نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

فعالیت در حوزه حجاب توسط ائمه جمعه استان تهران

رقابت ۳۴ نفر در حوزه انتخابیه استان تهران

رفع تصرف زمین ملی و دولتی در استان تهران

دوشنبه 1403/02/10

علی رزاقی بهار اظهار نمود؛

انتشار مجلات همشهری شبیه معجزه بود!

تهران رسانه | با گذشت سه سال از برون سپاری و با پایان قرارداد تیم اجرایی چاپ مجلات همشهری، از پايان شهريور جاری تاكنون این مجلات سرنوشت نامعلومی دارند و فعلا منتشر نمی‌شوند.

انتشار مجلات همشهری شبیه معجزه بود!

به گزارش تهران رسانه ؛ گروه مجلات همشهری با 8 عنوان مجله بزرگترین مجموعه‌های مطبوعاتی کشور است. گروهی که تا قبل از سال 96 بیش از 18 عنوان مجله منتشر می‌کرد و پس از گذشت مدتي به دلیل مشکلات از جمله گرانی کاغذ و نبود مشتری برای برخی از عناوین مجلات، این مجلات تعطیل شد تا نهايتا در مهر ماه سال 1397 هشت عنوان مجله باقی مانده به بخش خصوصي برون سپاری شد. در همان زمان دلیل برون سپاری مجلات ضرر و زیان چند میلیاردی این مجلات عنوان شد.
حالا بعد از گذشت سه سال از این برون سپاری و با پایان قرارداد از پايان شهريور جاري تاكنون این مجلات سرنوشت نامعلومی دارند و فعلا منتشر نمی‌شوند. با توجه به اهمیت این موضوع با علی رزاقی بهار مدیر سابق مجلات همشهری درباره این مجلات به گفت‌وگو نشستیم.

1-موسسه همشهري با تمام تجارب، سرمايه، منابع انساني و... در انتشار مجلات مطابق گزارش سازمان بازرسی با ضرر و زيان هنگفتی همراه بود. به طوري كه تصميم گرفتند بدليل مسائل مالي مجلات را برون‌سپاري كنند. چرا موسسه همشهري نتوانست اما شما توانستيد و سه سال بدون وقفه مجلات منتشر شد.
در کشور ما کار در مجموعه‌های خصوصی در مقایسه با دولتی یا خصولتی خیلی متفاوت است. ما در گروه مجلات 60 درصد هزینه‌های تولید و طراحی مجلات، 80 درصد هزینه‌های اداری، 25 درصد هزینه‌های چاپ، کاغذ و توزیع را کاهش دادیم. علاوه بر این تیراژ مجلات واقعی شد، ارسال رایگان مجلات متوقف شد، برای فروش مجلات برگشتی از کیوسک‌های مطبوعاتی برنامه‌ریزی شد. علاوه بر این، فروش آنلاین در پلتفرم‌ها برای نسخه های الکترونیکی مجله هم انجام شد. در حوزه آگهی هم با توجه به خصوصی بودن و اختیارات ما کار جذب آگهی تجاری راحت‌تر شد. بوروکراسی موجود در همشهری و نیروهای مازاد در مجموعه گروه مجلات همشهری وجود نداشت و همین موضوع باعث شد ما بتوانیم عملكرد موفقي داشته باشيم.
به نظرم انتشار 8 عنوان مجله در سال‌های سخت مطبوعات، همه گیری کرونا، تحريم، وضعیت اقتصادی و معشیتی مردم بدون هیچ حمایت دولتی شبیه به معجزه بود.


2-يكي از اصلي‌ترين معضل‌هاي رسانه‌هاي مكتوب در سال‌هاي گذشته گراني و گاها ناياب شدن كاغذ بود. شما چگونه كاغذ هشت مجله را تامين مي‌كرديد؟
مهم‌ترین مشکل ما واقعا گرانی و نایاب شدن کاغذ در مقاطعی بود. به طوریکه که کاغذ گلاسه به کیلویی 40 هزار تومان رسید. اما سعی کردیم با برنامه‌ریزی ماهانه و هفتگی کاغذ مجلات را تامین کنیم. هرچند نوسان قیمت فشار زیادی را بر ما تحمیل کرد. ضمن این که ما تنها 15 درصد مصرف کاغذمان را در این سه سال از کاغذ يارانه‌اي و با ارز دولتی گرفتیم که این عدد واقعا یک ظلم آشکار به ما بود.

3-آيا موسسه همشهري در اين سه سال، به شما كمكي هم كرد؟ كمك نقدي، در اختيار گذاشتن مكان يا تجهيزات اداري و...؟
نه، واقعا هیچ کمکی در این سه سال به ما نشد. نه تنها موسسه همشهری کمک نکرد که در زمان مديرعامل سابق، گاها برای ما و انتشار مجلات هم مشکل ایجاد مي‌كردند. مبالغي بابت اجاره تجهیزات، دفتر و هر موضوعی مطابق کارشناسی صورت گرفته مرتبا هر ماه به موسسه همشهري پرداخت می‌شد. کاغذ و زینک هم در مواردی که مجلات در چاپخانه همشهری چاپ می‌شد با نرخ آزاد محاسبه می‌شد. ما حتی فضای مجازی تیم قبلی را در اینستاگرام و تلگرام نداشتیم و این باعث شد که مخاطبان ما احساس کنند مجلات تعطیل شده است.

4-- معمولا رسانه‌ها براي پرداخت حق‌الزحمه، حق‌التحرير يا حقوق كارمندان به مشكل بر مي‌خورند. وضعيت مجلات همشهري در دوران مديريت شما چگونه بود؟
در طول قرداد در مقاطعی با مشکل روبرو شدیم. اما با همراهی تحریریه و نیروهای اداری تمامی پرداختی‌ها تا پایان قرارداد نیروها انجام شد. در حال حاضر هیچ نیرویی از بنده و گروه مجلات بابت این سه سال طلب ندارد و با همه نيروهاي فني، تحريريه و كادر اداري تسويه حساب انجام شده است.

5- به وضعيت تيراژ مجلات اشاره كنيد؟ پر مخاطب‌ترين مجله در دوران مديريت شما كدام‌ بودند؟
تیراژ مجلات با توجه به همه‌گیری کرونا و گرانی و گاها ناياب شدن كاغذ، در مقاطعي تا حدودی كاهش موقت داشت. اما مجلات همشهري هم چنان پرتیراژترین مجلات ایران هستند. مجله دانستنیها، داستان و سرزمین‌من بهترین مجلات ما از نظر فروش و تيراژ بودند. توجه داشته باشید که در این سه سال چه قدر مجله تعطیل یا زمان‌بندي دوره انتشار آن تغییر کرد. اما مجلات همشهري پس از گذار از دوران بحران كاغذ و كرونا مجددا افزايش تيراژ هم داشت.

6-- آيا در دوران فعاليت، نشريات همشهري از نهادهاي نظارتي تذكر يا اخطار هم دريافت كردند؟
با توجه به همراهی خوب معاونت کیفیت و پایش موسسه همشهری در طول این سه سال براي ما هیچ پرونده‌اي در هیئت نظارت بر مطبوعات تشكيل نشد و حتي يك تذكر هم نگرفتيم.

7-در سه سال گذشته چندين تغيير در تيم مديريتي همشهري اتفاق افتاد. اين تغييرات در وضعيت مجلات تاثيري داشت يا خير؟
در مدت قرارداد سه ساله ما، دو مدیرمسئول، پنج مدیرعامل و سرپرست و چندین مدیر مالی و اقتصادی تغییر کردند. که این موضوع در کیفیت کار ما به شدت اثرگذار بود. چرا که هر مدیری سیاست خودش را داشت و متاسفانه آخرین مدیرعامل موسسه همشهری در دوره شورای پنجم درک درستی از مطبوعات و بنگاه اقتصادی و مطبوعاتی نداشت.

8- نظارت موسسه همشهري بسيار سختگيرانه به مميزي مي‌پردازد و كاركنان سابق همشهري بارها به اين روند اعتراض داشته‌اند. با تيم نظارت همشهري چگونه تعامل داشتيد؟
خوشبختانه تعامل و درک ما و آن ها از مطبوعات و مجلات بسیار خوب بود و به نظرم یکی از بهترین دوره‌های مجلات از این نظر بود.

9- مجلات هم‌اكنون در چه وضعيتي قرار دارند. شما خبر داريد كه چرا حدود 2 ماه است منتشر نمي‌شوند؟ سرنوشت مجلات چه مي‌شود؟
با توجه به اتمام قرارداد من و تغییرات در موسسه همشهری متاسفانه دو ماه است مجلات منتشر نمی‌شود. البته تیم مدیریتی دوره قبل و در زمان شهرداری قبلی سیاست تعطیلی یا برون سپاری مجدد مجلات را به شکل دیگری داشتند. من امیدوارم با توجه به رویکرد تیم جدید و خواست مخاطبان به زودی شاهد انتشار همه 8 عنوان مجله همشهری باشیم.آنچه من شنیدم این است که تیم مدیریت جدید در تلاش است این مجلات را در داخل موسسه همشهری منتشر کند که اتفاق بسیار خوبی است.




نظر شما


نظرات

123

من چندین سال مجله دانستنیها رو بی وقفه دنبال می کردم. اما از سالی که مدیریت تغییر کرد و تمام نویسندگان سابق عزل شدند، واقعا کیفیت مجله دانستنیها از لحاظ محتوایی افت کرد و دیگر این مجله رو دنبال نکردم. ای کاش با همان نویسندگان ادامه می دادند.


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
آغاز به کار هیات امنای محله در تهران

آغاز به کار هیات امنای محله در تهران

تهران رسانه | به مناسبت روز شوراها، هیات امنای محله در شهر تهران فعالیت خود را آغاز کردند.

واگذاری مراکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی

واگذاری مراکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی

تهران رسانه | راهبری پنج مرکز معاینه فنی شهید آبشناسان، شقایق، سراج، دماوند و شهید چمران به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

برگزاری مراسم روز دختر در استادیوم آزادی

برگزاری مراسم روز دختر در استادیوم آزادی

تهران رسانه | ویژه برنامه روز دختر در ۱۹ اردیبهشت ماه در استادیوم آزادی برگزار خواهد شد، این برنامه توسط شبکه امید و شبکه کودک پوشش داده می‌شود.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت