نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران

نظارت بر عملکرد شهرداران و شوراهای استان تهران

سه شنبه 1403/02/25

امور بانوان؛

تقویت ساختار حوزه زنان در شهرداری‌های کلانشهرها

نخستین نشست کمیته امور بانوان مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران برگزار و در این نشست بر تقویت ساختار حوزه زنان در شهرداری‌های کلانشهرها تاکید شد.

تقویت ساختار حوزه زنان در شهرداری‌های کلانشهرها

به گزارش تهران رسانه ؛ این نشست با حضور نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، دولت و شهرداری‌های کلانشهرها، مشاوران امور بانوان ۱۸ کلانشهر ایران، به میزبانی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در ساختمان مرکزی شهرداری پایتخت برگزار شد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست به اقدامات صورت گرفته در حوزه این معاونت به موضوع "عدالت جنسیتی" اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته متاسفانه در کشور ما تعداد بازماندگان از تحصیل در دختران ۳ تا ۴ برابر پسران، مشارکت سیاسی حضور زنان در مجلس رتبه های آخر را دارد و از ۱۴۹ کشور بررسی شده ایران رتبه ۱۴۳ را داراست و از نظر اقتصادی رتبه ۱۴۴ را در جهان دارد.
زهرا جواهریان از تصویب سند وضعیت ارتقای زنان خبر داد و افزود: در این سند ۱۷۹ شاخص برای ارتقای وضعیت زنان تعریف و برای هر یک شناسنامه تصویب شده است.
وی بیان کرد: تعداد مرگ و میر در مردان بیشتر است که البته این موضوع هم به یک نوع آسیب برای زنان تبدیل شده و منجر به بی‌سرپرست‌شدن آنان می‌شود.
جواهریان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد آن مربوط به فوت همسر است، اظهارداشت: جامعه باید به سمتی سوق یابد که زنان مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند.
وی تقویت مشاغل خانگی را از جمله راهکارهای مطلوب برای اشتغال زنان عنوان کرد و گفت: این امر باعث صرفه‌جویی اقتصادی و رسیدگی همزمان زنان به امور خانواده خود می‌شود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تشکیل پویش "زنان نسل تحریم" خبر داد و جهت همکاری با شهرداری‌های کلانشهرها در این پویش اعلام آمادگی کرد.
جواهریان گفت: در این پویش تلاش شده است از کمک زنان کمک در بخش اقتصادی کشور و فاصله گرفتن از صادرات نفت از طریق معرفی آنها به بازار کار و شناساندن تولیدات آنها و برپایی نمایشگاه‌های ویژه زنان خانوار استفاده شود.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست تخصصی شهرداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها را از نهادهای مهم برای تقویت جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی عنوان کرد.
پروانه مافی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل مهم مدیریت شهری مشارکت عمومی مردم است و از آنجایی که بخش عمده از جمعیت شهر زنان هستند هر چه این مشارکت بالاتر باشد میزان موفقیت بیشتر است.
وی افزود: در حال حاضر سهم زنان در مدیریت شهری ۵ درصد است و هنوز زنان نتوانسته‌اند در این حوزه به جایگاه مطلوبی برسند در حالی که زنان در شهر از عوامل سازنده هستند.
رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار حضور زنان از شورای شهر اول تا پنجم شهر تهران اظهارداشت: متاسفانه حضور زنان در شوراها رشد مطلوبی نداشته است.
نماینده دیگر تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه متاسفانه تاکنون در قانونگذاری و تخصیص اعتبار و بودجه نیز به زنان اجحاف شده است به تصویب لوایحی در جهت از حمایت زنان اشاره کرد.
فریده اولادقباد گفت: با تلاش‌هایی که از سوی نمایندگان زن در مجلس صورت گرفت در لایحه برنامه ششم توسعه موادی از قانون به توانمندسازی زنان سرپرست خانواده به ویژه موضوع بیمه آنان، توسعه ورزش همگانی بانوان شهری، روستایی و عشایر و موضوع صیانت و امنیت از بانوان و عدالت جنسیتی اختصاص داده شد.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت و محیط زیست و نقش زنان در این زمینه افزود: اگر بانوان در عرصه‌های مدیریتی و قانونگذاری باشند کمک بیشتری به محیط زیست خواهند کرد چراکه همیشه در زمان بروز مشکلات بانوان و کودکان با بیشترین آسیب مواجه هستند.
اولادقباد با اشاره به اهمیت نقش شهرداری‌ها در همکاری بین بخشی برای بسترسازی و آموزش در حوزه دختران، بانوان و سالمندان، ابراز امیدواری کرد که با تصویب لایحه درآمد پایدار و ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی سهم شهرداری‌ها از بودجه دولتی افزایش پیدا کند و خدمات‌رسانی به شهروندان نیز تسهیل شود.
در ادامه مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز گزارشی از وضعیت ساختار مصوب این اداره کل، شرح وظایف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری مجموعه خود ارائه کرد و موضوعات متعددی از جمله توجه به اهمیت حضور زنان در شهر، راهکارهای توانمندسازی این گروه از جامعه، استفاده از ظرفیت زنان در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفع موانع و مشکلات آنان در این جلسه مطرح شد.
زهرا بهروزآذر افزود: رویکرد اداره کل امور بانوان با محورهای عدالت جنسیتی، مشارکت اجتماعی در سطح محله، توانمندسازی، شهر امن برای زن و کودک، کارآفرینی اجتماعی و بهبود و ارتقای جایگاه شغلی است.
دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران نیز با اشاره اهمیت بهره‌مندی از توانمندی بانوان در عرصه‌های مدیریت شهری گفت: توسعه پایدار در هیچ کجای دنیا جز با مشارکت و دخالت زنان اتفاق نیفتاده است.
کمال مرادی تصریح کرد: در حالیکه میزان ایده‌آل بهره‌مندی از بانوان در عرصه‌های مدیریتی ۳۰ درصد است خوشبختانه مجمع کلانشهرها توانسته است به میزان ۶۰ درصد از حضور بانوان در عرصه مدیریتی در سمت دبیران کمیسیون‌های تخصصی و مدیران سایر ادارات بهره ببرد و آنها نیز در برقراری ارتباط با کلانشهرها در پیگیری امور فنی، تخصصی و کارشناسی عملکرد مطلوبی داشته‌اند.
وی با بیان اینکه مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و... یکی از شاخص‌های توسعه کشور محسوب می‌شود، افزود: یکی از موضوعات اصلی در توسعه، حتی محور توسعه پایدار میزان بهره‌گیری صحیح از توانمندی‌ها و استعدادهای نیروی انسانی جامعه است.
مرادی تاکید کرد: باید فرصت‌هایی برای ایجاد مشارکت عادلانه همه اقشار جامعه به ویژه زنان را فراهم کرد تا همه از مزایای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بهره‌مند شوند.
دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پرورش نسل و تربیت فرزندان به عهده زنان است و کودکان را از آغاز تولد زنان با شیوه زیستن فرهنگ و راه و رسم ارتباط با محیط آشنا می‌کنند، در برنامه ریزی‌ها نقش زنان در مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی و غیره بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: می‌توان زنان را عامل اصلی انتقال فرهنگ، سلامت نسل‌های آینده و مسئولیت‌پذیری و زیست‌پذیربودن در شهر دانست.
مرادی افزود: شهرداری‌ها می‌توانند برنامه جامع آموزشی، توانمندسازی و سازماندهی زنان برای مشارکت در حفظ، ارتقا و مدیریت شهری را در نظر بگیرند.
شیوا صادقی‌پور رئیس کمیته بانوان مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران نیز در این نشست با اشاره به اهداف این کمیته در خصوص هماهنگی، اشتراک تجربه‌های موفق و ایجاد زمینه لازم برای پیگیری مطالبات و خواسته‌های مشترک امور زنان شهرداری‌های کلانشهرها تصریح کرد: برای اجرا و همفکری دقیق‌تر در کمیته بانوان سه کارگروه تخصصی با عنوان توانمندسازی و کارآفرینی، نشاط و تعالی اجتماعی و فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد.
در ادامه این نشست مسئولان و مشاوران امور بانوان در شهرداری‌های کلانشهرها به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند که حضور مدیران بالادستی در حوزه مرتبط با زنان، نداشتن بیمه برای زنان سرپرست خانوار، نبود چارت تشکیلاتی امور زنان در شهرداری‌ها و تخصیص‌ندادن بودجه برای این امر از جمله آنها بود.
مهم‌ترین مطالبه حاضران نخستین نشست کمیته امور بانوان مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران تغییر چارت مصوب شهرداری‌ها و قرارگرفتن پست سازمانی مدیرکل و مشاور امور بانوان در این چارچوب اداری بود که در این رابطه دبیرکل مجمع شهرداران و نمایندگان حاضر در این نشست نیز در خصوص همکاری و پیگیری در این زمینه قول مساعد دادند.
در حال حاضر تنها کلان شهری که جایگاه سازمانی با عنوان امور بانوان در چارت سازمانی خود تعریف کرده، شهرداری تهران است.
در پایان نشست کمیته امور بانوان مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، شرکت‌کنندگان از سه مجموعه مهارت‌آموزی کوثر واقع در منطقه ۱۴ که زیرساخت‌ آنها توسط اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در راستای مهارت‌آموزی و کارآفرینی زنان ایجادشده، بازدید کردند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت