چهارمین خشکسالی پیاپی در استان تهران

جذب دستیار مردمی سازی در ۶ شهرستان استان تهران

پذیرش معتادان متجاهر در شرق و غرب استان تهران

نقدی بر طرح تقسیم جغرافیایی و سیاسی استان تهران

دوشنبه 1403/02/31

گردشگری رسانه؛

تله کابین سیب لند و دوست داران محیط زیست

تهران رسانه | راه اندازی تله‌کابین «سیب‌لند» لبخند را از دوست داران محیط زیست گرفت.

تله کابین سیب لند و دوست داران محیط زیست

به گزارش تهران رسانه ؛ چند سالی بود که پروژه سیب لند به عنوان یکی از مهمترین پروژه های گردشگری استان تهران معرفی شده بود و از آبان 93 قرار بود این پروژه کلید خورده و ظرف مدت 5 سال به بهره برداری برسد؛ اما ماجرا آنطور که دست اندرکاران خواستند پیش نرفت.
4 آبان ۹۳ بود که مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: پروژه گردشگری «دهكده سیب» امین آباد فیروزكوه(استان تهران) طی سه تا پنج سال آینده به بهره برداری نهایی خواهد رسید. و مجریان پروژه مطابق برنامه زمان‌بندی در نظر دارند تله‌کابین آن را تا دو ماه دیگر و ایستگاه‌های آن را تا قبل از نوروز ۹۴ راه‌اندازی کنند.
آن زمان گفته می‌شد دهكده سیب‌لند در ۳ سایت مختلف، با كاربری‌های سرگرمی، و گردشگری،پارك ابی و شهربازی و نیز دهكده اقامتی، هتل و ویلا و در نهایت دهكده سلامت و بیمارستان كوهستانی طراحی شده و قرار است فازهای مختلف پروژه را تله‌كابین به هم وصل كند. اما در سال ۹۴، شش انجمن فعال در حوزه محیط‌زیست با انتشار بیانیه‌ای خواهان توجه به ذخیره‌گاه جنگلی اُرس امین‌آباد فیروزکوه و توقف ساخت‌وساز این پروژه شدند زیرا در آن سالها پروژه سیب‌لند بیش از گردشگری، دست به گریبان ادعاهای کوه‌خواری و تخریب زیستگاه‌های محیط زیست بود.
تا همین اواخر سال ۹۹ هم خبر می‌رسید که برخی از کارشناسان سرمایه‌گذاری و گردشگری وزارتخانه و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای روشن شدن ابعاد ماجرا باید به دستگاه‌های ذی ربط پاسخ می‌دادند. چرا که قوه قضاییه این پروژه را از سال ۹۷ متوقف کرده بود.
اما اکنون به یکباره خبر می‌رسد که تله‌کابین خط۱ آن با حضور برخی مسئولان و مقامات کشوری و استانی در ماه مبارک رمضان و ۷ اردیبهشت افتتاح شده است.
برای آنها که فعال میراث فرهنگی و محیط زیستند چندان هم جای تعجب ندارد هرچند بسیار جای تأسف دارد. پیگیر این‌گونه ماجراها که می‌شوی و کفش آهنین برپا می‌کنی و به همه جا و همه کس نامه می‌نویسی و اعتراض می‌کنی و گزارش و مصاحبه می‌گیری، ته داستان مشخص می‌شود به طور عجیب و هماهنگی همه دستگاه‌هایی که در حالت عادی آبشان در یک جوب نمی‌رود مجوز قانونی صادر کرده‌اند و پیگیری ماجرا هم در نهایت نمی‌تواند به جایی جز اجرای پروژه‌های قانونی ختم شود!

مجوزی که صادر شد اما کسی آن را گردن نگرفت!
این در حالی بود که محمد فریدی سرپرست اداره محیط‌زیست فیروزکوه در تاریخ ۲۵ خرداد ۹۴ به رسانه‌ها گفته بود:این پروژه دارای مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره منابع طبیعی است!مجوز این طرح در تاریخ ۲۰ مهرماه ماه سال ۹۲ صادر شده و حدود یکسال‌ونیم است که از آغاز اجرای آن می‌گذرد.
همان زمان عباس محمدی کارشناس و فعال محیط‌زیست هم در مورد صدور چنین مجوزهای زیست‌محیطی توضیح داده بود:حدود ۴ سال پیش یک عضو کمیته ارزیابی‌های زیست‌محیطی به من گفت که در هیچ‌کدام از جلسه‌های کمیته‌های ارزیابی شرکت نمی‌کند زیرا طرحی نبوده که در این کمیته‌ها بررسی و رد شود.
جالب آن که همان زمان بهزاد انگورج معاون امور جنگل‌های سازمان مراتع و جنگل‌ها گفته بود: گمان نمی‌کنم که ما موافقتی در مورد این طرح کرده باشیم، زیرا من در این زمینه چیزی در ذهن ندارم!

۹ مهر ۹۸ انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران با اشاره به اشتغالزایی خواستار رفع توقیف پروژه سیب لند و بررسی همزمان مسائل قضایی این پروژه شد و گفت:واگذاری این اراضی مبتنی بر قوانین است چراکه سرمایه گذار این طرح مالک زمین تلقی نمی‌شود وهر زمان که تخلف کند می‌توان زمین را بازپس‌گیری کرد.

اما مرتضی رحمانی موحد" معاون گردشگری کشور هم در ۲۱ تیرماه همان سال 94 گفت:این پروژه گردشگری حتماً مجوزهای لازم را گرفته است.اگر مجریان این پروژه خلاف مجوزها عمل کند با وجود نظارت‌هایی که در اداره گردشگری استان تهران بر روی پروژه‌ها وجود دارد، تذکر خواهند گرفت و اداره گردشگری استان مانع از انجام فعالیت‌هایشان خواهد شد.
سرانجام ۲۵ تیرماه ۹۷ "جعفری دولت‌آبادی" دادستان تهران درباره این پروژه گفت:از چند سال قبل پرونده‌ای راجع به واگذاری ۲۳۰ هکتار از اراضی شرق استان تهران تشکیل‌شده است. متهمان پرونده مدعی‌اند مجوزهای لازم را از نهادهای دولتی و ذی‌ربط دریافت کرده‌اند؛ اما پرونده پس از دو سال رسیدگی، با صدور قرار عدم صلاحیت به دادسرای تهران ارسال شد.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

خروج بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران

تهران رسانه | بیش از ۵ هزار زباله گرد در تهران از چرخه فعالیت خارج شده است.

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

اعتصاب طلافروشان تهران ادامه دارد

تهران رسانه | برخی از بازاریان و خرده فروشان طلا در تهران همچنان در اعتصاب به سر می برند.

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

اسامی ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

تهران رسانه | تکلیف راهیابی ۱۶ نفر به مجلس دوازدهم از بین ۳۲ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دور دوم مشخص خواهد شد.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت