انتصابات جدید در فرمانداری های استان تهران

جمع آوری معتادان متجاهر در استان تهران

لزوم تقویت جایگاه روابط عمومی در استان تهران

راه اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی در استان تهران

پنج شنبه 1404/03/08

کارزار رسانه؛

درخواست ارزان شدن دوچرخه

تهران رسانه | کارزار «درخواست ارزان شدن دوچرخه» راه اندازی شد.

درخواست ارزان شدن دوچرخه

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

ما امضاکنندگان این کارزار، جمعی از شهروندان، فعالان اجتماعی، مربیان دوچرخه‌سواری، مدیران باشگاه‌ها، کنشگران زیست‌محیطی، والدین دغدغه‌مند و علاقه‌مندان به حمل‌ونقل پاک هستیم. با توجه به شرایط فعلی کشور از نظر آلودگی هوا، ترافیک، گرانی سوخت، کم‌تحرکی جامعه و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل شهری، دوچرخه به‌عنوان وسیله‌ای ارزان، پاک، ایمن و مؤثر در سلامت فرد و جامعه باید مورد حمایت جدی نهادهای دولتی قرار گیرد.

متأسفانه در حال حاضر، تعرفه واردات دوچرخه ۶۵ درصد است؛ این عدد غیرمنطقی و بسیار بالا باعث شده که دوچرخه‌های باکیفیت، برای عموم مردم به کالایی گران و دست‌نیافتنی تبدیل شود. این در حالی‌ست که:

اکثر دوچرخه‌های تولید داخل فقط مونتاژ می‌شوند و حدود ۷۰ درصد قطعات آن‌ها وارداتی‌ست؛ عملاً فقط تنه دوچرخه در داخل کشور تولید می‌شود. بنابراین تعرفه بالا، حتی قیمت دوچرخه‌های تولید داخل را نیز به‌شدت افزایش داده است.
قانون برنامه ششم توسعه که به استناد آن تعرفه‌ها افزایش یافته بود، در سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده و ادامه این سیاست، توجیه قانونی ندارد.
تعرفه واردات دوچرخه برقی فقط ۱۵ درصد است، اما دوچرخه ساده که ارزان‌تر، ایمن‌تر و برای اقشار ضعیف مناسب‌تر است، تعرفه‌ای ۴ برابر دارد!
بالا بودن تعرفه، عملاً حق دسترسی خانواده‌های کم‌درآمد به دوچرخه باکیفیت را سلب کرده و برخلاف اصول عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری است.
ما از مسئولان ذی‌ربط تقاضا داریم در اسرع وقت:

تعرفه واردات دوچرخه (ساده و قطعات آن) به زیر ۱۵٪ کاهش یابد.
برنامه‌ای مشخص برای ارتقاء واقعی تولید داخل و کاهش هزینه تمام‌شده دوچرخه‌های داخلی تدوین شود.
حمایت از حمل‌ونقل پاک و غیرموتوری در سیاست‌گذاری‌ها و بودجه‌های شهری و ملی در اولویت قرار گیرد.
کاهش تعرفه واردات دوچرخه، گامی اساسی برای توسعه حمل‌ونقل پایدار، کاهش آلودگی هوا، افزایش تحرک اجتماعی و حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

با احترام و سپاس

 

از طرف: فعالان محیط‌زیست، ورزشکاران، دوچرخه‌سواران، جوانان و مردم علاقه‌مند به دوچرخه

نویسنده: کوروش قاسمیان

 

ثبت امضا




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اولین سامانه هوشمندسازی موزه ها ویژه نابینایان

اولین سامانه هوشمندسازی موزه ها ویژه نابینایان

تهران رسانه | اولین سامانه هوشمندسازی موزه‌های تحت مالکیت شهرداری تهران ویژه نابینایان در موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار افتتاح شد.

دوچرخه سواری از چیتگر تا سرخه حصار

دوچرخه سواری از چیتگر تا سرخه حصار

تهران رسانه | اتصال مسیر ویژه پیاده و دوچرخه بوستان چیتگر به بوستان سرخه‌حصار در شرقی‌ترین نقطه شهر تهران در دستورکار شهرداری تهران قرار دارد.

تجهیز پایانه های تاکسیرانی تهران به وسایل ورزشی

تجهیز پایانه های تاکسیرانی تهران به وسایل ورزشی

تهران رسانه | ۵۹ پایانه تاکسیرانی در سطح شهر تهران است که یکی از مطالبات تاکسیرانان در این پایانه ها، برخورداری از دستگاه‌ها و لوازم ورزشی است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت