جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی در ادارات استان تهران

یک شنبه 1403/02/30

محمدرضا طالبی نژاد؛

تحلیل عملکرد 19 ساله شورایاری ها در تهران

عملکرد شورایاری ها در طول این 19 سال و نتایج و دستاورد مثبت این نهاد چه بوده است؟

تحلیل عملکرد 19 ساله شورایاری ها در تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شورایاری ها یکی از مهمترین وعمومی سوالاتی که بویژه از سوی کسانی که قرار است بعنوان رای دهنده در این انتخابات مشارکت کنند، مطرح می شود، این است که عملکرد شورایاری ها در طول این 19 سال چه بوده است و نتایج و دستاورد مثبت این نهاد چه بوده است؟وچه معیارها ومولفه هایی را باید در تبیین عملکرد شورایاری ها مدنظر قرار داد.

دراین یادداشت صرفا به ذکر چند مولفه درمورد چگونگی تحلیل عملکرد شورایاری ها می پردازیم نه بیان دستاوردها که مجال دیگری می طلبد.

نکته اول اینکه بطور طبیعی باید ستاد هماهنگی شورایاری ها در سطح کلان واعضای شورایاری هر محله در سطح محله در پایان هر دوره فعالیت های خود برای این سوال به حق که شورایاری ها تا الان چه کرده اند، جواب های مستند و قانع کننده ای داشته باشند.

نکته دوم اینکه اگر قرار باشد که دستاوردها وعملکردهای هر کدام از شورایاری های هر محله از 352 محله شهر تهران در هر دوره وجمعا در 4 دوره دقیق ومستند ارائه شود لازم است دبیر یا اعضای شورایاری هر محله به تفکیک و تفصیل، صدها کار و فعالیتی که شورایاران به اقتضای شرایط محله ای انجام داده ا ند، را در قالب یک کتاب، جزوه، فایل و... تدوین ودر اختیار عموم قرار دهند یا در قالب یک کار میدانی مطالعاتی گسترده در همه محلات جمع آوری و مستندسازی شود بنابراین در قالب یک یا حتی دهها یادداشت نمی‌توان به بیان عملکردهای فراوان محله به محله شورایاری های شهر تهران در طول 4دوره پرداخت.

نکته سوم اینکه در جواب این سوال که کلا نهاد شورایاری در سطح کلان چه دستاوردها و برکاتی داشته است، قاعدتا بایدستاد هماهنگی شورایاری های هر دوره با جمع آوری و مستندسازی کامل اطلاعات ومدارک لازم از محلات بویژه دریافت، بررسی وتجزیه و تحلیل صورتجلسات شورایاری های هر محله و جمع بندی آنها در یک قالب والگوی مشخص، خروجی های شورایاری ها را در عرصه خدمت رسانی ثبت وضبط و منتشر نماید.

نکته چهارمی که درنحوه قضاوت درباره عملکرد شورایاری ها باید به آن توجه شود، این است که نوع وکیفیت عملکرد شورایاری ها ممکن است حتی در 2 محله همجوار یک منطقه به دلایل مختلف، یکسان نبوده و کمیت و کیفیت عملکرد شورایاری ها محله به محله، منطقه به منطقه و حتی فرد به فرد حتما متفاوت ودارای شدت و ضعف وتنوع است

وبالاخره نکته پنجمی که در تحلیل و تبیین عملکرد شورایاری ها باید به آن توجه کرد این است که کیفیت عملکرد شورایاری های هر محله بعنوان یک متغیر وابسته، تابعی است از متغیرهای مستقل فراوانی مانند :سطح تحصیلات و دانش اعضای شورایاری، میزان تجارب و اندوخته های قبلی، میزان همدلی، همگرایی و همکاری اعضا، وضعیت کالبدی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و میزان برخورداری محله، نوع وکیفیت همکاری شهرداری وسایر دستگاه ها باشورایاری، وجود انگیزه های سالم خدمت رسانی در اعضا، سلامت کاری، مالی وانضباط نهادی، میزان وقت گذاری اعضا و کمیت و کیفیت جلسات شورایاری، نوع و کیفیت تعاملات، ارتباطات همکاری ستاد هماهنگی شورایاری ها با شورایاران محلات، نوع و کیفیت ارتباطات شورایاری ها با شهروندان وساکنین محله و..
بنابراین وجود تفاوت وتغیر در عملکرد شورایاری ها متاثر از این شرایط فردی، محیطی واجتماعی ذکر شده کاملا طبیعی است.

نگارنده بر اساس تجارب وبرداشت کلی از تعاملات، بررسی ها ومطالعات خرد وکلان انجام شده، در یادداشت جداگانه دیگری به سرفصلها وعناوین مهمترین دستاوردها و ره آوردهای حدود 2 دهه استقرار و فعالیت شورایاری ها در سطح کلی خواهد پرداخت انشاالله.

محمدرضا طالبی نژاد / دکترای جامعه شناسی




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت