نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی در ادارات استان تهران

نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

آزادی یک زندانی پس از ۱۵ سال در استان تهران

سه شنبه 1403/02/25

امور بانوان؛

اما و اگرهای نمایشگاه زنان و تولید ملی

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران دلیل همزمانی برگزاری نمایشگاه عطرسیب با نمایشگاه زنان و تولید ملی را همپوشانی تقویم خورشیدی و قمری عنوان کرد.

اما و اگرهای نمایشگاه زنان و تولید ملی

به گزارش تهران رسانه ؛ پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی امسال نیز در تهران برگزار شد؛ هرچند از سال گذشته مخالفت‌ها برای برگزاری آن در دستور کار قرار گرفته بود.

نمایشگاهی که خیلی‌ها با توجه به موضوع آن که حمایت از زنان تولیدکننده و سرپرست خانوار است موافق برگزاری آن هستند اما مخالفانی هم دارد.

از جمله مخالفان این نمایشگاه دست‌اندرکاران حوزه اصناف بوده‌اند که البته کندوکاو در باب مخالفت آنان مجال دیگر و مفصلی می‌طلبد اما مسئولان شهری متولی برگزاری نمایشگاه معتقدند مخالفتشان با ارائه اجناس و تولیدات خارجی و وارداتی در این نمایشگاه، سبب فشارها برای مخالفت با برگزاری آن شده است.

نمایشگاهی که مهمترین هدف آن حمایت از بانوانی است که به هر نحوی بار خانواده را به دوش می‌کشند و دستی در تولید محصولات مختلف دارند.

طبق روال سال‌های گذشته نمایشگاه زنان و تولید ملی هر سال در دو نوبت شهریور و اسفند برگزار می‌شود که معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امسال در آستانه ماه محرم، این نمایشگاه را همزمان با هفدهمین نمایشگاه عطرسیب که با هدف حمایت از هیات‌های مذهبی برگزار می‌شد، دایر کرد.

برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی در بوستان گفت و گوی تهران (۵ تا ۱۱شهریور) با نمایشگاه عطرسیب (‌ویژه عرضه محصولات فرهنگی برای هیات های مذهبی) همزمان و همراه شد؛ موضوعی که برخی غرفه‌داران با آن مخالفند اما برخی نیز می‌گویند این همزمانی سبب رونق بیشتر نمایشگاه و افزایش مخاطب آنها شده است.

این درحالی است که مسئولان شهری می‌گویند با تغییراتی که در رویکرد برگزاری نمایشگاه عطرسیب داده‌اند، این نمایشگاه از نظر مخاطب، جنبه عمومی‌تری پیدا کرده و برخلاف سال‌های قبل، دیگر مخاطبان این نمایشگاه فقط مسئولان خرید هیات‌ها و تکایا نیستند، بلکه خانواده‌ها و حتی غیرمسلمانان نیز برای آشنایی بیشتر با فرهنگ عزاداری سالار شهیدان به این نمایشگاه می‌آیند و غرفه‌داران را با مخاطبان و استقبال بیشتری همراه کرده‌اند.

برگزارکنندگان پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی می‌گویند این نمایشگاه با هدف حمایت از توانمندسازی زنان و با رویکرد کارآفرینی اجتماعی، به منظور عرضه پوشاک، کالاهای فرهنگی و صنایع دستی داخلی و معرفی فرصت‌های کارآفرینی، آموزش‌های کسب و کار و ارائه ایده‌ها برپا شده است.

پای صحبت غرفه‌داران

در عین حال برخی غرفه‌داران این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از غیبت برخی برندهای بزرگ در نمایشگاه گلایه دارند و می‌گویند که همین موضوع سبب کاهش فروششان نیز شده است.

سلیمی یکی از غرفه‌داران این نمایشگاه که روسری عرضه می‌کند معتقد است که در این دوره میزان تولیدات ارائه شده در مقایسه با دوره های قبل کاهش یافته که سبب کاهش استقبال کننده نیز شده است.

وی می‌گوید:‌ نمایشگاه‌های عطرسیب و زنان و تولید ملی دو نمایشگاه متفاوت هستند و به نظر من نباید این دو نمایشگاه را با هم ادغام می‌کردند، اکثر فروشنده‌ها نیز ناراضی هستند.

یکی دیگر از فروشندگان نیز درباره این نمایشگاه اظهارداشت:‌ برای یازدهمین دوره در نمایشگاه زنان و تولید ملی شرکت می‌کنم و معتقدم که این دوره ضعیف‌تر برگزار شده است.

وی افزود: پیش از برگزاری به تولیدکنندگان اعلام شد که نمایشگاه همچون سال‌های گذشته برگزار می‌شود و ما محصولات و تولیدات خود را آماده کردیم اما یک هفته قبل از برگزاری اعلام شد همزمان با نمایشگاه عطرسیب برگزار می‌شود.

این تولیدکننده روسری بیان کرد: مشتریان می‌خواهند تمامی برندهایی که در دوره‌های گذشته بودند را در این نمایشگاه ببینند و مایحتاج خود را تامین کنند.

وی گفت: اگر تبلیغات بیشتری برای نمایشگاه انجام هم می‌شد می‌توانست با استقبال بالاتری همراه باشد.

این تولیدکننده و کارآفرین نیز عقیده داشت که می‌شد نمایشگاه زنان و تولید ملی را پس از ماه محرم برگزار کرد.

یکی از زنان دارای معلولیت و کارآفرین نیز که این نمایشگاه زنان و تولید ملی، تولیدات خود را عرضه کرده گلایه کرد که مدت زمان برگزاری نمایشگاه قبلا ۱۰ روزه بوده و اینک کاهش یافته است.

وی افزود: من خودسرپرست هستم، سه بانو زیرمجموعه من کار می‌کنند و از آنان حمایت می‌کنم که یکی از آنان معلول است.

غرفه‌های رایگان برای سیل‌زدگان گلستان

یکی از جنبه های این نمایشگاه در این دوره واگذاری غرفه رایگان به زنان کارآفرین سیل‌زده استان گلستان است؛ در این نمایشگاه ۱۵ غرفه در اختیار این بانوان که مهارت‌هایی مانند پارچه بافی، گلیم بافی و عروسک سازی دارند قرار گرفت.

خواجه یکی از بانوانی که از مینودشت استان گلستان در این نمایشگاه شرکت‌ کرده گفت: غرفه رایگان به ما داده‌اند و توانسته‌ایم با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تولیداتی از نمد، پارچه های دست بافت، کیف رودوشی و محصولات متفاوت با نمد مانند عروسک، پاپوش و ... را در نمایشگاه ارائه کنیم.

وی افزود: خدا را شکر که فروشمان در نمایشگاه خوب بوده است؛ البته هزینه های اسکان و ایاب و ذهاب در تهران زیاد است و اگر در این زمینه هم مساعدتی به ما می‌شد بیشتر به نفع ما بود.

خواجه معتقد است که حضورش در این نمایشگاه فرصت‌های کاری زیادی برایش به همراه خواهد داشت چون فرصت آشنایی بیشتری از افراد در تهران با او فراهم شده است.

مهناز محمدی یکی دیگر از بانوان حاضر در نمایشگاه که از بندر ترکمن آمده بود نیز گفت: من شرکت تولیدی و کارگاه صنایع دستی و زنان بی‌سرپرست را تحت پوشش دارم؛ این نمایشگاه‌ فرصت خوبی برای ارائه آثار آنان است، روز اول اینجا آمدیم فضا از لحاظ فیزیکی مناسب نبود که در روزهای بعد شرایط بهتر شد.

محدودیت اصناف، توسعه دامنه نمایشگاه

این درحالی است که شهردار تهران طی روزهای گذشته ضمن بازدید از پانزدهمین رویداد کارآفرینی زنان و تولید ملی گفت: اعتقاد داریم برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی می‌تواند به معرفی بانوان کارآفرین در حوزه کسب و کار کمک شایانی کند.

پیروز حناچی افزود: با توجه به نگاهی که مسئولان اتاق اصناف در برگزاری این رویداد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشتند و محدودیت هایی که برای حضور برندهای تولیدکننده داخلی ایجاد کرده بودند، موجب شد نمایشگاه این دوره با محدودیت برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا زنان سرپرست خانوار و در گام بعد تمامی تولیدکنندگان لباس و پوشاک برای ورود و حضور در بازارهای داخلی باید مورد حمایت قرار گیرند و تولید ملی رونق لازم را داشته باشد.

حناچی تاکید کرد: حضور مددجویان سازمان بهزیستی در پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی نیز اتفاق مبارکی است که نشان می‌دهد شعار «تهران شهری برای همه» به یک واقعیت تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: مدیریت شهری تمام تلاش خود را دارد تا پایتخت را به شهری زیست‌پذیر برای تمام اقشار جامعه به‌ویژه معلولان و کم‌توانان تبدیل کند.

پاسخ مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران

برخی انتقادها از نمایشگاه در حالی است که مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران تاکید دارد در برپایی همزمان پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی با هفدهمین نمایشگاه عطرسیب، خانواده‌محوری مورد توجه قرار گرفته است.

زهرا بهروزآذر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سعی شده بازدیدکنندگان نمایشگاه زنان و تولید ملی، ضمن حضور در نمایشگاه عطرسیب و آشنایی با فضای فرهنگی به کالاهای فرهنگی مرتبط با محرم نیز مانند پوشاک، پرچم و تجهیزات هیات‌های مذهبی دسترسی پیدا کنند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران درباره بخش‌های پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: راسته «فرصت‌ها» از بخش های این نمایشگاه، امسال به پنج غرفه اختصاص یافته؛ هدف از این راسته معرفی محصولاتی است که نوآوری‌های ویژه‌ای در نوع کالا، شیوه تولید و نوع منابع تولیدی دارند.

وی، آشنا نبودن با سلیقه بازار و دور بودن از فضاهای نوآورانه را از مشکلات افراد فعال در کسب و کارهای خرد عنوان کرد و افزود: با برپایی راسته فرصت‌ها سعی شده الگوهای موفق را به این افراد معرفی کنیم تا آنان بتوانند با الگوبرداری، سلیقه بازار را تشخیص دهند و در تولید محصولشان موفق‌تر باشند.

بهروزآذر با اشاره به اختصاص حدود ۱۵۰ فضای فروش در پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی اظهارداشت: در این دوره علاوه بر ارائه محصولات زنان سرپرست خانوار، بانوان تحت پوشش مراکز کوثر، صاحبان کسب و کارهای خرد و خانگی، دارای معلولیت و کارآفرینان در حوزه‌های پوشاک، صنایع دستی همچون سفال، گلیم بافی، کاموابافی، شیشه‌گری، چرم و ۳۰ شرکت رسمی که اکثر کارکنان آنها بانوان هستند حضور دارند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: همچنین در پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی ۴۰ غرفه به صورت رایگان برای ایجاد فرصت برابر برای ارائه محصولات مددجوهای بهزیستی و ۱۵ غرفه به هموطنان سیل زده استان گلستان که مهارت‌هایی مانند پارچه بافی و گلیم بافی و عروسک سازی دارند، اختصاص داده شده است.

وی فعالیت بانوان در واحدهای تجاری، داشتن محصولات محیط زیستی و محصولات مرتبط با حل مسائل اجتماعی را از اولویت‌های حضور در نمایشگاه زنان و تولید ملی عنوان کرد و افزود: هدف شهرداری تهران در این نمایشگاه این است که فرصت‌ها را در اختیار افرادی بگذارد که امکان دسترسی برای عرضه محصولاتشان ندارند.

فقط تولیدات ملی

بهروزآذر معتقد است: نمایشگاه زنان و تولید ملی پانزدهمین دوره است که برگزار می‌شود؛ در ۱۳ دوره رویکرد صرفا اقتصادی داشته و تلاش شده بود بهترین تولیدکنندگان کشور در آن حضور یابند.

وی گفت: متاسفانه از اسفند سال گذشته (دوره چهاردهم نمایشگاه زنان و تولید ملی) اتاق اصناف به دلایلی که واقعا نمی‌دانیم چیست به صورت جدی به عنوان بزرگترین مخالف برگزاری این نمایشگاه وارد عمل شد و جلو برگزاری آن را گرفت که با حمایت استانداری تهران، اهمیت موضوع حمایت از زنان سرپرست خانوار و اشتغال آنان اجازه برگزاری پیدا کردیم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران افزود: برای برگزاری دوره پانزدهم نمایشگاه زنان و تولید ملی باز هم اتاق اصناف مانع برگزاری نمایشگاه شد اما با دلایل و توجیهاتی که ما فراهم کردیم زمینه برگزاری آن فراهم شد.

وی تاکید کرد:‌ ما در بحث زنان سرپرست خانوار کمک می‌کنیم که ایجاد اشتغال کنند اما بعضی از این افراد نه از لحاظ مهارتی و نه سرمایه‌ای توانایی راه‌اندازی کسب و کار برای خودشان را ندارند و نیازمندند یک نهاد از آنان حمایت کند تا بتوانند مکانی داشته باشند که از لحاظ بیمه و شرایط کار استانداردهای محیط برایشان فراهم باشد.

بهروزآذر افزود: متاسفانه ما را در برگزاری نمایشگاه محدود کردند که زنان سرپرست خانوار و فقط شرکت‌هایی حضور داشته باشند که ۸۰ درصد ظرفیت استخدامشان به زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته باشد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران اظهارداشت: بر این اساس ما بخش زیادی از مجموعه های تولیدی بسیار موفق و فاخر را که ظرفیت استخدام برای زنان سرپرست خانوار را ایجاد می کنند اما سهمشان به اندازه ۸۰ درصد نیست را با این سخت‌گیری‌ها از دست دادیم.

وی گفت: در دوره گذشته ۸۰ شرکت برتر تولیدکننده در نمایشگاه حاضر بودند اما در دوره پانزدهم توانستیم به ۳۰ شرکت این ظرفیت را اختصاص دهیم که در حال رایزنی هستیم و امیدواریم استانداری تهران نیز بپذیرد همراه ما باشد و از برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی آنگونه که باید، حمایت کند.

بهروزآذر افزود: یکی از مشکلات جدی ما با اتاق اصناف این بود که تاکید جدی بر حضور تولیدکنندگان ملی داشتیم و برای اینکه مطمئن شویم کسی تولید ملی دارد علاوه بر بررسی مجوزهایشان، تک تک تولیداتشان نیز توسط کارشناسان اداره مهارت‌آموزی شهرداری با کمک اتحادیه های پوشاک بررسی شد و اطمینان پیدا می‌کنیم که تولیداتشان داخلی باشد.

اجازه به اجناس وارداتی ندادیم، فشار آوردند

وی بیان کرد: ما در این نمایشگاه فقط تولید ملی می‌آوریم و بعضی‌ها قصد داشتند در این فضا جنس خارجی به اسم تولید ملی بیاورند اما چون به آنها اجازه ورود نمی‌دادیم، این تلاش را کردند که بتوانند نمایشگاه را از مسیر خارج کنند و آن را از ما بگیرند.
مدیرکل بانوان شهرداری تهران گفت: ما تا آنجا که توانستیم تلاش کردیم چون به خصوص امسال، سال رونق تولید است که نمایشگاه را با همین کیفیتی که در چارچوب قانون به ما اجازه داده برگزار کنیم اما در برگزاری آن خیلی کارشکنی شد.

وی افزود:‌ در بسیاری از نمایشگاه‌های بهاره یا پاییزه بسیاری از اجناس، تولید ملی نیست اما نمایشگاه زنان و تولید ملی به هیچ وجه اینگونه نبود و همه تولیدات ایرانی بود که با وجود این، با استقبال مناسبی هم در این دوره مواجه بود.

چرا دو نمایشگاه همزمان برگزار شد؟

بهروزآذر دلیل همزمانی برگزاری نمایشگاه عطرسیب با زنان و تولید ملی را به دلیل همپوشانی تقویم خورشیدی و قمری عنوان کرد و گفت: مخاطب هر دو نمایشگاه خانواده بودند؛ متولی هر دو نیز معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بود و ما نیز در هر دو نمایشگاه دغدغه تولید ملی داشتیم.

وی با بیان اینکه یک قلم جنس خارجی هم در نمایشگاه عطرسیب پیدا نمی‌کنید افزود: هم تجهیزات آشپزخانه، کالاهای صوتی، تمامی کتیبه‌ها، پرچم‌ها و کالاهای فرهنگی مرتبط نیز هنر دست زنان و مردانی ایرانی است که خانه‌ها و حسینیه‌های ایرانیان را به نام امام حسین(ع) مزین می‌کنند.

بهروزآذر اظهارداشت:‌ رویکرد هر دو نمایشگاه و مخاطبانشان شبیه هم است؛ لذا با توجه به بحث منابع و مصارف شهرداری که اهمیت دارد بهترین فرصت بود که توانستیم هر دو نمایشگاه را با همدیگر برگزار کنیم.

به گفته وی برگزاری این دو نمایشگاه به هم‌افزایی یکدیگر انجامیده است.

بهروزآذر اظهارداشت: آمارها و ارقام نیز از بحث استقبال و همچنین فروش غرفه‌ها مشخص است و نوید آن را می‌دهد که می‌توان هم نمایشگاهی را با تولید فقط داخل برگزار کرد و هم مخاطب و خریدار مناسب داشته باشد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت