چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

کتاب رسانه؛

مسئولیت بین المللی دولت ها ناشی از خسارات زیست محیطی در جنگ

تهران رسانه | انتشارات فرهنگ و تمدن کتاب «مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها ناشی از‌ خسارات زیست‌محیطی در جنگ» نوشته دکتر علی فقيه‌حبیبی را منتشر کرد.

مسئولیت بین المللی دولت ها ناشی از خسارات زیست محیطی در جنگ

امروزه مسئله حفاظت محیط‌زیست يكي از مهم‌ترین مسائل جهان محسوب می‌شود و جامعه جهاني ناگزیر است سیاست‌ها و برنامه‌های حفظ و حمايت از محیط‌زیست را به صور گوناگون توسعه دهد؛ اما جامعه جهاني به دليل اصل حاكميت كشورها نمی‌تواند همانند حقوق داخلي دولت‌ها قواعد حقوقي و ضمانت اجراها، آن را اعمال كند.

در نتيجه با نقصان ضمانت اجراهاي قواعد حقوق بین‌الملل محیط‌زیست مواجه هستيم.

امروزه جامعه جهاني مفهوم خسارت و جبران آن از آلوده‌کنندگان و عوامل تخريب محیط‌زیست در عرصه بین‌الملل پذيرفته و معاهدات و رویه‌های قضايي متعددي در اين زمينه وجود دارد كه اين مورد را پذيرفته و مورد حكم قرار داده است.

علی‌رغم خسارات وسيع به محیط‌زیست جهاني، متأسفانه راهكارها و ابزارهای موجود پاسخگوي مناسبي براي مقابله با عوامل خسارت در حقوق بین‌الملل محیط‌زیست نمی‌باشد؛ لذا امروزه حقوق بین‌الملل محیط‌زیست به دنبال يافتن راه‌حلی می‌باشد كه مسئله چگونگي جبران خسارت به محیط‌زیست در مراجع ذيصلاح بین‌المللي مطرح و مورد رسيدگي قرار گیرد؛ ازاین‌رو در این کتاب در نظر است با توجه به اينكه مسئوليت بین‌المللي دولت‌ها هنگامی‌که تخلف و نقض وظيفه صورت گيرد ايجاد می‌گردد و جبران خسارت يكي از اشكال و پيامد حقوقي احراز مسئولیت بین‌المللي دولت‌هاست و يكي از عوامل بازدارنده دولت‌ها براي آلوده كردن محیط‌زیست و نيز عامل ترميم زیان‌ها و صدمات زیست‌محیطی خواهد بود.

همچنین به عنوان یک مطالعه موردی با توجه به اينكه در جريان جنگ هشت ساله عراق عليه ايران علاوه بر ورود خسارت مادي و معنوي به كشور ايران خسارات زیست‌محیطی زيادي نيز به كشور و اتباع ايران وارد آمد و اين خسارات تاكنون بِلاجُبران باقي مانده است.

لذا اتخاذ الگوي مناسب براي مطالبه خسارات زیست‌محیطی با توجه به عوامل سياسي، اقتصادي و نظامي و... در حوزه داخلي و بین‌المللي بسيار حائز اهميت است.

انتشارات فرهنگ و تمدن
88581104




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت