نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران

نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

جمعه 1403/02/21

آگهی رسانه؛

طبیعت همیشه زنده در شهر شلوغ

تهران رسانه | در این مقاله قصد داریم که به معرفی دیوار سبز و مزایای استفاده از آن بپردازیم و همچنین انواع متفاوت آن را با هم بررسی کنیم، پس ما را تا پایان همراهی کنید.

طبیعت همیشه زنده در شهر شلوغ

استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی و خارجی همواره می‌تواند حس شادابی و سر زندگی را به افراد منتقل کند. در علم روانشناسی رنگ، رنگ سبز به عنوان رنگ زندگی شناخته می‌شود. دیوار سبز سازه‌ای گیاهی است که بر روی دیوار نصب می‌شود و یکی از جذاب ترین عناصری است که در دکوراسیون داخلی و دکوراسیون خارجی می‌توان استفاده کرد و با استفاده از آن می‌توان به فضایی زیبا و طبیعت همیشه زنده و پایدار را در شهرهای مدرن و شلوغ دست یافت. در ادامه ‌این مقاله قصد داریم که به معرفی دیوار سبز و مزایای استفاده از آن بپردازیم و همچنین انواع متفاوت آن را با هم بررسی کنیم، پس ما را تا پایان همراهی کنید.

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز سازه‌ای گیاهی است که بصورت عمودی بر روی دیوار نصب می‌شود و به آن باغچه عمودی نیز گفته می‌شود و امروزه در صنعت دکوراسیون و محوطه سازی به یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین عناصر در بهبود زیبایی دکوراسیون داخلی و حتی دکوراسیون خارجی تبدیل شده است. ‌این عناصر مزایای زیادی را به ما هدیه می‌دهند. از جمله آن‌ها می‌توان به تعدیل هوای محیط، جذابیت بصری، کنترل صدای محیط و… اشاره کرد.

انواع دیوار سبز

دیوار سبز هیدروپونیک

یکی از محبوب ترین انواع دیوار سبز است که در آن به طور کامل خاک حذف شده است. در ‌این سیستم پرورش گیاهان در آب و مواد معدنی مخصوص انجام می‌شود. پرورش گیاهان در ‌این سیستم هزینه بیشتری داشته اما بازدهی بالاتری هم دارد. در ‌این سیستم ابتدا فضای تعبیه شده برای اجرای گرین وال را مشخص می‌کنیم. لوله‌های ‌این سیستم، با الگوی مناسب و دلخواه کار می‌شوند که عموما از گونه مارپیچ آن استفاده می‌شود. پس از اجرای لوله کشی، گیاهان دلخواه و متناسب با رشد در محیط را انتخاب می‌کنیم. برای اجرای سیستم هیدروپونیک به پمپ آبی نیاز داریم که آب را به بالا پمپاژ کرده و به لوله‌ها برساند. بر روی بدنه لوله‌ها، سوراخ‌هایی وجود دارد که محل رشد گیاه است. توجه داشته باشید که آب به تنهایی کافی نیست و باید مواد معدنی به میزان کافی به آن اضافه شود.

دیوار سبز مدولار

اما به سراغ یکی دیگر از بهترین انوع دیوار سبز برویم. دیوار سبز مدولار. شاید ‌این سیستم را به دفعات دیده باشید. ستون و بدنه اصلی ‌این گرین وال، داربست است. عمدتا جنس داربست‌ها استیل گالوانیزه است. ‌این سازه‌ها هم می‌توانند بر روی دیوار کار شوند هم به صورت سازه‌ای مستقل به کار بروند. مزیتی که ‌این نوع گرین وال دارد ‌این است که می‌توان به آن هر شکلی که دوست دارید را بدهید. بهتر است که در سیستم مدولار از گیاهان بالا رونده استفاده شود تا با توجه به نوع شکل گیری سازه، رشد کنند و به همان مدل حرکت رویشی خود را ادامه دهند. ریشه گیاهانی که در ‌این سیستم به کار میروند، در بخش پایینی سازه رشد می‌کنند.

دیوار سبز نمد پلیمری

حال نوبت معرفی و بررسی یکی از پر مزایاترین انواع دیوارسبز است. در دیوار سبز نمد پلیمری ابتدا قاب اصلی با شکل دلخواه را اجرا کرده و سپس پارچه‌های نمدی که قابلیت زهکشی دارند را بر روی قاب‌های زیرساخت نصب می‌شود. ‌این پارچه‌ها باید به گونه‌ای نصب شوند که بتوان یک یا چند گیاه را به صورت رو به بالا برروی آن‌ها قرار داد. سپس گیاه مورد نظر در ‌این محفظه‌ها ساخته می‌شوند. ویژگی مثبتی که ‌این نوع از گرین وال دارد ‌این است که به راحتی می‌توان گیاهان را تعویض و جایگزین نمود. همچنین علاوه بر سبکی سازه، می‌توان گیاهان گوناگونی را برروی آن اجرا کرد.

دیوار سبز کابلی

اگر نیاز دارید که گیاهانی که استفاده می‌کنید رشد سریعی داشته باشند، استفاده از ‌این روش بسیار مناسب است. اصلی ترین ابزار برای اجرای ‌این سازه، توپی‌های فولادی ضد زنگی است که محل عبور کابل‌ها است. ‌این توپی‌ها قابلیت کشش و انقباض کابل‌ها را دارد. در واقع بهترین وسیله‌ای که می‌توان برای محافظت از کابل‌ها استفاده کرد هم همین توپی‌ها است. در ‌این سیستم شما می‌توانید طرح دلخواه خود برای سازه را طراحی و اجرا کنید. سپس گیاهان مورد نظر حال چه به صورت گلدان و چه به صورت پیچشی بر دور سازه را بر روی آن قرار می‌دهیم. آبیاری گیاهان در ‌این سیستم خیلی شما را اذیت نمی‌کند و کار ساده‌ای است اما تعویض گیاهان با توجه به شکل قرار گیری محل اتصال کابل‌ها کمی پیچیده است.

دیوار سبز شبکه‌ای

یکی از سیستم‌های گرین وال تکامل یافته در انواع دیوار سبز است. به واقع می‌توان ‌این سیستم را نسخه تکامل یافته دیوارسبز کابلی دانست. استخوان بندی ‌این نوع از گرین وال به دیوار یا بدنه ساختمان متصل می‌شود. با توجه به استفاده از شبکه‌های توری در بدنه ‌این سازه، قابلیت انعطاف بالاتری نیز دارد. ‌این مزیت باعث می‌شود تا بتوانیم شکل دلخواه خودمان را به راحتی به آن بدهیم. البته ‌این را هم در نظر داشته باشید که رشد گیاهان در سیستم شبکه‌ای سرعت پایین تری دارد و اگر بخواهید از آن استفاده کنید، باید حتما پشتیبانی بیشتری از آن به عمل آورید.

استفاده از کدام نوع دیوار سبز بهتر است؟

انواع دیوار سبز با توجه به قابلیت‌هایی که دارند، می‌توانند برای سلایق مختلف مناسب باشند. برای مثال اگر قصد دارید که یک طرح مدرن یا عجیب را برای دیوارسبز منزلتان طراحی و اجرا کنید، بهتر است که از نوع کابلی یا شبکه‌ای استفاده کنید. یا مثلا اگر قصد دارید در فواصل زمانی کم گیاهان موجود بر روی گرین وال را تعویض کنید، بهتر است که از نوع نمد پلیمری استفاده کنید. امروزی ترین و پاک ترین نوع دیوار سبز نیز، دیوار سبز هیدروپونیک است که در آن خاک وجود ندارد و بیماری‌های خاکی از بین رفته اند. پس، شما باید با توجه به سبک زندگی و سلایق خود نوعی مناسب از انواع دیوار سبز را برای زیبایی دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

مزایای دیوار سبز هیدروپونیک

سرعت کشت بالاتر به دلیل استفاده از روش هیدروپونیک.

عایق صدا در صورت استفاده در دیوار بیرونی.

کاهش آلودگی محیط.

صرفه جویی در مصرف آب.

متعادل کردن دمای محیط و بهبود و صرفه جویی در مصرف انرژی.

اشغال فضای کم به خاطر جایگذاری روی دیوار.

افزایش سرعت رشد گیاهان به دلیل بهره گیری از روش هیدروپونیک.

هزینه اجرای دیوار سبز

همانطور که در قسمت‌های قبلی خواندید، انواع دیوار سبز با توجه به متریال به کار رفته در اجرا سازه‌هایشان می‌توانند هزینه‌های متغیری داشته باشند. همچنین با توجه به متراژ مساحتی که دیوار سبز باید در آن اجرا شود، قیمت گرین وال‌ها دستخوش تغییر می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع دقیق تر از هزینه اجرای انواع دیوار سبز، با مشاوران مجموعه اوحددکو در تماس باشید.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم، در علم روانشناسی رنگ، رنگ سبز همواره به عنوان رنگی که حس زندگی و طراوت را به افراد منتقل می‌کند شناخته می‌شود و استفاده از ‌این رنگ در قالب دیوارسبز در محیط‌های مختلف شهرهای شلوغ می‌تواند به زنده نگه داشتن طبیعت آن‌ها کمک کند. همچنین شما می‌توانید با بهره گرفتن از ‌این عنصر در خانه یا محل کار خود، از مزایای زیاد آن بهره ببرید. لذا می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش خرید ملزومات، طراحی و اجرای دیوار سبز، با کارشناسان گروه فنی مهندسی اوحددکو تماس بگیرید. از ‌اینکه ما را تا پایان همراهی کردید از شما متشکریم. امیدواریم که مطالب ارائه شده در ‌این مقاله برای شما مفید بوده باشد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

تهران رسانه | برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری تهران آغاز شد.

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

تهران رسانه | «سمیه گلپور» یکی از چهره‌هایی است که از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم راه پیدا کرده است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت