چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

آگهی رسانه؛

راهکارهای درمان شپش سر

تهران رسانه | راه حل های مختلفی مانند استفاده از سرکه سیب، شامپو های ضد شپش، ماسک های خانگی مانند ماسک حنا برای درمان شپش سر وجود دارد.

راهکارهای درمان شپش سر

شپش ها، حشرات ریز و بدون بال هستند که از خون پوست سر انسان تغذیه می کنند. هجوم شپش اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا ناشی از انتقال مستقیم شپش، از موی یک فرد به فرد دیگر است . شپش به راحتی از فردی به فرد دیگر متقل می شود و جز این راهی برای انتقال شپش وجود ندارد . گزش شپش ها باعث خارش و تحریک پوست سر می شود و خاراندان آن می تواند وضعیت را بدتر کند .

شپش سر آزاردهنده است اما خطرناک نیست. آلودگی به شپش سر نشانه ای از بهداشت شخصی ضعیف یا محیط زندگی کثیف نیست، شپش سر نیاز به خون دارد و اهمیتی نمی دهد که از شخصی پاک باشد یا آلوده. شپش سر حامل بیماری های عفونی، باکتریایی و یا ویروسی نیست .

بهتر است شپش را فوران درمان کنید تا از گسترش آن جلوگیری شود .

شپش سر چگونه ایجاد می شود ؟
شپش سر مسری است و توانایی پرواز کردن یا پریدن ندارد و تنها می تواند از فردی به فردی دیگر بخزد. امکان انتقال شپش از راه های زیر وجود دارد :

لمس سر شما توسط کسی که خود شپش دارد می تواند باعث انتقال شپش به شما شود .
لبه اشتراک گذاشتن وسایل شخصی نظیر شانه ، حوله ، بالش و... با کسی که دارای شپش است .
تماس لباس شما با لباس شخصی که دارای شپش است .
تماس مستقیم با شخص دارای شپش نیز می تواند منجر به انتقال شپش شود .
امکان انتقال شپش از طریق اجسام بی جان و به صورت غیر مستقیم نیز وجود دارد اما طبق آخرین تحقیقات احتمال بروز آن نادر است .
علائم و نشانه های شایع وجود شپش
شایع ترین علامت وجود شپش، خارش پوست سر ، گردن و گوش است. خارش یک واکنش آلرژیک به نیش شپش است. هنگامی که شخص برای اولین بار به شپش مبتلا می شود ممکن است تا چهار الی شش هفته ، دچار خارش نشود، این موضوع بستگی به میزان حساسیت پوست سر دارد .

برامدگی های کوچک یا زخم های ایجاد شده که دارای سطحی ترک خورده یا آبدار می باشند، می تواند ناشی از وجود شپش باشند که با خاراندن زیاد می توانند منجر به عفونت باکتریایی شوند. تخم های شپش به ریشه مو می چسبند و از آنجا که بسیار کوچک هستند تشخیص آنها دشوار است با این حال تشخیص آنها در ناحیه گوش و خط مو راحت تر می باشد.

شپش ها ممکن است قابل مشاهده باشند اما تشخیص این حشرات همانند تخم آنها به دلیل کوچک بودن دشوار است . شپش ها از از نور فراری هستند و بسیار سریع حرکت می کنند .

شانه ضد شپش

چگونه وحود شپش را تشخیص بدهیم ؟
شپش ها تخم گذاری می کنند، گرچه شوره با شپش شباهت هایی دارد اما با معاینه سر فرد از نزدیک می توان وجود شپش را تشخیص داد. وجود حشرات یا نقاط سیاه یا قهوه ایی رنگ روی پوست سر یا مو به معنای وجود شپش است. تخم های شپش به صورت اشکی شکل روی مو وجود دارند . نقاط زخم شده صورتی یا قرمز رنگ که در پی خاراندان پوست ایجاده شده اند نیز از علائم وجود شپش است .

آیا شپش درمان دارد ؟
راه حل های مختلفی مانند استفاده از سرکه سیب ، شامپو های ضد شپش، ماسک های خانگی مانند ماسک حنا و ... برای حل این مشکل وجود دارد، اما ممکن است این راه حل ها برای همه افراد درمان قطعی نباشد پس بهتر است به کلینیک تخصصی پوست و مو مراجعه کرده و درمان های مناسب با شدت درگیری دریافت کرده تا از گسترش آن جلوگیری کنید و در طی مدت زمان کوتاهی آن را از بین ببرید . پس از پیروی از دستورات پزشک و استفاده از محصولات مجدد به پزشک مراجعه کرده تا از عدم وجود شپش ها مطمئن شوید.

آیا امکان وجود شپش در سایر مکان ها وجود دارد ؟
همان طور که گفته شد امکان خزیدن شپش وجود دارد پس در سایر نقاط نیز احتمال وجود شپش بالا است . بهتر است همه وسایل خانه از جمله لباس ها ، ملحفه ها و ... پاکسازی شوند . به این منظور یک قابله بزرگ را پر از آب کرده سپس شانه ، گیره و سایر لوازم مرتبط با مو را درون آن قرار داده و دو الی سه دقیقه اجازه بدهید تا بجوشد .

وسایل پارچه ایی مانند لباس ها ، ملحفه ها را به مدت 30 دقیقه با آب جوش بشوئید . بهتر است همه وسایلی که با شما چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درتماس بودند ضدعفونی شوند . اگر امکان ضد عفونی آنها وجود ندارد ابتدا سطح آنها را به کمک جارو برقی تمیز کرده سپس به مدت حدااقل سه روز به وسیله یک سطح پلاستیکی روی آنها را بپوشانید .

باور های غلط در باره شپش :
تنها شپش باعث ایجاد خارش سر می شود ! بسیاری از بیماری ها نظیر درماتیت سبورئیک ( شوره سر ) ، اختلال تیروئید و تغییرات هورمونی می توانند باعث ایجاد شوره سر شوند .
شپش تنها در موهای بلند وجود دارد ! وجود شپش ارتباطی با بلندی یا کوتاهی مو ندارد .
شپش از حیوانات خانگی قابل سرایت است ! حیوانات خانگی توانایی انتقال دادن و گرفتن شپش را ندارند .
وجود شپش نشان دهنده ی عدم رعایت بهداشت شخصی توسط فرد است ! برای شپش آلودگی یا پاکیزگی شخص تفاوتی ندارد .
شپش تنها در کودکان وجود دارد ! امکان درگیری همه ی افراد بدون در نظر گرفتن سن آنها به شپش وجود دارد .
درمان قطعی برای شپش وجود ندارد ! تنها با رعایت دستورات پزشک و استفاده از محصولات مناسب به راحتی شپش را می توان از بین برد.

منبع : whcl.ir




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت