و اشکالاتی بینشی یا روشی که باعث استقبال کم کاندیداها شد وبه مصادیق آن هم قبلا اشاره شده است، را در مرحله تمدید تکرار نکنند و اگرچه اکنون دیر است اما تاجایی که ممکن است میدانی تر و عملیاتی تر در سطح محله‌ای از طریق اقدامات اطلاع رسانی وتبلیغاتی میدانی مقتضی، امکان ثبت نام بیشتر را فراهم کنند.

نکته سوم اینکه، هم موفقیت شورای اسلامی شهر تهران در تشکیل نهاد شورایاری قوی، سالم و با انگیزه را موفقیت خود وشکست آن را شکست تلخ خود بدانند و هرکسی باهر سلیقه ای وبا همه انتقاد و اختلاف روشی که ممکن است داشته باشد باهر روشی که ممکن است با تمام وجود در راه اعتلای مشارکت عمومی بکوشد.

نکته جهارم اینکه اگرچه باید تلاش شودکمیت ثبت نام در انتخابات دوره پنجم شورایاری ها بهبود یابد و از زمان تمدید به نحو احسن استفاده شود اما همانطور که در یادداشت های قبلی هم به آن اشاره شده، نباید کیفیت فراموش شود وافزایش کمیت به قیمت قربانی شدن کیفیت و نهایتا قربانی شدن کار آمدی نهاد شورایاری در 4سال آینده تمام شود.

برخی شواهد، اخبار و اطلاعات نشان می دهد که بویژه از طریق سراهای محلات، کانون‌ها، خانه های داوطلبانه، برخی زیر مجموعه های شهرداری های مناطق و... از مدیران این مجموعه ها خواسته شده، کارمندان، نیروهای مرتبط اداری و خدماتی واسامی افراد موجوددر بانک های اطلاعاتی سراهای محلات راهر طور شده متقاعدبه ثبت‌نام شورایاری ها نمایندو...
چنین رویه هایی ممکن است آمار وکمیت تبت نامی ها را افزایش تا به‌اصطلاح مناطق در آمار از همدیگر عقب نیفتند! اما یقیننا حضور افراد بی انگیزه بی ارتباط، کم کيفيت ونا آشنا با ماموریت های نهادمردمی شورایاری ها در مرحله تمدید ثبت نام، علاوه بر آنکه به اعتماد عمومی، مشارکت مردمی وکارآمدی شورایاری ها ضربه خواهد زد، بیشتر در حکم سیاهی لشکر خواهد بود و بس.

امیدواریم و کمک می کنیم که از طریق درست، قانونمند و اخلاق مدارانه، باورپذیر و باهمت و تلاش بیشتر، کمیت و کیفیت ثبت نام در روزهای تمدید شده بیشتر شود انشاالله.

محمدرضا طالبی نژاد / دکترای جامعه شناسی




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت