چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

سه شنبه 1403/03/01

آگهی رسانه؛

بررسی انواع سرقت و مجازات سارق در قانون ایران

تهران رسانه | تعریف سرقت در قانون جدید عملی غیر قانونی و مجرمانه تلقی شده، به معنی دیگر سرقت عبارت اند از ربودن مال غیر همچنین طبق ماده قانون (۲۶۵) قانون مجازات اسلامی اگر کسی مال غیر از مال خودش را ربوده باشد مجرم شناخته شده و باید به سزای اعمالش برسد،

بررسی انواع سرقت و مجازات سارق در قانون ایران

سرقت به چه معناست:سرقت یا دستبرد زدن به معنی ربودن، برداشتن، کش رفتن، بلند کردن دارایی شخص بدون رضایت او می باشد که این فعل عملی مجرمانه تلقی شده و غیر قانونی است، مالکیت افراد بر روی اموالشان یکی از مهم ترین حقوق بشریت از گذشته تا به امروز می باشد اما متاسفانه افرادی وجود دارند که بدون توجه به حق و حقوق دیگران دست به عمل مجرمانه و ناپسندانه سرقت می زنند، مع الاسف باید گفت برخی از این سرقت ها نیز با خشونت و سلاح سرد و گرم همراه می باشند چه بسا اشخاصی که به دست همین مجرمین کشته و یا آسیب دیده اند، مقاله نگاشته شده ما نیز با موضوع بررسی انواع سرقت و مجازات سارق در قانون ایران و هر آن چیز که لازم است درباره سرقت بدانید می باشد، همچنین اگر شما نیز جزوی از افرادی می باشید که به اموالتان دستبرد زده اند پس بی شک به یک وکیل خبره و ماهر نیاز دارید شما می توانید جهت مشاوره حضوری و غیر حضوری به بهترین وکیل کیفری در بندر عباس مراجعه کنید، در ادامه باما همراه باشید.

تعریف سرقت در قانون جدید+ انواع سرقت

تعریف سرقت در قانون جدید عملی غیر قانونی و مجرمانه تلقی شده، به معنی دیگر سرقت عبارت اند از ربودن مال غیر همچنین طبق ماده قانون (۲۶۵) قانون مجازات اسلامی اگر کسی مال غیر از مال خودش را ربوده باشد مجرم شناخته شده و باید به سزای اعمالش برسد، همینطور این قانون برای تمامی اشخاص جامعه وضع شده و  اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی یکسان است. ایضا بهتر است بدانید سرقت یکی از انواع دعاوی می باشد که ماده قانونی زیادی در اینباره وضع شده و مجازات جرم سرقت در قانون از ۳ تا ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق را برای مجرم در نظر گرفته می شود، به همین دلیل حضور وکیل در این نوع دعاوی می تواند بسیار مفید واقع شود، شما می توانید برای انتخاب وکیل حاذق و با تجربه به بهترین وکیل بندر عباس مراجعه کنید، وکلایی که در این زمینه سررشته دارند می توانند با جمع آوری ادله محکمه پسند و همچنین دفاعیه های موفق در مقابل قاضی شمارا به نتیجه دلخواهتان برسانند.

به طور کلی جرم سرقت را می توان به دودسته تقسیم بندی کرد:

  • سرقت حدی:  سرقت از نوع حدی دارای ۱۴ شرایط است، برای اینکه سرقت جرم تلقی شود باید این شروط وجود داشته باشد، همانطور در صورتی که یکی از شروط سرقت حدی وجود نداشته باشد جرم در دسته های دیگر مورد بررسی قرار می گیرد.

شروط ۱۴ گانه سرقت حدی:

  1. شی دزدی شده دارای مالیات باشد.
  2. اموال دزدی در حرز باشد.
  3. هتک حرز مال.
  4. خارج کردن مال از حرز.
  5. سرقت به طور مخفیانه انجام شود.
  6. سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.
  7. مال دارای ارزش معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد.
  8. مال سرقت رفته از اموال دولتی، وقف عام، وقف جهات عام نباشد.
  9. سرقت در زمان قحطی صورت نگرفته باشد.
  10. صاحب مال از سارق در مراجع قضایی شکایت کند.
  11. قبل از اثبات جرم سارق صاحب مال آن را نبخشیده باشد.
  12. مال مسروق قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.
  13. مال سرقت شده قبل از اثبات مجرم بودن سارق به اسم او در نیاید.
  14. مال مسروق از اموال سرقت شده یا مغصوب نباشد.
  • سرقت تعزیری: زمانی می توان گفت سرقت تعزیری است ک شرایط سرقت حدی را نداشته باشد ، به طور کلی سرقت تعزیری به معنای ربودن مال غیر بدون اجازه صاحب مال است، لازم به ذکر است که جرم زمانی تعزیری شناخته می شود که دارای شرایط ذیل باشد.
  1. سرقت در هنگام شب اتفاق بیافتد.
  2. سارقان بیش از دو نفر باشند.
  3. یک یا چند نفر از آنها دارای اسلحه سرد و یا گرم باشند.
  4. سارق حرز را شکسته باشد.
  5. سارقان در حین سرقت به شخصی آزار رسانده باشند.

تعریف سرقت در قانون جدید+ انواع سرقت

مجازات سرقت حدی چیست؟

طبق ماده ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی که در مورد مجازات سرقت حدی وضع شده است در مرحله اول قطع چهار انگشت به طوری که فقط کف دست باقی بماند، در مرحله دوم قطع پای چپ از قسط برآمدگی به طوری که فقط جای مسح باقی بماند، در مرحله سوم حبس ابد و در مرحله چهارم اعدام حتی اگر سارق در زندان باشد.

همینطور نکته ای که باید ذکر کنم! اگر سارق عضوی را که برای قطع کردن در نظر گرفته شده بوده را دارا باشد معمولا به یکی از حبس های تعزیری دچار می شود و عضو دیگر جایگزین آن عضو نمی شود، برای مثال کسی که انگشتانش را سابقا از دست داده باشد عضو دیگری جایگزین انگشتان نمی شود.

همچنین شاید برایتان جالب باشد بدانید در هنگام حبس ابد جرم سرقت حدی اگر مجرم  حین اجرای مجازات توبه کند و مقام رهبری  آزادی او را صلاح بداند، مجرم عفو شده و آزاد می شود و یا اگر مقام رهبر ی نیز صلاح بداند می تواند حکم اورا به حکم تعزیری تغییر دهد.

مجازات سرقت تعزیری در قانون جدید چیست؟

به طور کلی باید گفت که مجازات سرقت تعزیری در قانون جدید به صورتی که اتفاق افتاده بستگی دارد برای مثال باید بررسی کرد که آیا سرقت با سلاح سرد و گرم بوده و یا ساده، آیا سارق آزار به صاحب مال رسانده یا خیر؟ این موضوع باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرید در ادامه مطلب هر کدام از شرایط مجازات سرقت تعزیری را  به طور مجزا برایتان شرح می دهیم.

  •  جرم سرقت تعزیری ساده:  اگر سرقت تعزیری ساده باشد از ۳ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق می باشد.
  • مجازات جرم سرقت مسلحانه:  اگر جرم سرقت مسلحانه باشد مجرم به ۳ تا ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.
  • مجازات جرم سرقت از مناطق محروم:   اگر جرم سرقت از مناطق آسیب دیده و یا محروم باشد مجرم به ۱۵ سال حبس و شلاق محکوم می شود.
  • سرقت از دفاتر دولتی: اگر مجرم از دفاتر دولتی سرقت کرده باشد محکوم به حبس از ۳ ماه تا ۱۵ سال به همراه ۷۴ ضربه شلاق می شود.

مجازات سرقت تعزیری مشدد چیست؟ سرقت تعزیری مشدد از عوامل تشدید مجازات بوده است و مجازات سرقت تعزیری مشدد شدیدتر از سرقت تعزیری ساده است، به طور کلی در مطلب بالا خواندید که اگر سرقت تعزیری ساده باشد از ۳ تا ۵ سال حبس به همراه ۷۴ ضربه شلاق محکومیت دارد و حال اگر سرقت از نوع تعزیری مشدد باشد مجرم محکوم به اعدام است. در ادامه برخی از مجازات جرم تعزیری مشدد را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • سرقت از صحنه حادثه: ۱ تا ۵ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق.
  • سرقت در شب: ۵ تا ۱۵ سال حبس.
  • سرقت مسلحانه: ۱۰ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق.
  • از بین بردن پلمپ:  ۲ تا ۱۰ سال حبس.
  • سرقت از اما کن دولتی: ۱۰ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق.
  • سرقت انشعاب آب، برق، گاز: جبران خسارت وارد شده و پرداخت خسارت ۲ برابر خسارت وارد شده.

در اینجا ممکن است برای برخی سوال پیش آید که به طور کلی مدت زمان حبس سرقت چقدر است؟ در جواب این سوال باید بگووییم که مدت زمان حبس سرقت بستگی به نوع سرقت صورت گرفته دارد که در متن بال آن ها را به طور جداگانه برایتان شرح دادیم.

سوال دیگری که اصولا برای سرقت تعزیری پرسیده می شود این است که آیا سرقت تعزیری قابل گذشت است؟ در پاسخ به این سوال نیز باید گفت در صورتی که  ب سرقت مال ارزش آن زیر ۲۰ میلیون باشد و شاکی در هر مرحله از اجرای پرونده رضایت دهد قابل گذشت است، اما اگر ارزش مال بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد جرم غیر قابل گذشت است حتی اگر شاکی رضایت دهد.

راه های اثبات جرم سرقت

راه های اثبات جرم سرقت!

از آنجایی که اثبات جرم سرقت بدون دلیل از طرف دادگاه قابل قبول نمی باشد برای اثبات این جرم باید مدارک و شواهد محکمه پسند موجود باشد، این شواهد و مدارک می تواند شامل اقرار، شهادت، سوگند و موارد قانونی، علم قاضی باشد، در ادامه قصد داریم تا ادله اثبات جرم سرقت را مورد بررسی قرار دهیم همچنین نکته دیگری که باید ذکر شود این است که این ادله می تواند برای اثبات بی گناهی مجرم نیز به کار رود.

  • اقرار متهم: بهترین راه اثبات جرم سرقت اقرار خود متهم است، اقرار به جرم سرقت حدی باید در مقابل قاضی انجام شود و فقط در این صورت اعتبار دارد.
  • شهود شاهدین: راه دیگری که می توان جرم سرقت را ثابت کرد شهادت شاهدین در دادگاه مقابل قاضی است، شاهد باید در هنگام وقوع جرم در آنجا حضور داشته تا بتواند در مقابل فعل پیش آمده را به طور کامل توضیح دهد، اصولا شاهدین باید دو مرد عاقل و بالغ باشند تا شهادت آنها از طرف دادگاه مورد قبول واقع شود در غیر اینصورت دادگاه شهادت آنها را می شنود اما به عنوان شاهد آنها را نمی پذیرد.
  • سوگند:  هیچ گونه از سرقت چه از نوع تعزیری باشد و یا از نوع حدی باشد، نمی توان با سوگند خوردن اثبات عدم سارق بودن کرد به همین دلیل ماده ۲۰۸ قانون مجازات اسلامی درباره این موضوع نوشته شده است " حدود و تعزیرات با سوگند نفی یا اثبات نمی شود.
  • علم قاضی: در رسیدگی به جرم سرقت تحقیقات توسط بازپرس انجام می شود و کیفرخواست به دادگاه و به قاضی ارسال می شود، حال قاضی با مدارک و علم خود باید رای لازمه را صادر کند.

کلام غایی

مقاله بررسی انواع سرقت و مجازات سارق در قانون ایران پایان رسید در این مقاله مطالبی از جمله تعریف سرقت در قانون، انواع سرقت، سرقت حدی، سرقت تعزیری و مطالب مهم دیگری که باید درباره موضوع سرقت بدانید را برایتان به تحریر درآوریم امیدوارم با نگاشتن این مقاله کمک شایانی به شما عزیزان کرده باشم، تشکر که مقاله مارا برای مطالعه انتخاب کرده و تا آخر این مطالب همراه ما بودید.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خیابان شهید ابراهیم رئیسی در تهران

خیابان شهید ابراهیم رئیسی در تهران

تهران رسانه | در زمان مناسب معبری به نام شهید ابراهیم رییسی در پایتخت نام گذاری خواهد شد.

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت