بررسی یک پرونده؛
ورود ۷۱ اتوبوس برقی به تهران
تهران رسانه | حدود ۸۰دستگاه اتوبوس در تهران است و انتقال حدود ۷۱دستگاه باقیمانده هم درحال انجام است تا بهزودی همه ۱۵۱دستگاه اتوبوس برقی جدید به پایتخت برسند.

به گزارش تهران رسانه ؛ دستگاههای خدماترسان بهویژه شهرداری تهران در بحبوحه جنگ از انجام وظایف و ارائه خدمات به شهر و شهروندان بازنماندند و برای کار و فعالیت تا برقراری آتشبس و آرامشدن اوضاع دست روی دست نگذاشتند.
این انجام وظیفه هم به کارهای روتین و روزانه مانند نظافت معابر یا ماموریتهای ویژه امداد و نجات آتشنشانها و... محدود نمیشود. یکی از اتفاقهای جالبی که در روزهای جنگ شاهد آن بودیم، ورود اتوبوسهای برقی جدید به تهران بود.
جنگ هم مانع خدماترسانی نشد
اواسط خردادماه و پیش از آغاز تجاوز ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به کشورمان بود که کشتی حامل ۵۰دستگاه اتوبوس برقی جدید به بندرعباس رسید و تخلیه شد تا همراه با ۱۰۱دستگاهی که قبل از آن به بندر رسیده بود، مجموع اتوبوسهای برقی چینی به ۱۵۱دستگاه برسد. ازآنجاکه این اتوبوسها باید توسط یدککش و بهطور زمینی به تهران منتقل شوند، رسیدن آنها به پایتخت چندروزی طول کشید و با حملات صهیونیستها به کشورمان همزمان شد؛ اما جنگ هم مانع آن نشد. در روزهای گذشته انتقال اتوبوسها به تهران ادامه داشت و اکنون حدود ۸۰دستگاه از آنها در تهران و انتقال حدود ۷۱دستگاه باقیمانده هم درحال انجام است تا بهزودی همه ۱۵۱دستگاه اتوبوس برقی جدید به پایتخت برسد.
۳۴۰دستگاه اتوبوس برقی در ناوگان
پیش از این ۱۸۹دستگاه از این اتوبوسهای برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شده بود که با احتساب ۱۵۱دستگاه اتوبوس جدید، تعداد این اتوبوسها در پایتخت به ۳۴۰دستگاه میرسد. درحالحاضر اتوبوسهای برقی جدیدی که به تهران رسیدهاند در شرکتی که خدمات پسازفروش این اتوبوسها را انجام میدهد قرار دارند تا پس از انجام مراحل اداری و دیگر آمادهسازیها ظرف هفتههای آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی و حملونقل عمومی پایتخت شوند. قرار است ۲۵۰۰دستگاه از این اتوبوسهای برقی تا پایان سال به تهران برسند و دستگاههای باقیمانده نیز بهمرور وارد کشور و ناوگان حملونقل میشوند.
هزاران راه پیمودند
اتوبوسهای برقی جدید که به تهران رسیدهاند، سفری سخت و طولانی را در اقیانوس و کوه و صحرا پشت سر گذاشتهاند. این اتوبوسهای برقی برای اینکه از چین به ایران برسند، بیش از ۸هزارو۸۰۰کیلومتر راه آبی را روی کشتی بودهاند. در ادامه هم انتقال امن و سریع آنها از بندرعباس تا تهران آن هم در اوج جنگ، سختی و ماجراجوییهای خاص خودش را داشت. یدککشها برخلاف معمول که مسیر حدودا ۱۵۰۰کیلومتری بندر تا تهران را در جادههای صاف و هموار طی میکردند، اینبار خودشان را از راههای فرعی و خاکی و صعبالعبور به پایتخت رساندند؛ مسیرهایی ناهموار که بعضا تریلیهای غولپیکر را هم زمینگیر میکرد و برای عبور از چالهچولههایش حسابی به دردسر میافتادند. به هر سختی و با هرخطری که بود، در زمان جنگ انتقال این اتوبوسها به تهران آغاز شد تا حتی چند روز زودتر هم که شده مشکل مردم حل شود.
ورود اتوبوسهای برقی جدید به ناوگان با اولویت مناطق مرکزی است
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران: ۱۵۱دستگاه اتوبوس برقی به بندرعباس منتقل شده بود که مراحل ترخیص و انتقال آنها به تهران درحال انجام است. با ورود این اتوبوسها درحالحاضر تعداد اتوبوسهای برقی چینی در ناوگان اتوبوسرانی به ۳۴۰دستگاه میرسد. سایر اتوبوسهای برقی مربوط به قرارداد ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس چینی نیز بهتدریج به گمرک منتقل خواهد شد. ناوگان برقی که وارد پایتخت میشود در وهله اول در مناطق مرکزی و پرتردد پایتخت بهکار گرفته خواهد شد تا نقش مؤثرتری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران ایفا کند. ایستگاههای شارژ اتوبوسهای برقی تامین شده است و همچنان درحال افزایش این ایستگاهها هستیم و خطوط موردنظر برای بهرهبرداری از این ناوگان هم آمادهسازی شده است. به محض ورود و آمادهشدن اتوبوسهای برقی جدید، تمام ۱۵۱دستگاه وارد ناوگان خواهد شد.
- یک شنبه 1404/04/08 23:24
- گروه خبری : جامعه
- کد خبر : 8701
- چاپ
- منبع : همشهری