نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران

نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

پنج شنبه 1403/02/20

بانوان رسانه؛

اولین صعود زنان به قله های تهران

تهران رسانه | نخستین صعود زنان کوهنورد تهران در سال ۱۳۱۵ به قله توچال با ارتفاع ۳۹۳۳ متر انجام شد.

اولین صعود زنان به قله های تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ ورزش بانوان در ایران تاریخچه‌ای طولانی ندارد، اما افتخاراتی که بانوان توانسته‌اند به‌ویژه در سال‌های اخیر به‌دست آورند نشان‌دهنده باور و اعتماد به‌نفس بانوان ایرانی است که در مقام یک زن، مادر و ورزشکار توانسته‌اند با تلاش و فعالیت در رشته‌های مختلف ورزشی، مدال‌آوری کنند و خوش‌ بدرخشند.

مروری بر تاریخچه شروع فعالیت‌های ورزش بانوان در تهران نشان می‌دهد تا دهه ۲۰ چیزی به‌عنوان فعالیت بانوان در ورزش نداشته‌ایم و البته فعالیت‌های مردان هم محدود به بازی‌های سنتی بود. بنابراین، می‌توان به‌طور قاطع گفت که در دوره قاجار موضوعی به‌نام ورزش ‌بانوان وجود نداشته و چه بسا دختران از بازی‌های دخترانه هم منع می‌شدند و از سوی پدران یا همسرانشان مورد توبیخ قرار می‌گرفتند.

طبیعی است در دوره‌ای که دختران اجازه حضور در اجتماع را نداشتند، موضوعی مانند ورزش کردن هم مطرح نبود. ضمن اینکه ورزش و تشکیل رشته‌های ورزشی هم هنوز به شکل امروزی وجود نداشت. از نیمه دوم حکومت پهلوی اول، ورزش مورد توجه قرار گرفت و ورزش زنان نیز از این مقطع به‌تدریج به‌عنوان پدیده‌ای اجتماعی مطرح شد.

در واقع، از زمانی که مدارس به شکل نوین اداره شد، ورزش به مدارس دخترانه هم راه پیدا کرد. در سال ۱۳۰۶ «قانون ورزش اجباری در مدارس» به تصویب رسید؛ قانونی که دختران دانش‌آموز را هم شامل می‌شد. از سال ۱۳۳۲ به بعد که فدراسیون‌های ورزشی شکل گرفتند، درخشش زنان در بازی‌های آسیایی که در تهران برگزار شد و مدال‌آوری بانوان در رشته شمشیربازی و ‌چند رشته دیگر، انگیزه و شوق دختران را برای حضور در عرصه ورزش بیشتر کرد.

به‌عنوان مثال با توجه به اینکه خانواده اکبری در ورزشگاه امجدیه زندگی می‌کردند، صدیقه اکبری اولین نفر از آن‌ خانواده بود که توانست در رشته تنیس قهرمان شود و بعد از او، بردارانش هم به سمت تنیس حرفه‌ای روی آوردند و مدال کسب کردند. همچنین نخستین صعود زنان کوهنورد تهران در سال ۱۳۱۵ به قله توچال با ارتفاع ۳۹۳۳ متر انجام شد. در سال ۱۳۲۵ نخستین تشکیلات کوهنوردی زنان در باشگاه ورزشی دبیرستان دخترانه نوربخش، تشکیل شد و در سال ۱۳۲۶ هم اولین صعود زنان به قله دماوند با ارتفاع ۵۶۷۱ متر انجام گرفت.

نخستین رویدادهای ورزشی در شاخه بانوان از سال ۱۳۳۲ به بعد و به دوران پهلوی دوم مربوط می‌شود. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران وقفه‌ای در ورزش بانوان ایجاد شد و در ادامه هم جنگ تحمیلی موانعی را پیش روی ورزش در ایران برای زنان و مردان قرار داد، اما به مرور و با استقبال بانوان از ورزش، شاهد درخشش بانوان در تمامی رشته‌های ورزشی هستیم.

این روزها با سربلندی می‌توانیم از درخشش بانوان در بازی‌های آسیایی به خود ببالیم.

نصرالله حدادی | تهران‌پژوه




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

تهران رسانه | برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری تهران آغاز شد.

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

تهران رسانه | «سمیه گلپور» یکی از چهره‌هایی است که از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم راه پیدا کرده است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت