رفع تصرف زمین ملی و دولتی در استان تهران

تحقق ۱۰۸ درصدی تعهد اشتغال در استان تهران

احداث نیروگاه برق خورشیدی در استان تهران

احداث یکصد مدرسه در استان تهران

شنبه 1403/02/08

جان مزارع را نگیرید؛

ادامه سریال «کُلش سوزی» در استان تهران

تهران رسانه | همزمان با فصل تابستان و آغاز گرما «کُلش سوزی» در مزارع استان تهران جان می گیرد و این سنت نادرست با وجود همه تاکیدات همچنان پابرجاست و منابع طبیعی را تهدید می کند.

ادامه سریال «کُلش سوزی» در استان تهران

به گزارش تهران رسانه ؛ هرساله آغاز زمان برداشت محصولات زراعی از مزارع که همواره با افزایش دمای هوا همراه است، شاهد بروز آتش سوزی در مزارع هستیم و هر چقدر هم که توصیه و تاکید شده که این عملیات هیچ فایده‌ای برای زمین‌های کشاورزی و مزارع ندارد باز هم این اقدام مشاهده می‌شود.

متأسفانه «کلش سوزی» در استان تهران بسیار رواج دارد تا جایی که روزی نیست که خبر آتش سوزی و ایجاد دود غلیظ و آلودگی هوا در یکی از شهرستان‌ها به گوش نرسد و با همه تاکیداتی که کارشناسان و مسئولین امر دارند گویا این سریال تمامی ندارد.

کشاورزان اقدامات مؤثر را برای جلوگیری از گسترش حریق انجام دهند

کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آتش زدن مزارع در استان تهران اظهار داشت: آتش سوزی در مزارع گندم و جو با سایر آتش سوزی‌های تفاوت ویژه ای دارد و به دلیل سرعت گسترش آتش، تا زمان رسیدن عوامل آتش نشانی ممکن است کل محصول در هکتارها زمین از بین برود؛ بنابراین لازم است تا کشاورزان در زمان برداشت به نکات ایمنی توجه داشته و با اقدامات پیشگیرانه از وقوع این حادثه در مزرعه جلوگیری کنند.

ذوالفقاری به عواملی که می‌تواند از گسترش آتش سوزی در مزارع جلوگیری کند اشاره کرد و گفت: ایجاد جاده دسترسی در مزارع، تسریع در جمع آوری محصولات، ذخیره آب در حوضچه‌های مصنوعی، در دسترس بودن ادوات کشاورزی نظیر تراکتور، جلوگیری از قرار گرفتن اشیا براق در مزارع و وجود کپسول‌های آتش نشانی از جمله اقدامات مهمی است که می‌تواند از گسترش آتش سوزی در مزارع جلوگیری کند.

ورود رهگذران به مزارع عاملی برای حریق است

یکی از کشاورزان شهرستان پیشوا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از معضلات کشاورزان که بعضاً سبب ایجاد حریق در مزارع می‌شود ورود رهگذران به مزارع است چرا که برخی از مردم با حضور در تفرجگاه‌ها و حاشیه جوی‌ها، اقدام به روشن کردن آتش یا پرتاب ته سیگار روشن می‌کنند که این امر نیز خطر وقوع آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

سبحان کریمی گفت: برای حفظ دسترنج یک ساله کشاورزان بهتر است از ورود افراد به مزارع جلوگیری شود و بازدارنده‌هایی برای ممنوعیت ورود افراد به این مزارع در نظر گرفته شود.

یکی از شهروندان اسلامشهری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آتش زدن علف‌های هرز در منطقه «آپرین» گفت: یک هفته‌ای است که این آتش بازی‌ها در حال انجام است و دود تمام شهر را گرفته و هیچ رسیدگی و نظارتی در این خصوص وجود ندارد، هوا به قدری بر اثر این آتش سوزی‌ها آلوده شده که تنفس را سخت کرده و هر روز باید شاهد آسمانی سیاه و پر دود باشیم.

وقوع ۳۰ مورد آتش سوزی در اسلامشهر

در رابطه با آتش سوزی گسترده و دود غلیظ در اسلامشهر با فرماندار این شهرستان گفتگو کردیم؛ مسعود مرسلپور در این زمینه اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد بیش از ۳۰ مورد آتش سوزی علف‌های هرز و زمین‌های کشاورزی پس از برداشت محصول بودیم که این امر مشکلات زیست محیطی بسیاری به همراه دارد و ممکن است به سایر اماکن و مزارع کشاورزی نیز آسیب وارد کند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی شناسایی افرادی که نسبت به این کار اقدام‌ می کنند و معرفی آنان به دستگاه قضائی را آغاز کرده‌اند افزود: متأسفانه با وجود تأکیدات مکرر کارشناسان حوزه کشاورزی مبنی بر آثار زیانبار آتش زدن زمین‌های کشاورزی پس از برداشت محصول که به کاهش حاصلخیزی زمین و فرسایش خاک نیز منجر می‌شود، با این حال شاهد هستیم برخی از کشاورزان خودشان اقدام به این کار می‌کنند.

بیشتر وقت آتش نشانان به اطفا حریق مزارع می‌گذرد

شهرستان ورامین نیز از این موضوع بی نصیب نیست به طوری که محسن پارسا رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در ایام فصل گرما بیشترین مأموریت‌های ما به اطفای حریق زمین‌های کشاورزی اختصاص می‌یابد که این موضوع تا وقتی می‌شود با تمهیدات ساده از آن جلوگیری کرد سبب اتلاف انرژی نیروهای آتش نشانی می‌شود.

پارسا گفت: در سالیان گذشته به علت آتش زدن باقی مانده محصولات کشاورزی (کاه و کُلش) ده‌ها مورد آتش سوزی به آتش نشانی ورامین اعلام شد چرا که برخی از این آتش سوزی‌ها به مزارع همجوار سرایت کرده است که کشاورزان می‌توانند با رعایت نکات ایمنی از آتش سوزی و خسارت پیشگیری کنند.

وی تاکید کرد: کارشناسان کشاورزی نیز در هشدارهای خود آتش زدن مزارع را بعد از برداشت محصول اقدامی به ضرر زمین کشاورزی دانستند و از بخشداران و دهیاران نیز درخواست داریم در خصوص آگاه سازی کشاورزان اقدامات لازم را انجام دهند.

با تمام این تفاسیر جلوگیری از به آتش کشیدن مزارع چه از سوی کشاورزان برای قوت بخشیدن به زمین که به طور کل رد شده است و چه توسط رهگذران به طور سهوی، نیازمند عزمی جدی است که باید توسط سازمان‌های مربوطه برای فرهنگ سازی و آموزش آن اقدامات لازم صورت بگیرد. جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها باید هر چه زودتر برای درمان این معضل گامی مؤثر بردارند.




نظر شما


logo

نظر سنجی

اخبار را از کدام کانال دنبال میکنید؟
logo logo logo logo logo logo logo logo logo
اجرای طرح ساماندهی مشاغل سیار در تهران

اجرای طرح ساماندهی مشاغل سیار در تهران

تهران رسانه | در طرح‌ ساماندهی چرخی ها ۹۹ نفر از نیروهای اجرایی معبربان، ۲۸دستگاه خودرو و ۳۱ نفر از نیروهای یگان عملیات راهور تهران حضور دارند.

جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی در تهران

تهران رسانه | مالکان تاکسی‌ های فرسوده فعال می‌توانند برای جایگزینی تاکسی‌ های فرسوده خود با تاکسی‌های برقی در تهران نام نویسی کنند.

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تخلیه ماهانه ۵۰۰ تن لجن از کانال های تهران

تهران رسانه | هر ناحیه شهر تهران روزانه نزدیک به یک کامیون زباله از داخل کانال‌ها تخلیه می‌کند، که این میزان از نظر تناژ معادل ۵۰۰ تن زباله و لجن در ماه- معادل ۱۰۰ متر مکعب- در شهر تهران است.

طراحی و اجرا توسط: طراحی سایت تهران طراحی سایت طراحی سایت