نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران

نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

جمعه 1403/02/21

پلیس رسانه؛

تشریح عوامل موثر در تصادفات تهران

تهران رسانه | رتبه اول علل تامه تصادفات در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه سال جاری در شهر تهران به بحث عدم توجه به جلو اختصاص دارد.

تشریح عوامل موثر در تصادفات تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بان اینکه رانندگی یک فعالیت پیچیده و نیازمند تمام حواس راننده است، گفت: شرط احتیاط آن است که راننده قبل از رانندگی به خوبی استراحت کند زیرا وقتی دچار خواب آلودگی شود بسیاری از محرک‌ها را نمی‌بینید و همین عامل بسیاری از تصادفات است.

سرهنگ رابعه جوانبخت روز چهارشنبه در خصوص علایم خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی اظهار کرد: رانندگان فکر می‌کنند به خواب نمی‌روند، اما مغز کار خود را انجام می‌دهد و او به خواب می‌رود، بارها گفته و تکرار کرده‌ایم رانندگی یک فعالیت پیچیده است و برای آنکه یک رانندگی ایمن داشته باشیم نیازمند به کارگیری تمام حواس خود هستیم.

وی افزود: خستگی و خواب آلودگی را همه ما تجربه کرده‌ایم، وقتی در پی یک فعالیت و کار فیزیکی و روحی روزانه احساس افتادگی انرژی و بی حالی و بی حسی دست می‌دهد و انرژی لازم را برای انجام کارها نداریم، مغز در این حالت برای اینکه بدن را بازیابی کند او را به سمت خوابیدن هدایت می‌کند و با این کار می‌خواهد انرژی از دست رفته را به فرد باز گرداند.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: مغز با کاهش سطح پاسخ‌هایی که به محرک‌های محیطی می‌دهد سعی در جبران افتادگی انرژی می‌کند و بدن را به فاز استراحت می‌برد، مولفه اصلی خواب آلودگی این است که موجب کاهش هوشیاری و سطح واکنش‌های فرد به محرک‌های محیطی می‌شود.

سرهنگ جوانبخت اضافه کرد: تحقیقات علمی نشان می‌دهد مغز پس از خستگی و خواب آلودگی فرد کار خود را انجام می‌دهد و در هنگام خواب آلودگی در حین رانندگی هم پلک‌ها کمی کمک سنگین می‌شوند و حرکت‌های نوسانی سر و گردن آغاز و راننده نمی‌تواند سر خود را خوب و درست نگه دارد و مرتب سر دچار افتادگی می‌شود، خمیازه‌های پی در پی نیز یکی دیگر از علایم خستگی و خواب آلودگی است.

این مقام انتظامی یادآور شد: راننده در شرایط خواب آلودگی مدام فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ و تنظیم می‌کند ولی مجدد فاصله با او کم می‌شود و در این حالت است که از خود می‌پرسد چرا این فاصله کم می‌شود؟

وی گفت: راننده در حین خواب آلودگی مدام مسیرهای بین شهری را اشتباه می‌رود و مسافت‌ها کم می‌شود و این موارد نشان دهنده این است که بدن شما به مرحله خواب وارد شده و اگر راننده فکر می‌کند در هر حال مقاومت می‌کند سخت در اشتباه است چون مغز فرایند و کار خود را انجام و شما را به خواب عمیقی خواهد برد که دیگر در حین رانندگی این زمان باز نخواهد گشت.

۵۱ درصد از علت تامه تصادفات شهر تهران عدم توجه به جلو است

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: ۵۱ درصد از علت تامه تصادفات شهر تهران به بحث عدم توجه به جلو باز می‌گردد، رانندگانی که توجه کافی به جلو نداشتند و این تصادفات معمولا بدلیل خستگی و خواب آلودگی، استفاده از نوشابه‌های الکلی، خطاهای ادراکی، عدم کنترل بر رفتارها در رانندگی و عدم دید مناسب روی داده است.

سرهنگ جوانبخت در خصوص علت تصادفات ۱۰ ماهه شهر تهران توضیح داد: رتبه اول علل تامه تصادفات در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه سال جاری در شهر تهران به بحث عدم توجه به جلو اختصاص دارد در واقع این علت بسیار حائز اهمیت است و در دل خود بحث خستگی و خواب آلودگی را بخوبی بیان می‌کند.

وی تاکید کرد: یک راننده باید تمام مولفه‌های لازم را در حین رانندگی داشته باشد، تصادفات افرادی در حین رانندگی معمولا بدینگونه است که هیچ گونه آثار انعکاسی مانند خط ترمز ندارد و برخورد با موانع ثابت و واژگونی‌ها را بیشتر در این تصادفات می‌بینیم.

۲۶ درصد تصادفات رانندگی تهران شب‌ها

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در هنگام رانندگی با چشمان خواب آلود فرد هیچ گونه توانایی در کنترل رفتار خود ندارد و در این شرایط تصادفات سنگینی را رقم می‌زند.

سرهنگ جوانبخت افزود: در بحث ساعت‌های وقوع تصادفات هم ۲۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران نیز در ساعت ۲۰ تا ۲۴ اتفاق می‌افتد و این ساعت‌هایی است که فرد خسته از کار روزانه است و بدن کم کم به شرایط خواب وارد می‌شود.

وی یادآور شد: رتبه دوم این آمار در ساعات ۲۴ تا چهار صبح است که دقیقا ساعت بیولوژیکی خواب است و افراد به خواب می‌روند و اوج تصادفات فوتی را در این زمان‌هایی که خواب بر افراد چیره می‌شود را شاهد هستیم.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

دانش آموزان تهرانی در کلاس های بازیگری

تهران رسانه | برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری تهران آغاز شد.

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

با «سمیه گلپور» بیشتر آشنا شویم

تهران رسانه | «سمیه گلپور» یکی از چهره‌هایی است که از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم راه پیدا کرده است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت