نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران

نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

سه شنبه 1403/02/25

کتاب رسانه؛

درآمدی بر مطالعات اجتماعی پروژه های عمرانی در ایران

تهران رسانه | نگارش کتاب «درآمدی بر مطالعات اجتماعی پروژه‌های عمرانی در ایران» به کوشش سیدهاشم میرصانع به پایان رسید.

درآمدی بر مطالعات اجتماعی پروژه های عمرانی در ایران

به گزارش تهران رسانه ؛ نگارش کتاب «درآمدی بر مطالعات اجتماعی پروژه‌های عمرانی در ایران» به کوشش سیدهاشم میرصانع به پایان رسید و توسط انتشارات فرهنگ و تمدن در مرحله اخذ مجوز چاپ قرار گرفت.

در تبیین این کتاب آمده است:
همه‌ سازمان‌هايی که به نحوی با جوامع انسانی و محیط‌زیست ارتباط پیدا می‌کنند، پيش از هر اقدامي، ارزيابی منطقي از نيازمندي‌هاي جامعه‌ هدف را لازم دارند تا بر اساس آن، ضمن برنامه‌ريزي، در راستاي تحقق اهداف خود گام بردارند و بایستی ارزيابي منطقي از پيامدهاي اجتماعي، فرهنگی و زیست‌محیطی آن به‌دست آورند تا بر همین اساس تحقق اهداف خود را پیگیری نمایند.

امروزه تهيه‌ طرح‌های مطالعاتی و سنجش آثار اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی در کنار سایر مطالعات فنی و اقتصادی بسیار مهم است چون در پرتو آن، شناختي دقيق‌تر از آثار پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای فراهم می‌شود و با کمک آن می‌توان بسیاری از هزينه‌هاي اجتماعي، فرهنگی و زیست‌محیطی را كاهش داد.

از سوی دیگر مطابق قانون تمامی نهادهای دولتی موظف هستند تا برای تمامی طرح‌های مهم خود، مطالعات و در نهایت پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی را‌ تهیه و آماده نمایند.

این امر مهم اما در ابتدا، نیاز به نهادینه کردن تفکر مطالعات اجتماعی در بین سازمان‌ها و مدیران و سپس آموزش مستمر و تهیه راهنماها و استانداردهای مربوطه دارد تا برنامه‌ریزی دقیق و مشخص بر مبنای یک سند مدون صورت گیرد تا امکان طرح‌ریزی عملیاتی، گام به گام، با اهداف مشخص قابل حصول و ارزشیابی نتایج آن را فراهم سازد.

در این کتاب که با هدف آشنایی مدیران و سازمان‌ها به موضوع مطالعات اجتماعی و ارزیابی‌های مربوطه در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی تهیه شده است ابتدا مروری بر تاریخ توسعه و مطالعات اجتماعی طرح‌ها و پروژه‌ها و تبیین تعاریف مربوطه می‌شود. سپس مكاتب و نظريات مطالعات و ارزيابي پديده‌هاي اجتماعي در این خصوص معرفی می‌شوند.

تبیین دیدگاه‌های توسعه اجتماعی، ارائه مثال‌هایی از چارچوب مفهومي ارزيابي پيامدهاي بلاياي طبيعي، تبیین تجارب و نمونه ارزيابي اجتماعي در وزارت نيرو، ارائه پیشنهادهایی به سازمان‌ها و در نهایت پیوست‌هایی مرتبط با قوانین و اسناد بالادستی در خصوص مطالعات و ارزیابی‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی، از جمله مباحث این کتاب می باشند؛ که امید است مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

درآمدی بر مطالعات اجتماعی پروژه های عمرانی در ایران

بنابر این گزارش؛ بزودی این کتاب با نظارت علمی دکترمصطفی پاکدل‌نژاد توسط انتشارات فرهنگ و تمدن در سایز وزیری و با حمایت رسانه ای تهران رسانه منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت