چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

رحمانی اظهار نمود؛

تمامی پروژه های منطقه ۲۱ مشارکتی است

شهردار منطقه ۲۱ که ۲۲ ماه است سکاندار شهرداری منطقه است مدعی است که تمامی پروژه های بزرگ سطح منطقه به صورت مشارکتی انجام شده و می شود.

تمامی پروژه های منطقه ۲۱ مشارکتی است

به گزارش تهران رسانه ؛ منطقه ۲۱ یکی از غربی ترین مناطق تهران است که با توجه به قرار گرفتن در بافت صنعتی این کلانشهر٬ مشکلات و معضلات مخصوص به خود را دارد. از این منطقه سه شاهراه اتوبان تهران-کرج٬ جاده شهید لشگری و جاده فتح از آن گذر کرده است و به نوعی گذرگاه تهران نیز محسوب می شود. این منطقه با وجود دارا بودن صنایع بزرگ مانند خودورسازی‌ها٬ از منظر شهری دارای مشکلات زیادی است اما مدیریت شهری آن با به کار گرفتن همین صنایع در فعالیت های شهری توانسته است بخشی از مشکلات منطقه را در قالب مشارکت های اجتماعی با همین صنایع رفع کند.

شهردار منطقه ۲۱ که ۲۲ ماه است سکاندار شهرداری منطقه است مدعی است که تمامی پروژه های بزرگ سطح منطقه به صورت مشارکتی انجام شده و می شود. همین مساله هم برگ افتخاری برای او محسوب شده است.

دانستنی آنلاین با حسن رحمانی٬ شهردار منطقه ۲۱ گفت و گویی اختصاصی انجام داده است که می خوانید:

به عنوان نخستین پرسش٬ ارتباط شهرداری منطقه ۲۱ با صنایع به چه صورت است؟ آیا صنایع در انجام پروژه ها حمایت یا کمکی دارند؟
نکته مثبت پروژه های اجرایی منطقه ۲۱ این است که همگی به صورت مشارکتی انجام می شود. به این صورت که درصد بالایی از پروژه های منطقه در مشارکت با بخش های دیگر به ویژه بخش خصوصی و صنعتی انجام شده و یا در حال انجام است. غیر از پروژه های نگهداشت مانند لکه گیری آسفالت و جدول بندی ها و نگهداری فضاهای سبز- که آن هم بخشی در دست بخش خصوصی است ـ بقیه عملیات ها به صورت مشارکتی به روش های مختلف مانند BOT-TRIP-BOLTبا مشارکت بخش های غیر از بدنه شهرداری است. البته باید پروژه هم توجیه برای مشارکتی شدن داشته باشد.

می شود مستقیم به پروژه های مشارکتی منطقه اشاره کنید؟
ما برخی از پروژه های مشارکتی مانند بازار گل و گیاه لشگری٬ بوستان پنج هکتاری بهمن٬ بوستان التیام را به بهره برداری رسانده ایم . ما ۱۳ ٬ ۱۴ معبر داشتیم که با مشارکت صنایع منطقه انجام شد. در حقیقت این شرکت ها در قالب مسئولیت اجتماعی خود این فعالیت های مشارکتی را انجام می دهند. بوستان های میزبان و خوارزمی هم در حال انجام هست.

در حقیقت مجموعه های صنعتی به میزان توان و تعداد افراد مشغول به کار در این مجموعه ها٬ درخت با پلاک می کارند و مسئولیت نگهداری و نگه داشت آن فضا بر عهده خودشان است و شهرداری فقط نقش ناظر را دارد. البته برای اینکه حس تعلق داشتن به پروژه وجود داشته باشد آن پروژه یا بوستان به نام مجموعه حامی و مشارکت کننده نامگذاری می شود. در حقیقت این موضوع مسئولیت اجتماعی همان وقف است که در فرهنگ دینی و عرفی ما وجود دارد که در حال حاضر به CSR معروف شده است.

یکی از مهمترین پروژه هایی که در منطقه در حال اجراست بازار قطعات است که خوشبختانه آخرین سقف این پروژه مشارکتی از نوع TRIP در حال انجام است. این پروژه حدود دو سال زمان بندی دارد. قرار شد مجموعه مدیریت شهری کمک و حمایت کند تا ما بتوانیم بازار قطعات خودرو را با توجه به حضور بسیاری از خودروسازان بزرگ در این منطقه٬ هر چه سریعتر اجرایی کنیم و کمک می کند تا مجموعه فروشندگان قطعات خودرو که در خیابان باستانی امیرکبیر تهران مستقر شده و در برخی مواقع موجب تخریب این بافت شده اند و بسیاری از منازل مسکونی را انبار کالاهای خود کرده اند٬ به این بازار قطعات خودرو می آیند. به این شکل این فضا که به نوعی بافت تاریخی تهران هم محسوب می شود آزاد می شود و شهرداری می تواند روی آن کار کند.

یکی از پروژه های مهم در منطقه ۲۱ ٬ پروژه تقاطع غیر همسطح دوگاز است. وضعیت کنونی این پروژه چگونه است؟ چه زمانی قرار است که به بهره برداری برسد؟
پروژه تقاطع غیر همسطح دوگاز از پروژه های مشارکتی هست که در منطقه در حال انجام است اما بار تاثیر آن فرا منطقه ای است. در حقیقت پروژه ها دو دسته هستند یکسری آثار داخلی و منطقه ای دارند و برخی فرامنطقه ای هستند که پروژه تقاطع غیر همسطح دوگاز از آن پروژه های فرامنطقه ای است که خیلی از شهرک ها و شهرهای اطراف مانند اسلامشهر٬ شهر قدس و شهریار را در بر می‌گیرد.

این پروژه باید تا الان به بهره برداری می رسید اما تغییراتی در مشخصات فنی این پروژه اتفاق افتاد که باعث طولانی تر شدن زمان ساخت آن شد. این پروژه جزو معدود پروژه هایی است که به روش مشارکتی در حال انجام است و این مشارکتی انجام دادن مزایای بسیاری دارد که یکی از آنها زمان اجرای پروژه است.

اگر ما می خواستیم این پروژه را به روش پیمانکاری انجام بدهیم با اعتبار ۵۰ و ۶۰ میلیارد اعتبار که می خواستند تخصیص بدهند حدود پنج سال زمان می برد اما با تفکری که در مجموعه مدیریت شهری منطقه و شهر تهران وجود دارد و حمایت هایی که شهردار تهران٬ معاون فنی و عمرانی و معاون ترافیک شهرداری تهران داشتند٬ تقاطع غیر همسطح دوگاز در مدت یکسال و دو سه ماه به بهره برداری می رسد که برای خود یک رکورد از نظر زمانی است.

این پروژه علاوه بر اینکه باعث تسهیل در ترافیک منطقه می شود٬ به کاهش آلودگی هوا و حجم ترافیک کمک می کند٬ یکی از نقاط گره ترافیکی و پر حادثه منطقه در حال باز شدن است. یک گره ترافیک دیگر هم وجود دارد که آن هم پروژه سه راه باغستان است و پس از آن شبکه معابر منطقه به طور کامل انجام شده و دیگر نیازی به توسعه شبکه معابر در منطقه نداریم.

وضعیت کنونی تقاطع دو گاز
پروژه تقاطع غیرهمسطح دوگاز در بازدیدی که داشتم بسیاری از رمپ و لوپ ها آسفالت شده است نیمی از عرشه بتون ریزی شده است و مابقی رو هم در حال انجام بودند و پس از آن آسفالت است که فاز پایانی پروژه محسوب می شود. تلاش داریم که این پروژه تا پیش از بازگشایی مدارس و ترافیک مهر ماه به بهره برداری برسد.

در بالا راجع به پروژه دیگری به نام تقاطع یه راه باغستان صحبت کردید. راجع به آن توضیح می دهید؟
پروژه سه راه باغستان در واقع تقاطع باغستان و بزرگراه فتح است که مورد درخواست مردم است. با دستور اکید جناب حناچی و پیگیری ایشان الان آگهی این پروژه در روزنامه است و بعد از زمان ۱۰ تا ۱۵ روزه که پیمانکار مشخص شود می توانیم پروژه را آغاز کنیم . در این پروژه از اعتبارات و هزینه های جرایم راهنمایی و رانندگی استان و شهر تهران تامین نقدینگی می شود.

وضعیت کنونی فضای سبز منطقه چگونه است و با توجه به مشکل کمبود آب٬ آیا شهرداری منطقه ۲۱ برنامه ای برای مدیریت منابع آبی در بخش فضای سبز دارد؟
منطقه ما ۹۰۰ هکتار فضای سبز دارد اما از منظر منابع آبی با توجه به وضعیت خشکسالی که تمام کشور وجود دارد٬ مشکل مدیریت منابع آبی داشتیم و آبیاری این فضای سبزها به شیوه سنتی انجام می شد. یکی از اقداماتی که در منطقه در حال انجام است و شاید زیاد نمود عینی نداشته باشد اما یک کار زیرساخت در منطقه است بحث مدیریت منابع ابی منطقه است که هفت مخزن و ۶۸ کیلومتر لوله گذاری در برنامه است که از این تعداد٬ ابنیه پنج مخزن به اتمام رسیده و در حال انجام نصب پمپاژ و کارهای تاسیساتی است که افتتاح این مخازن با هم انجام می شود.

اگر از من به عنوان یک مدیر شهری بپرسند که چند کار را به عنوان کارهای مهم نام ببر این کار را به عنوان یکی از این کارها معرفی می کنم که باید به آن توجه ویژه شود؛ چراکه سطح آب زیرزمینی در حال پایین رفتن است. این کار شاید در ظاهر به چشم نیایید و تنها نصب یک مخزن دیده شود اما اگر بخواهیم عدد ریالی آنرا بیان کنید حدود ۶۰ میلیارد تومان برآورد پروژه است.

مشکل فاضلاب منطقه به کجا کشید؟
متاسفانه یک ضعف بزرگ منطقه در شبکه فاضلاب آن است که هیچ کاری روی آن انجام نشده بود. جا دارد از مدیران شرکت فاضلاب تشکر کنم. با پیگیری هایی که انجام شد و تلاشی که انجام دادیم حدود ۲۴۶ کیلومتر شبکه فاضلاب داریم که نزدیک به ۳۰ درصد شبکه فاضلاب منطقه اجرایی شده است. برنامه مدون برای اجرای شبکه فاضلاب منطقه با زمان بندی سه ساله بود که یک سال آن گذشته و دو سال دیگر باقی مانده است. اگر شبکه فاضلاب کامل اجرایی شود پسآب آن می تواند کمک کند به آبیاری فضای سبز. از این حیث این موضوع برای ما حائز اهمیت است.

منطقه ۲۱ از نظر جمع آوری آبهای سطحی جز مناطق کم برخوردار است تاکنون چه فعالیت هایی در این باره انجام شده و یا در دست اقدام داید؟
یکی دیگر از معضلات منطقه ۲۱ جمع آوری آبهای سطحی است. با توجه به شیب و توپوگرافی تهران٬ منطقه ۲۱ و بخشی از منطقه ۲۲ مشکلاتی در این بخش دارند . در یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و به تازگی هم شروع عملیات حفاری تونل جمع آوری آب های سطحی منطقه ۲۱ و ۲۲ با دستگاه TBM بود که شهردار تهران هم حضور داشت. این پروژه یکی از کارهای زیرساختی و مهم منطقه است که انشالله زودتر عملیاتی شود.

برخی از شهروندان از نبود عدالت در نواحی مختلف شکایت داتند آیا واقعا تبعیضی بین محلات وجود دارد؟
منطقه ۲۱ منطقه تلفیق صنعت و سکونت است. بخش هایی از این منطقه تماما صنعتی است و سکونتی در ان وجود ندارد. نگاه و شرایط نواحی ما در منطقه با هم متفاوت است. ما در مجموعه های صنعتی چون آنها در قالب مسئولیت اجتماعی بسیاری از کارها را انجام می دهند و شهرداری نقش تسهیلگری دارد. اما تلاش می کنیم که فاصله نواحی را با هم کم کنیم اما باید پذیرفت که برخی نواحی رشد قابل توجهی از نظر جمعیتی و جمعیت پذیری داشتند که شرایط را یک مقدار متفاوت می کند. در مجموع تلاش مدیریت شهری در ین است که فاصله بین محلات مناطق شهری به کمترین میزان باشد.

با توجه به صنعتی بودن منطقه٬ پساب های فاضلاب صنایع موضوعی مهم است. آیا مشکلی در این باره وجود داشته یا دارد؟
صنایعی که در منطقه ۲۱ وجود دارند عموما صنایع پاک هستند. دو نگاه در این بین وجود دارد. در راستاسی مسئولیت های اجتماعی با خیلی از صنایع فعالیت هایی را آغاز کرده ایم. ما بازدیدهای هفتگی را از صنایع داریم که از یکی دو صنعت بازدید می کنیم و موضوعاتی را دنبال می کنیم. تفکر من نسبت به صنایع این است که مدیران و مسئولان این صنایع افراد تحصیلکرده ای هستند. کسی که تولید را انجام می دهد عشق و عرق به کشور دارد و عموما هم افرادی هستند که خیلی از جاهای دنیا را دیده اند و با دانش روز دنیا آشنایی دارند.

ما موضوعات مختلفی را با این صنایع دنبال می کنیم اول اینکه صنایعی مانند داروسازی٬ آبی که موارد پروسه تولید می شود دیگر قابلیت استفاده مجدد را ندارد اما آن صنایعی که امکان بازگشت و تصفیه پساب های صنعتی وجود دارد تلاش کردیم با یک توافق سه جانبه بین صاحبان صنایع٬ شهرداری و آب و فاضلاب٬ پساب ها را تصفیه کرده و آبیاری فضای سبز عمومی و حتی داخل صنایع را با آنها انجام دهیم. این کار آغاز شده و کار را داریم پیش می بریم.

در بحث پسماندها هم در ۱۰۰ درصد مجموعه های صنعتی که رفته ایم توافقنامه تفکیک زباله از مبدا را به امضا رسانده ایم و بر اساس آن راهنمایی ها و آموزش های لازم داده می شود؛ در کنار آن سطل زباله در اختیار آنها قرار می دهیم. ارتباط بین مدیریت پسماند و صنایع برقرار می شود که بتوانند این پسماند را جمع کنند. پسماند به عنوان طلای کثیف است که خیلی از آنها قابل بازیافت هستند. علاوه بر بحث های اقتصادی مباحث زیست محیطی هم با این تفکیک انجام می شود. تمامی صنایع برای گرفتن جواز ساخت باید تفاهمنامه مدیریت پسماند را ارایه کنند.

برخی از مردم از وجود زباله در معابر عمومی و حتی وجود موش در راه آب ها گلایه داشتند. در این باره چه توضیحی دارید؟
در بحث پاکسازی و رفت و روب منطقه؛ منطقه به زون های مختلف تقسیم شده است و هر زون با شبکه های تلفن همراه قابل بررسی است. در تلاش هستیم با هوشمندسازی کیفیت نظافت را بالا ببریم. اگر کیفیت رفت و روب بالا رود و مردم این تمیزی را مشاهده کنند تلاش می کنند محیط شهری و محله ای خود را تمیز نگه دارند. در این راستا و برای فرهنگ سازی باید رسانه ها کمک کنند. چراکه هزینه های این موضوعات از جیب مردم است و هر چه کمتر در این بخش ها هزینه شود می توان فعالیت های موثرتری برای شهروندان ایجاد کرد.

سال هاست که منطقه ۲۱ و به طور اخص محدوده تهرانسر از آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد در عذاب هستند و چند سالی است که شهرداری پیگیر این موضوع است. کار فرودگاه مهرآباد و مزاحمت های صوتی آن به کجا کشیده است؟
در خصوص آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد رایزنی ها و پیگیری های زیادی از سوی منطقه و مدیریت کلان شهری تهران انجام شده است. اکنون هم به جد دنبال رفع این مشکل هستیم. در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتیم. جلساتی که با مسئولان فرودگاه داشتیم توانستیم در گام اول غیر از پروازهای خاص و اضطراری بقیه پروازها ۱۲ شب تا ۵ یا ۶ صبح به بعد ممنوع شده است. در این موضوع ما تصمیم گیر نیستیم و تنها دغدغه و مشکل مردم را منتقل می کنیم. این موضوع یکی از مهمترین مشکلات محدوده تهرانسر است که باید تلاش کنیم با روش و راهکار درست این مشکل رفع شود.

با توجه به افزایش جمعیت برخی محلات منطقه ۲۱ مانند تهرانسر٬ این بخش ها با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند. آموزش و پرورش ادعا می کند که زمین مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد می توانند با کمک خیرین مدرسه ساز مجموعه اموزشی مناسبی برای منطقه ایجا کنند. شهرداری چنین امکانی ندارد که زمین در اختیار آنها بگذارد؟
محدوده تهرانسر با توجه به زمین های بایر منطقه٬ توسعه قابل توجهی را داشته است. با توسعه محدوده شهری برخی مطالبات با افزایش جمعیت پیش می اید که به حق هم هست. تهرانسر فضای آموزشی کافی شاید نداشته باشد. شهرداری در این راستا تکلیف مستقیم ندارد و از سیستم تشویقی استفاده می کند. اما در توافقاتی که در بحث مسکن ویژه با اداره مسکن و شهرسازی انجام شد مقرر شد که زمین توسط شهرداری تامین شده و آموزش پرورش هم خیر را معرفی کند تا یک باب مدرسه در اینجا عملیاتی کند. عملا نقش شهرداری تسهیل کننده است و در هماهنگی با اداره کل مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش شده است امیدوارم که بتوانیم کمبود فضای آموزشی منطقه را مرتفع کنیم.

تعامل شما به عنوان شهردار با شهروندان چگونه است؟ مشکلات را چگونه بررسی می کنید؟
ما بازدید صبحگاهی از محلات داریم که دبیران شورایاری ها هم در این بازدیدها حضور دارند و موارد که غفلتی انجام شده رسیدگی می کنیم و شما هم می توانید در این موضوع نظرات شهروندان را به منتقل کنید تا پیگیری کرده و رسیدگی کنیم.

از موارد مورد بحث شهروندان منطقه ۲۱ حمل و نقل عمومی نامناسب آن است که اکثر افراد از آن گله دارند شهردار منطقه ۲۱ برای این موضوع چه تدابیری اندیشیده است؟
یکی از مشکلات که به صورت ویژه دنبال شده است حمل و نقل عمومی است. ما تلاش کردیم موضوع LRT یا مترو را در منطقه راه اندازی کنیم. اولین خبری که باید عرض کنیم این است که مطالعات مترو در منطقه انجام شده و یک شبکه مترو که از منطقه ۲۲ آغاز شده و پس از در نوردیدن منطقه ۲۱ به منطقه ۱۸ می رود طراحی و به شورای عالی ترافیک ارسال شده است. بحث LRT را هم همزمان در حال پیگیری هستیم. آقای پورصادقی هم بازدیدی از منطقه داشتند. در تلاشیم که حمل و نقل عمومی منطقه را بتوانیم هر چه سریعتر حل کنیم.

البته در ضلع شمال منطقه و بالای اتوبان مترو را داریم اما این خط مترو باید داخل منطقه هم بیاید. در حال حاضر پیشنهاداتی را به مدیریت شهری داده ایم و منتظر پاسخ و تاییدیه آنها هستیم تا انشالله موضوع عملیاتی شود.

بیمارستان و درمانگاه با جمعیت منطقه تناسب ندارد. بیمارستانی در منطقه وجود ندارد. تنها بیمارستان متعلق به خیریه صاحب کوثر است که آن هم به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده است. فکر نمی کنید شهرداری باید به این موضوع ورود پیدا کند؟
شهرداری نسبت به موضوعاتی مانند مدرسه و بیمارستان تکلیفی ندارد و بیمارستان کار وزارت بهداشت است. مدرسه هم جزو تکلیف آموزش و پرورش است. من نگاه حمایتی دارم و عوارض از مدرسه نمی گیرم.

تنها بیمارستان که در محدوده منطقه در حال ساخت است مجموعه خیریه قوامین است که متاسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکلات دیگر به توقف پروژه منجر شده است. ما هم در شهرداری نگاه حمایتی داشتیم مانند حمایت ها در عوارض و … اما عملا شهرداری در ساخت این بیمارستان دخیل نیست و تکلیف برای ساخت این بیمارستان نداریم اما اگر بخش خصوصی بخواهد ما آمادگی داریم به صورت مشارکتی برای ایجاد بیمارستان و درمانگاه پا پیش بگذاریم. بحث درمانگاه را هم در حال پیگیری هستیم.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت