تحقق ۱۰۸ درصدی تعهد اشتغال در استان تهران

احداث نیروگاه برق خورشیدی در استان تهران

احداث یکصد مدرسه در استان تهران

تکریم مقام دختران در استان تهران

جمعه 1403/02/07

علیزاده خبر داد؛

آغاز مدیریت چرا در ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع استان تهران

تهران رسانه | مدیریت چرا، کنترل دام و ساماندهی کوچ عشایر در ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع میانبند و ییلاقی استان تهران آغاز شد.

آغاز مدیریت چرا در ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع استان تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از مدیریت چرا، کنترل دام و ساماندهی کوچ عشایر در ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع میانبند و ییلاقی این استان خبر داد.

میثم علی زاده در جمع خبرنگاران از آغاز مدیریت چرا در ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع استان تهران خبر داد و اظهار داشت: با توجه به پیگیری و تحقق اهداف و سیاست‌های ابلاغی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در راستای مدیریت صحیح و بهینه عرصه‌های مرتعی استان با هدف حفاظت اصولی و جلوگیری از تخریب منابع پایه (پوشش گیاهی، آب و خاک) و بهبود، اصلاح و ارتقای زیست بوم‌های مرتعی استان، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش میانگین بلندمدت نزولات جوی و بالتبع کاهش شدید میزان رشد و تولید نباتات علوفه‌ای در مراتع قشلاقی استان، ساماندهی و مدیریت کوچ عشایر جهت ورود به مراتع میان بند و ییلاقی در اولویت اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران می‌باشد.

علیزاده ادامه داد: با توجه به تنوع ایلات و عشایر بهره بردار از مراتع استان تهران که همه ساله از استان‌های قم، مرکزی، البرز، سمنان و مازندران به این استان کوچ و بهره برداری می‌نمایند، چالش تخریب پوشش گیاهی مراتع جدی بوده که ضرورت برنامه ریزی صحیح و بهنگام برای مدیریت درست و مقابله با این تهدید با سرعت بیشتری می‌بایست پیگیری شود.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ توسط دفتر امور مراتع سازمان، گفت: این دستورالعمل که دارای مبنای قانونی است با هدف حفاظت از منابع پایه و ذخایر ژنتیکی، تقویت پوشش گیاهی، ساماندهی کوچ تدوین و ابلاغ شده به اندازه کافی جامع و شفاف بوده و بهره برداران ضمن رعایت مندرجات پروانه‌های چرا و مفاد قرارداد طرح‌های مرتعداری احاله مدیریت شده می‌بایست از آن تبعیت کنند.

علیزاده عنوان داشت: با توجه به اینکه نیمی از مراتع استان دارای پوشش گیاهی متراکم و نیمه متراکم هستند، بخشی از سطوح مراتع استان در سنوات گذشته به علت عدم رعایت فصل و مدت چرا و چرای دام بیش از ظرفیت مراتع دچار تخریب و از گیاهان نامرغوب پوشیده شده که ضرورت اصلاح و احیای آن را دوچندان کرده است.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به ضرورت تعامل و هم افزایی همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول تعیین شده در دستورالعمل مدیریت چرا و ساماندهی کوچ از جمله مدیریت امور عشایری استان، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای تأمین نهاده و جلوگیری از چرای زودرس، خواستار تنظیم تقویم صحیح کوچ و استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های صنفی مرتع داران و اتحادیه‌ها و تعاونی‌های عشایری و منابع طبیعی شد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

تهران رسانه | مالکان تاکسی‌ های فرسوده فعال می‌توانند برای جایگزینی تاکسی‌ های فرسوده خود با تاکسی‌های برقی در تهران نام نویسی کنند.

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تهران رسانه | هر ناحیه شهر تهران روزانه نزدیک به یک کامیون زباله از داخل کانال‌ها تخلیه می‌کند، که این میزان از نظر تناژ معادل ۵۰۰ تن زباله و لجن در ماه- معادل ۱۰۰ متر مکعب- در شهر تهران است.

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه بوستان محله جوادیه

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه بوستان محله جوادیه

تهران رسانه | پروژه بوستان محله جوادیه در منطقه ۱۶ از مرز پیشرفت ۹۰ درصد عبور کرد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت