سکونت ۸۰۰ هزار تبعه غیرمجاز در استان تهران

اعلام ۵ چالش اصلی اجتماعی در استان تهران

فوت ۹۱ تهرانی بر اثر برق گرفتگی در استان تهران

اختلاف فاحش در توزیع اعتبارات روستایی استان تهران

یک شنبه 1404/03/25

کتاب رسانه؛

کتاب «رسانه ها و جامعه؛ قدرت، پلتفرم ها و مشارکت» منتشر شد

تهران رسانه | کتاب «رسانه‌ها و جامعه» با عنوان فرعی «قدرت، پلتفرم‌ها و مشارکت» نوشته‌ی نیکولاس کاراه با ترجمه‌ی دکتر پویا نعمت‌اللهی به بازار نشر عرضه شد.

کتاب «رسانه ها و جامعه؛ قدرت، پلتفرم ها و مشارکت» منتشر شد

به گزارش تهران رسانه ؛ به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سیمای شرق، کتاب «رسانه‌ها و جامعه» با عنوان فرعی «قدرت، پلتفرم‌ها و مشارکت» نوشته‌ی نیکولاس کاراه با ترجمه‌ی دکتر پویا نعمت‌اللهی از سوی این مؤسسه انتشاراتی به بازار نشر عرضه شد.
تمرکز کتاب حاضر بر شناخت‌شناسی انتقادی رسانه‌های پلتفرمی و نقش آنها در مناسبات قدرت است. نویسنده سیر تاریخی فراگرد برساخت بازنمایی و هویت را مورد بررسی قرار داده و اشاره می‌کند که در بخش اعظم قرن بیستم، این فراگرد از سوی صنعت فرهنگ توده‌ای سازماندهی می‌شد. آنگاه در طول یک نسل و از اوایل دهه ۱۹۹۰ به این‌سو عملاً پلتفرم‌های رسانه‌ای به نهاد غالب و مسلط در صنایع فرهنگی تبدیل شدند. آنچه که اکنون مشاهده می‌شود این است که در یکی دو دهه‌ی اخیر مسیر حرکت به‌گونه‌ای بوده که فرهنگ مشارکتی رسانه‌های دیجیتال، در چارچوب تجاری و الگوریتمی مدل‌های کسب‌و‌کار پلتفرم‌ها ادغام شده به‌گونه‌ای که صنعت فرهنگ در زمان معاصر، باتکیه‌بر فناوری‌های دیجیتال، اقدام به مشاهده، سازماندهی و کنترل مشارکت مخاطبان نموده و این قطعاً روشی برای اعمال قدرت است.
این پلتفرم‌های رسانه‌ای افزون بر ساختن و انتشار معنا میان مخاطبان انبوه، منجر به ادغام دو فرایند شده‌اند. فرایند اول ناظر بر مشارکت در خلق و به گردش درآوردن معنا بوده و فرایند دوم مربوط به جمع‌آوری و پردازش انبوه داده‌ها است.
نویسنده آنگاه به تشریح پیکربندی پلتفرم‌‌ها از حیث خصیصه‌ی مشارکتی و الگوریتمی آنها پرداخته و یک پارادوکس اپستمولوژیک را مطرح می‌سازد. ازیک‌طرف رسانه‌های پلتفرمی اشکالی از ارتباطات را ممکن می‌سازند که خصیصه‌های مشارکتی، فزاینده‌ی قدرت و دموکراتیک هستند و هم‌زمان اشکالی از نظارت و کنترل شدید را فراهم می‌آورند. در این میان نیز حلقه‌ی بین الگوریتم و فرهنگ مشارکتی همان است که جامعه‌جویی را برای ما ایجاد می‌کند
نویسنده در بخشی از کتاب هشدار می‌دهد که ما نباید اسیر اسطوره شویم؛ همان اسطوره‌ای که می‌گوید شبکه‌ها ما را قادر کرده‌اند تا در تصمیم‌های مهم جهان یا جامعه مشارکت داشته باشیم. به باور نویسنده موضوع کاملاً برعکس بوده و فرهنگ نظارت در کردارهای رسانه‌ای هر روزه‌ی ما مشهود است. ما به طور روتین به صورت‌های گوناگونی (اعم از یک‌جانبه، دوجانبه و چندجانبه) دست‌اندرکار کنش نظارت در متن زندگی اجتماعی هستیم.
نیکولاس کاراه دانشیار ارتباطات و هنر در دانشکده علوم‌انسانی، هنر و علوم اجتماعی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا و مدیر مرکز فرهنگ و جوامع دیجیتال همین دانشگاه است. این اولین کتابی است که از این پژوهشگر به زبان فارسی منتشر می‌شود.
کتاب «رسانه‌ها و جامعه؛ قدرت، پلتفرم‌ها و مشارکت» در ده فصل و ۳۴۵ صفحه باقیمت ۴۶۰ هزار تومان از سوی مؤسسه انتشاراتی سیمای شرق به بازار کتاب عرضه شده است. مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند برای فعالین عرصه‌ی علوم ارتباطات، علوم سیاسی و علوم اجتماعی و همچنین سیاست‌گذاران فرهنگی و رسانه‌ای مفید باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از دیجی‌کالا تهیه کرده و یا با شماره‌تلفن ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
تماس های جعلی با شهروندان تهرانی

تماس های جعلی با شهروندان تهرانی

تهران رسانه | شهروندان تهرانی به تماس‌های جعلی مدیریت بحران که جنگ روانی دشمن است توجه نکنند.

فعالیت پدافند هوایی ارتش در نقاط مختلف تهران

فعالیت پدافند هوایی ارتش در نقاط مختلف تهران

تهران رسانه | پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حملات اسرائیل در شمال شرق، مرکز و شرق تهران، خانی آباد، نازی آباد و برخی مناطق دیگر فعال است.

تأمین و توزیع اقلام ضروری در فروشگاههای تهران

تأمین و توزیع اقلام ضروری در فروشگاههای تهران

تهران رسانه | هیچ کمبودی در تأمین و توزیع اقلام ضروری و مایحتاج خانوار در فروشگاههای تهران نداریم.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت