نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی در ادارات استان تهران

نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

چهارشنبه 1403/02/26

گردشگری رسانه؛

معرفی کاخ موزه های تهران

تهران رسانه | تعداد کاخ موزه های تهران اندک نیستند اما در ادامه به چند نمونه از معروفترین آنها اشاره خواهیم کرد.

معرفی کاخ موزه های تهران

شاید معرفی موزه به عنوان یک ماشین زمان، نزدیک‌ترین تعریف از این مکان دیدنی باشد. در واقع گردش در موزه‌ها می‌تواند برای افراد بسیاری علی الخصوص علاقه مندان به تاریخ، یک سرگرمی جذاب تلقی شود. تعداد کاخ موزه های تهران اندک نیستند اما در ادامه به چند نمونه از معروفترین آنها اشاره خواهیم کرد.

کاخ موزه تهران

کاخ موزه گلستان 

کاخ گلستان از جمله موزه های معروف ایران است که علاوه بر ثبت ملی، در فهرست یونسکو نیز ثبت جهانی شده است. در واقع این کاخ به جا مانده از دوران قاجار، مجموعه ای از مهم‌ترین بناها و آثار تاریخی تهران است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد:

 خلوت کریمخانی

این بنا به عنوان قدیمی‌ترین مورد موجود در کاخ گلستان مربوط به دوران کریم خان زند است. با قدمتی بالغ بر حدود ۴۵۰ سال، همواره دستخوش تغییرات بسیار زیادی بوده که یکی از این تغییرات، کم شدن مساحت اولیه آن به ۴ و نیم هکتار است. جالب است بدانید که پادشاهانی مانند محمد خان، فتحعلی شاه، ناصر الدین شاه و مظفرالدین شاه در این بنا قدم زده‌اند.

شمس العماره

در گذشته شمس العماره نماد شهر تهران محسوب می‌شد. ناصرالدین شاه در بازگشت از سفر اروپا، تصمیم گرفت در کاخ خود، بنایی ایجاد کند که با ساختمان‌های بلند و جذاب اروپایی برابری کند. مشاهده چشم انداز قدیم تهران در روی ایوان طبقه پنجم این مکان، با ارتفاع سی و پنج متری، قطعا از جذابیت‌های آن محسوب می‌شد. تحول معماری ایران با به کارگیری فلز به عنوان متریال احداث بنا، از ساخت شمس العماره آغاز شد. از دیدنی‌های داخلی این بنا، وجود تزئیناتی مانند آینه کاری، گچ بری و نقاشی‌های حیرت انگیز به کار رفته است که جذابیت تماشای آن را دو چندان می‌کند. 

ایوان تخت مرمر

 ایوان تخت مرمر که به عنوان ایوان دارالاماره یا دیوانخانه نیز ممکن است بشناسید، از بناهای ساخته شده در زمان کریم خان زند است. از تزئیناتی زیبای داخلی آن میتوان به گچبری های دقیق، خاتم کاری، سنگ تراشی، منبت و آینه کاری اشاره کرد. در سال ۱۲۲۱ به فرمان فتحعلی شاه، سنگ تراشان از سنگ مرمر زرد، تختی متشکل از ۶۵ قطعه ساختند که شکلی مشابه تخت سلیمان دارد. این تخت امروزه گردشگران زیادی را مجذوب زیبایی خود می‌کند.

محوطه کاخ گلستان

درختکاری زیبا، استخر بزرگ، فواره و کاشی کاری های رنگارنگ چشم اندازهای زیبایی برای لذت بردن و عکاسی در این محوطه ایجاد کرده است.

کاخ گلستان

دیگر دیدنی های کاخ گلستان؛ از بهترین موزه های تهران

کاخ اختصاصی شامل (تالار سلام، تالار عاج، تالار آینه، تالار ظروف و برلیان)، موزه مخصوص (اشیا نفیس به جا مانده از شاهان قاجار)، موزه نگارخانه (تابلوهای نقاشی ایرانی از نقاشان معروف دوره قاجار)، عمارت بادگیر (شامل ارسی ها، ستون‌های زیبا، بالاخانه‌ها، گوشواره‌ها و دهلیزها، کفپوش‌های معرق‌کاری شده هفت رنگ و نقاشی‌های دیوار و سقف‌ها و دو ستون مارپیچ)، تالار الماس، کاخ ابیض و کتابخانه کاخ گلستان از دیدنی های این کاخ موزه تهران هستند.  اگر شما هم برای دیدن شکوه کاخ موزه های تهران ترغیب شده‌اید، با تهیه بلیط قطار مشهد تهران  و بلیط قطار قم تهران به این هدف پرخاطره‌تان نزدیک تر شوید. بهای بلیط‌ ورودی و بازدید از بخشهای گوناگون کاخ گلستان برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی متفاوت است. البته بخش خلوت کریمخانی، تالار ظروف و تالار برلیان جزو موارد بازدید رایگان موزه های تهران هستند.

آدرس کاخ موزه گلستان: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

ساعت کاری کاخ گلستان: این موزه در فصل بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۸:۳۰ و در فصل‌های پاییز و زمستان از ساعت ۹ لغایت ۱۷ فعال است.

شماره تلفن: ۳۳۱۱۳۳۳۵

کاخ موزه نیاوران

از جمله کاخ موزه های تهران که از معروفیت بسیار زیادی برخوردار بوده، کاخ موزه نیاوران است. این جاذبه ی تاریخی در مساحتی حدود یازده هکتار در شمال شرقی باغ نیاوران واقع شده است. این بنا، از جمله آخرین اقامتگاه های پادشاه ایران محمدرضا پهلوی ثبت شده که امروزه بازدید آن برای عموم آزاد است. از بخش‌های گردشگری این کاخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تالار آبی کاخ نیاوران

اگر به دیدن کاشی‌های هفت رنگ علاقه دارید، به قسمت شمالی کاخ اختصاصی نیاوران بروید. این تالار در محوطه باغ به وسعت ۳۵۰ متر بنا شده است. دو تابلوی کوبلن قدیمی فرانسوی مربوط به قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی از جمله زیبایی‌های دیگر تالار آبی کاخ نیاوران محسوب می شود.

کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه

در سال ۱۲۶۷ ناصرالدین شاه دستور داد این امارت بنا گردد. از آن جهت که خود را صاحبقران می‌نامید، نام این بنا را نیز صاحبقرانیه نهاد. این کاخ در فاصله ۹۰۰ متری کاخ اختصاصی نیاوران قرار گرفته و امروزه موزه ای برای نمایش اسلحه‌های قدیمی مربوط به دوران زندیه و قاجار، عکس‌های سران دولت‌های خارجی و هدایای آنان است. بخش زیرین کاخ، تحت عنوان موزه حوضخانه، محل قرارگیری تابلوی حوضخانه کمال الملک در کنار قلمدان‌ها و آثار خوشنویسی و نقاشی دیگر هنرمندان ایرانی است.کوشک احمد شاهی، موزه جهان نما، موزه کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی، باغ موزه کتیبه ها و فضای طبیعی با درختان قطور، از دیگر مکان هایی خواهد بود که در یک سفر تاریخی به کاخ نیاوران مشاهده می‌کنید.

آدرس کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر یا نیاوران

شماره تلفن: ۱۵-۲۲۲۸۲۰۱۲

کاخ سعد آباد

این کاخ را می‌توان آن را بازمانده ای تاریخی و فرهنگی از دوران قاجار و پهلوی دانست. در واقع در زمان پهلوی، کاخ سعد آباد به مجموعه ای از کاخهای خانوادگی تبدیل شد. از قسمت های دیدنی این کاخ می توان به کاخ احمدشاهی، کاخ شهوند، کاخ موزه ملت یا کاخ سفید، موزه هنر ملل، کاخ موزه سبز، موزه ظروف سلطنتی، موزه استاد فرشچیان، موزه پوشاک سلطنتی، موزه هنرهای زیبا، موزه نظامی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه سلاح‌های درباری، موزه خط و کتابت میرداماد، موزه برادران امیدوار، موزه استاد بهزاد، موزه آب و موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی اشاره کرد. در نظر داشته باشید که برای ورود به هر بخش هزینه کوچکی دریافت خواهد شد.

کاخ موزه ملت

از دیگر باغ موزه های تهران، کاخ موزه ملت است که در واقع بزرگترین کاخ موزه سعدآباد نیز محسوب می‌شود. در زمان خود به امور اداری و تشریفاتی و اقامتگاه فصلی محمد رضا شاه پهلوی و همسرش اختصاص داشته است. معماری ایرانی و اروپایی این بنا در کنار ۶۱ قسمت داخلی که هر کدام علاوه بر تجملات خیره کننده، دارای دکوراسیون خاص و تماشایی است. از جمله قسمت‌های این کاخ می توان به تالار پذیرایی، دفتر کار محمد رضا شاه، سالن بیلیارد، سالن انتظار، اتاق شخصی فرح، تالار نشیمن و غیره اشاره کرد که در هر کدام تزئینات و دکوراسیون ارزشمندی را شاهد هستید.

آدرس کاخ سعدآباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) انتهای خیابان شهید کمال طاهری

تلفن‌ تماس: ۹-۲۲۷۵۲۰۳۱-۰۲۱

وب‌سایت: sadmu.ir

ساعات بازدید: بهار و تابستان، از ساعت ۹ تا ۱۹ و در پاییز و زمستان از ۹ تا ۱۷

کاخ سعدآباد

 سخن آخر

همان گونه که پیش تر ذکر کردیم، تهران با پیشینه ی عمیق تاریخی خود، همواره دربرگیرنده‌ی انواع موزه‌ها و کاخ موزه‌های مختلف است. برای خرید بلیط موزه های تهران علاوه بر مراجعه حضوری می‌توانید از طریق وب سایتهای رسمی هر یک نیز اقدام نمایید. برای سفر به تهران و ماجراجویی تاریخی در این شهر می توانید از سامانه یوتراوز برای خرید بلیط قطار اقدام کنید.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت