نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران

نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

پنج شنبه 1403/02/20

گودرزی عنوان کرد؛

دغدغه مردم پرداخت کميسيون املاک نيست

تهران رسانه | مشاوران املاک چون قيمت های اعلامی از سوی مالکان را به خريداران معرفی می کنند در گرانی بازار مسکن مقصر شناخته می شوند.

دغدغه مردم پرداخت کميسيون املاک نيست

به گزارش تهران رسانه ؛ رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران با بيان اينکه دغدغه مردم پرداخت کميسيون املاک نيست تاکيد کرد: دغدغه مردم افزايش قيمت مسکن و افزايش اجاره آپارتمان است. دولت با سياست هايي مانند کاهش نرخ کميسيون املاک و راه‌اندازي سامانه املاک و مستغلات قصد دارد بازار را به يک ساماندهي برساند، اما ساماندهي بازار با کاهش نرخ کميسيون املاک صورت نخواهد گرفت.

کيانوش گودرزي در پاسخ به اينکه آيا با کم کردن کميسيون مشاوران املاک قيمت ملک کنترل شد و اينکه گفته مي شود مجلس قرار است قانون دريافت کميسيون توسط املاکي ها را تغيير دهد بيان کرد: نزديک به ۳۰ سال پيش مشاوران املاک ۱ درصد کميسيون دريافت مي کردند که در آن زمان قيمت مسکن هم افزايش پيدا نمي کرد و دولتمردان و جامعه هم مشاوران املاک را مقصر گراني مسکن نمي دانستند.

وي ادامه داد: در چند سال اخير به بهانه کميسيون، حق الزحمه مشاورين املاک هر دو سال يکبار کاهش پيدا کرده است. مشاورين املاک هرچقدر قيمت مسکن ثابت باشد يا پايين بيايد به نفعشان است. براي اينکه با ثبات بازار مردم تمايل بيشتري براي خريد و فروش دارند و اين به درآمد مشاورين کمک مي کند. هر چقدر که قيمت ها افزايشي باشد رکود کاري ايجاد مي کند، بنابراين مشاورين املاک به هيچ عنوان به بهانه اينکه درآمد بيشتري کسب کنند، موافق افزايش قيمت ها نيستند.

رئيس اتحاديه مشاوران تهران افزود: مشاوران املاک ماليات، بيمه و کلي هزينه هاي ديگري مثل هر کسي در زندگي پرداخت مي کنند و فقط نصف مبلغ کميسيون قرارداد را از دفاتر املاک دريافت مي کنند. اگر تعداد دفعاتي که اين عزيزان قرارداد مي نويسند مشاهده شود، حتي به اندازه يک کارمند ساده درآمد کسب نمي کنند. پس با توجه به اين تورمي که در جامعه وجود دارد اگر کميسيون مشاوران املاک از اين هم کمتر شود قطعا در حقشان ظلم خواهد شد. ضمن اينکه کم کردن حق کميسيون املاک باعث کاهش قيمت مسکن نشده است.

گودرزي با تاکيد بر اينکه مشاوران املاک نمي توانند مقصر اصلي در افزايش قيمت مسکن باشند افزود: البته به صورت محدود ممکن است بعضي از دفاتر املاک در افزايش موردي قيمت مسکن تاثير گذار باشند. آنچه که باعث افزايش قيمت مسکن شده تورم است که هر ساله افزايش پيدا مي کند و باعث بالا رفتن هزينه سبد زندگي مردم شده است. مالک ها قيمت هاي آپارتمان ها را در اپليکشن هايي مثل ديوار مشاهده مي کنند و خودشان قيمت گذاري مي کنند و به املاکي ها اعلام مي کنند. مشاوران املاک چون قيمت هاي اعلامي از سوي خود مالکان را به خريداران معرفي مي کنند، اينجا مقصر شناخته مي شوند وگرنه مشاورين املاک هيچ تاثيري در افزايش قيمت مسکن ندارند.

وي افزود: زماني، مشاوران املاک بودند که قيمت آپارتمان ها را مشخص مي کردند و قيمت گذار بودند و ما شاهد بوديم که قيمت مسکن به صورت منطقي افزايش پيدا مي کرد، اما امروز قيمت گذاري مسکن در دست فضاي مجازي و اپليکيشن هاي مختلف است و قيمت ها از دست مشاوران املاک خارج شده است. مردم عادت کرده اند که در اپليکيشن هاي مختلف و فضاي مجازي قيمت اعلام کنند و حتي ما شاهد هستيم که عده اي قيمت سازي هم انجام مي دهند.

گودرزي تاکيد کرد: اين مشاوران املاک هستند که کمترين قيمت ها در فضاي مجازي را بررسي ميکنند و بعد در پلتفرم هايي مثل ديوار آگهي مي کنند.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران گفت: به زودي اپليکشن املاک راه اندازي مي شود و اميدوارم بتوانيم کمک حال دولت و مردم باشيم. اين اپليکيشن از برنامه هاي موجود به مراتب بهتر است و قطعا کمک حال مردم مي شود.
وي در ارزيابي عملکرد و تاثير راه اندازي سامانه املاک و مستغلات از سوي وزارت راه و شهرسازي بيان کرد: اين که عده اي کاغذ سفيد را به جاي قرارداد در سامانه املاک و مستغلات ثبت مي کنند را تاييد نمي کنم، چون خودم اين موضوع را نديدم، اما اتحاديه مشاوران املاک در سال ۸۷ زماني که هيچ کدام از مسئولان حوزه مسکن به فکر نبودند، براي شفافيت ساماندهي قراردادها و قانون مداري، سامانه املاک و مستغلات را طراحي کردند. همان زمان هم قرار بود که بعد از اينکه اين سامانه راه اندازي شد ما با بسياري از نهادها و سازمان هايي که ارتباط مستقيمي در حوزه مسکن دارند، ارتباط مستقيم برقرار کنيم تا مشاوران املاک بتوانند مسئوليت قانوني خود را اجرا کنند. به هر دليل اين اتفاق نيفتاد و يکسري در آن سال ها همکاري نکردند.

گودرزي ادامه داد: در هر صورت امروز دولت سيزدهم که بسيار پر کار است و ترک فعل دولت هاي قبلي هم بر دوش اين دولت است، همين سامانه املاک و مستغلات را راه اندازي کرده و با تمام حوزه هاي املاک ارتباط برقرار کرده و قصد دارد به نوعي ساماندهي کند.

وي تاکيد کرد: اين سامانه از ديدگاه دولت شايد براي تنظيم موقت بازار مسکن موثر باشد؛ اما اشکالات حقوقي، امنيتي و اجتماعي هم خواهد داشت. مهمترين ايراد اين سامانه اين است که اهليت افراد را نميتواند تشخيص دهد و ما شاهد باشيم که اين قرارداد به غير واقعي در سامانه ثبت شده و افراد حقيقي اصلا وجود ندارند. اين ها مسائلي است که اگر پيگيري نشود، فردا شاکي هاي زيادي به وجود خواهد آمد و قوه قضائيه درگير مسائل پيچيده اي خواهد شد. حاصل يک عمر زندگي مردم يک آپارتمان است و آنها به راحتي نخواهند پذيرفت که حاصل يک عمر زندگي خود را در اختيار يک سامانه قرار دهند.

گودرزي افزود: ۱۵۰ هزار مشاور املاک داريم که با خانواده هاي اين عزيزان بين ۲ تا ۳ ميليون نفر خواهند شد. معتقدم با راه اندازي اين سامانه به جز اينکه اصلا از نظر حقوقي مشکل دارد، در کار مشاوران املاک هم اختلال ايجاد مي کند.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران تصريح کرد: افرادي که سامانه املاک و مستغلات را راه‎اندازي کردند به بعضي مسائل مهم و جزئيات دقت نکردند. دوستان توضيح بدهند که خريدار و فروشنده و يا مستاجر و مالک چگونه يک آپارتمان را پيدا کنند. ما کلا دو پلتفرم در کشور داريم. يعني شما جمعيت ۲ تا ۳ ميليون نفري را در نظر نگرفتيد و دو سايت راه اندازي کرديد و فقط براي آنها درآمد ايجاد کرديد .

وي افزود: اصلا مردم از کجا بايد اين آپارتمان ها را مشاهده و پسند کنند؟ از نظر مشاعات ، خيابان و هر موضوعي که مربوط به اجاره يا خريد مي شود در اين سامانه در نظر گرفته نشده است و اينکه طرفين به املاک ها مراجعه کنند و مشاوران فايل ها را به آنها نشان دهند و مستاجر و مالک، يا خريدار و فروشنده بروند در يک سامانه قرارداد را بنويسند، ظلم به مشاوران املاک است.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در خصوص گفته هايي مبني بر تصويب قانوني در مجلس شوراي اسلامي براي تغيير دوباره نرخ کميسيون مشاورين املاک بيان کرد: من هم اين خبر را شنيده ام. حق الزحمه مشاوران املاک بر اساس درصدي از قيمت معامله ملک است؛ ولي آنها قصد دارند نرخ حق الزحمه مشاوران املاک را از طريق ديگري بر اساس ارزش مالياتي ملک تعيين کنند. بنده اطلاع ندارم که مجلس مي خواهد نرخ حق الزحمه مشاوران املاک را کم و يا زياد کند. من از قانونگذاران مي خواهم آنچه را که به عنوان نرخ حق الزحمه مشاوران املاک مصوب مي کنند از نرخ فعلي کمتر نباشد و بر اساس سبد زندگي و تورم ايجاد شود که اين قشر دو ،سه ميليون نفري را هم به قشر ضعيف تبديل نکنند.

گودرزي با شايعه خواندن پديده اي به نام پشت بام خوابي اظهار کرد:چه در سال هاي گذشته که در اتحاديه بودم و چه در حال حاضر، با توجه به گزارش ميداني بازرس ها در مناطق و چه گزارش مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران اين موضوع را تاييد نکردند و صحت ندارد، بنده هم اين خبر را تاييد نمي کنم و هرکسي اين مسأله را بيان کرده شايعه است و اعتباري ندارد.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در پاسخ به اينکه گفته ميشود بعضي از املاکي هاي شمال تهران با دلار و ارزهاي ديجيتال آپارتمان و ملک هاي کلنگي خريد و فروش مي کنند گفت: من بعيد مي دانم که اين مسئله در املاکي هاي تهران اتفاق افتاده باشد. چون طبق قانون نظام صنفي معاملات ملکي بايد با وجه رايج مملکت باشد.

گودرزي در بخشي از صحبت هاي خود در خصوص راه اندازي سايت درگاه ملي مجوزها نيز گفت: وقتي اين سامانه راه اندازي شد، اصناف در جلسه اي که با آقاي سياح مجري اين طرح داشتند، نسبت به درگاه ملي مجوزها به ايشان انتقاد کردند و آقاي سياح هم قبول کردند که اشکالاتي وجود دارد و رفع خواهند کرد. هيچکس مخالف سرعت بخشيدن به دريافت مجوز نيست؛ اما بعضي از آموزش ها را لازم دارند، تخصصي کار مي کند و براي ارائه جواز نياز به بازرسي دارند. مسئله مهم اين است که در اين سامانه متراژ محل کسب قيد نشده و هرشخصي مي تواند با هر متراژ و يک جواز کسب و کار فعاليت کند. ما دوست داريم که در اتحاديه ها آن امضاي طلايي به قول بعضي از دوستان که البته ما نديديم را بردارند، اما نبايد در نظارت، مديريت و آن حرکت راهبردي که اتحاديه بر مجموعه هاي زيردست و اعضاي صنفي خودش بايد داشته باشد، خللي ايجاد شود.

وي ادامه داد: وقتي افرادي که مجوز دريافت مي کنند از ابتدا اصلا اتحاديه را نمي شناسند و جواز را از يک سامانه دريافت کردند چگونه ما مي توانيم نظارت بر فعاليت آنها داشته باشيم. از نظر من براي اينکه مشکلي ايجاد نشود ابتدا و انتهاي دريافت جواز بايد اتحاديه باشد. درباره صنف اتحاديه مشاوران املاک، مسئولان وزارت راه و شهرسازي قول داده اند که براي دريافت جواز يک بازنگري انجام دهند تا مشاوران املاک براي جواز به مشکلي نخورند.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در پايان از کاهش قيمت مسکن در ماه هاي آينده خبرداد و گفت: با توجه به افزايش غيرمنطقي و سرسام آوري که قبل سال در حوزه مسکن داشتيم، قدرت خريد مردم کاهش پيدا کرده است و در بازرسي هايي که انجام داديم ، مشاهده شده که قيمت مسکن در مناطق شمالي شهر کاهش پيدا کرده و قيمت اجاره بها هم در اکثر مناطق شمالي ثبات پيدا کرده است. در مناطق جنوبي و متراژ هاي کوچک تر قيمت مسکن تقريبا به ثبات رسيده است. تصور مي شود که اگر اتفاق خاصي در ماه هاي آينده رقم نخورد و با کاهش قيمت دلار و... قيمت مسکن در ماه هاي آينده کاهش خواهد يافت و يا حداقل ثبات داشته باشد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

تهران رسانه | برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری تهران آغاز شد.

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

تهران رسانه | «سمیه گلپور» یکی از چهره‌هایی است که از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم راه پیدا کرده است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت